Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: John Verbruggen
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders
Station Lansingerland-Zoetermeer
Copyright: Jannes Linders

Station Lansingerland-Zoetermeer is heldere vervoershub

17 oktober 2019, 11:01
Net buiten Zoetermeer, aan de spoorlijn Gouda-Den Haag, ligt het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer. Team V  Architectuur en Arcadis Architecten gaven het station, waar meerdere verkeersstromen samenkomen, een even ruimtelijk en overzichtelijk als warm ontwerp.

Station Lansingerland is het hart van een knooppunt van de spoorlijn, buslijnen, de Randstadrail, fietspaden en de snelweg A12. Het verkeersknooppunt is vormgegeven als een groen viaduct van ruim 40 meter breed en 190 meter lang. Het project beslaat totaal oppervlak van 11.000 m2.

Het brugdek functioneert als de halte van de lightrail en als traverse voor voetgangers en fietsers. De lightrail rijdt in de omgeving van Den Haag en Zoetermeer regelmatig door lommerrijke lanen; die sfeer heeft  Team V  Architectuur doorgezet op het brugdek door een beplanting van bomen, hagen en gras.

Het hekwerk rond het dek is uitgevoerd in een licht getint hogesterktebeton met een scherp getekend takkenpatroon, dat speciaal voor dit project is ontwikkeld. Het grafische takkenpatroon sluit aan bij het patroon in de geperforeerd stalen afwerking van de perronoverkapping.

De verhoogde laan hebben de architecten op een soepele manier door royale trappen, een hellingbaan en liften verbonden met het eronder gelegen station en de omgeving. Dankzij de heldere lijnen en doorzichten kunnen de gebruikers van het verkeersknooppunt snel hun weg vinden en hun bestemming bereiken.

De wachtruimten zijn hoog en ontvangen veel daglicht; houten plafonds met verspringend geplaatste ledverlichting zorgt voor een warme uitstraling. “Vergeleken met andere regionale treinstations heeft station Lansingerland-Zoetermeer een uitzonderlijk hoog afwerkingsniveau”, stelt Team V  Architectuur.

In het ontwerp hebben de architecten rekening gehouden met toekomstige uitbreiding van het verkeersknooppunt. Onder meer is het station voorbereid op de komst van een kiosk en is er ruimte gereserveerd voor uitbreiding met een aantal treinsporen en verbreding van de parallel gelegen A12.

Ook is het mogelijk om de lightrail, die hier nu een eindhalte heeft, in de toekomst door te trekken naar Rotterdam. Het fietspad kan eveneens als een groene laan over de brug worden voortgezet, leggen de architecten uit. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Gerelateerde podcasts

Gerelateerde video's

Andere nieuwsberichten

Team aan de Schie geselecteerd voor volgende fase binnenstadscampus Erasmus MC

37 minuten geleden

Transformatie kantoor naar woongebouw Het Veem in Hengelo voltooid

Gisteren, 15:54

Definitief ontwerp voor raadzaal gemeente Amsterdam door De Twee Snoeken

Gisteren, 10:45

Voormalige telefooncentrale herbestemd tot woon-werkgebouw met optopping

18 juni, 4:15

Prominente ontwikkelaars committeren zich aan bouw biobased woningen

Gisteren, 09:42

BoogieWood winnaar van de eerste Gouden Hijskraan

18 juni, 5:31

Den Haag wil eigen warmtebedrijf oprichten

18 juni, 10:09

OVV: ontwerpfout en gebrek aan controle bij ingestorte parkeergarage

17 juni, 11:43

Nieuwegein wist niet van veranderingen in bouw ingestorte parkeergarage

17 juni, 10:59

Focus on Impact en Qonnected Logistics werken samen aan ontwikkeling stadslogistieke hubs

16 juni, 2:15
Robert MuisRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan