Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau

Braaksma & Roos presenteert herontwikkeld station Delft

30 april 2019, 14:27
Het voormalig stationsgebouw van Delft is getransformeerd tot een pand met horeca en kantoren. Naar ontwerp van Braaksma & Roos Architectenbureau is het monument gerestaureerd en gereed gemaakt voor de nieuwe functies. Achter het gebouw is het verhoogde park Spoorloos aangelegd.

Dit park ligt op hetzelfde niveau als de vroegere perrons, die zijn verdwenen nadat de sporen onder de grond verdwenen en er een nieuw station werd gebouwd. Onder het park ligt de fietsenstalling van het nieuwe station. Omdat het park op dezelfde hoogte als de perrons ligt, bleef de aansluiting tussen deze kant van het station en het stationsgebouw bewaard.

Deze aansluiting wordt versterkt door de ‘perronoverkapping’, een serre over de gehele breedte van het stationsgebouw die met zijn donkere stalen spanten en transparante gevel doet denken aan de oorspronkelijke overkapping van perron 1. De serre is voorzien van grote glazen puien die geopend kunnen worden en toegang bieden tot het terras dat deel uitmaakt van het park.

Ontvangsthal
Het uit 1885 stammende monument (een ontwerp van architect Christiaan Posthumus Meyjes sr.) is zoveel mogelijk in oude luister hersteld. Bij de herontwikkeling is de hoofdopzet van het gebouw als uitgangspunt genomen, met de ontvangsthal als nieuw hart. Onder het cassetteplafond bevindt zich de centrale bar, in het vroegere plaatskaartenkantoor is een open keuken gerealiseerd.

Kunstenares José den Hartog maakte voor de voormalige ontvangsthal een Delftsblauw tegeltableau van de Hondekop, de karakteristieke trein uit de tweede helft van de vorige eeuw. Aan weerszijden van de centrale hal zijn de oude wacht- en dienstruimten ingericht voor horeca. De oorspronkelijke dertien toegangen aan de achterzijde zijn weer geopend, omwille van de relatie tussen het gebouw, de nieuwe serre en het park.

De verdieping en kap van het gebouw, die oorspronkelijk werden gebruikt als dienstwoningen van de stationschef en -opzichter, zijn getransformeerd tot lichte werkruimten, ontsloten door een eigen entree in de toren van het station. De stevige kapconstructie is in het zicht gelaten en op verschillende plekken zijn de monumentale gemetselde muren onbewerkt in het zicht gelaten.

Aan de zijde van het park is over de gehele breedte van de kap een lichtstraat aangebracht die de werkruimten tot een lichte en prettige omgeving moet maken. De donkere lamellen laten de lichtstraat aan de buitenzijde op een subtiele manier overgaan in het donkere pannendak.

Spoorzone Delft
De transformatie van het stationsgebouw is onderdeel van het project Spoorzone Delft, waarbij het gebied waar vroeger de sporen lagen wordt herontwikkeld tot een nieuwe wijk met 800 woningen, 40.000 vierkante meter aan andere functies en een stadspark. De kosten van het totale project zijn begroot op een miljard euro, de oplevering moet geschieden in de periode 2025-2035.

Andere nieuwsberichten

Gemeente Deventer zoekt ontwikkelaar voor biobased baken in Havenkwartier

Vandaag, 16:50

ZJA ontwerpt sporthal bij Park Groot Schijn in Antwerpen

Vandaag, 15:15

Stadsgesprek over betaalbaar wonen in Rotterdam

Vandaag, 14:28

BureauVanEig presenteert het ontwerp van opgangen naar het Hofbogenpark

Vandaag, 11:14

Vesteda beperkt huurverhoging tot maximaal 4%

4 uur geleden

Verduurzamingsfonds voor woning in trek bij lage- en middeninkomens

Vandaag, 10:30

PBL: meer maatregelen nodig tegen uitstoot stikstof door landbouw

Gisteren, 15:46

Michiel Riedijk en Diederik de Koning trappen serie dubbellezingen in Keilepand af

Gisteren, 12:13

ING verwacht dat huizenprijzen tussen vijf en acht procent stijgen

23 februari, 2:38

Naturalis lanceert methodiek om biodiversiteit bermen te vergroten

23 februari, 12:19
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan