Voorwerpen uit de collectie van het Möbeldesignmuseum
Copyright: Leo Bülow
Opstelling in het Möbeldesignmuseum
Copyright: Leo Bülow
Opstelling in het Möbeldesignmuseum
Copyright: Leo Bülow
Voorbeelden uit de expositie Déjà vu
Copyright: Leo Bülow
Stoelontwerp Amiralen, in 1969, door Karin Mobring voor IKEA
Copyright: IKEA
Lars Bülow en Kersti Sandin
Copyright: Leo Bülow
Opstelling in het Möbeldesignmuseum
Copyright: Architectenweb
Opstelling in het Möbeldesignmuseum
Copyright: Architectenweb
De expositie Déjà vu
Copyright: Architectenweb

Meubelmuseum Stockholm voor studie en vermaak

8 februari 2018, 13:58
De Stockholm Design Week, die momenteel plaatsvindt, is een mooie gelegenheid om de deuren van een nieuw meubelmuseum in de stad te openen. Het Sandin.Bülow Museum of Furniture Studies, met een collectie van meer dan zevenhonderd objecten, ging woensdag 7 februari open voor het publiek.

De aanduiding ‘museum’ roept mogelijk een verkeerde voorstelling op. Het Sandin.Bülow Museum of Furniture Studies – of Möbeldesignmuseum, zoals het kortweg wordt aangeduid – beslaat twee ruimtes in een voormalig pakhuis. De presentatie heeft daar voor het grootste deel ook wel iets van weg.

Privéverzameling
De objecten worden vooral gepresenteerd in stellingen, die over de lengte van de ruimte in rijen staan opgesteld. De planken zijn gevuld met dicht opeen gepakte banken, tafels, kastjes en (overwegend) stoelen. De presentatie is chronologisch, vanaf ongeveer einde 19e eeuw tot heden: van bijvoorbeeld de Willow (1904) van Charles Rennie Mackintosh tot onder andere de stoel Dent (2013) van o4i voor Blå Station en de Wick Chair (2016) van Karl Malmvall & Jesper Ståhl.

De presentatie is gebaseerd op de privécollectie van de ontwerpers en architecten Kersti Sandin en Lars Bülow; ze hebben hun collectie in ruim veertig jaar opgebouwd vanuit een gedeelde interesse in Scandinavisch en internationaal meubelontwerp. De collectie omvat meer dan zevenhonderd objecten, waarvan er nu vijfhonderd worden getoond, die zo’n 250 ontwerpers vertegenwoordigen.

“Maar er is een aantal gaten in de collectie”, zegt Bülow bescheiden tegen Architectenweb. “We zouden graag nog ontwerpen van bijvoorbeeld Pierre Paulin voor Artifort en van Mart Stam toevoegen.”

Originele objecten

Na 25 jaar als ontwerpers en architecten actief te hebben gewerkt, heeft het tweetal in 2005 besloten niet meer actief te ontwerpen. Sandin is nu professor design aan de Universiteit van Linköping, Bülow is onder andere design manager in de industrie. Vanuit die functies concludeerden ze dat studenten en vakmensen meubels fysiek en naast elkaar moeten kunnen bestuderen. Die kunnen zich zo een beeld vormen van de ontwikkelingen in verschillende periodes, stijlen, technieken en materiaalgebruik.

Vanuit dat gezichtspunt is het ook een goed beslissing van het tweetal om alleen originelen te verzamelen en geen nieuw geproduceerde exemplaren aan te schaffen. Krassen in het hout, vlekken in leren bekleding, verkleurd plastic en dergelijke laten het gebruik van de meubels zien; en van tijd tot tijd komen daarmee ook de beperkingen van materialen en ontwerpen naar voren.

Iconisch of democratisch
Lopend langs de stellingen ziet de bezoeker de ene design-klassieker na de andere; het is zowel indrukwekkend als een feest om zoveel boeiende ontwerpen bij elkaar te kunnen zien. Echter: zou het voor de studenten niet interessant zijn om ook voorbeelden te zien van wat het grootste deel van de mensen in huis had staan?

Op die vraag van Architectenweb zegt Bülow dat ze inderdaad met name hebben gekozen voor de iconische ontwerpen, omdat die veelal nieuwe mogelijkheden en ideeën hebben uitgeprobeerd. Toch zijn er ook ontwerpen voor het grote publiek vertegenwoordigd, gaat hij verder. "Denk aan de koffiehuisstoel van Thonet; die is in enorm veel cafés wereldwijd gebruikt.”

“We hebben ook een aantal ontwerpen uit de beginperiode van IKEA, die echt heel goed zijn", zegt Bülow. Het tentoongestelde exemplaar van de stoel Amiralen (de Admiraal), in 1969 voor IKEA ontworpen door Karin Mobring, is na bijna vijftig jaar gebruik in uitstekende staat. “De materiaal- en productiekwaliteit van dit stuk behoren tot de beste die ik heb gezien.”

Een ander voorbeeld laat zien hoe het ook anders kan lopen dan bedoeld: de Arbetarmöbeln (arbeidersstoel), ontworpen in 1899 door de architect Carl Westman. “Ontwikkeld met de bedoeling goed, fatsoenlijk en voor iedereen betaalbaar meubilair te ontwerpen”, vertelt Bülow. “Maar zoals zo vaak bleek het uit te pakken als een meubelstuk voor de culturele elite.” De beoogde doelgroep vond het ontwerp maar niets.

Thema’s
Naast de min of meer chronologische presentatie is er ook een permanente expositie van ontwerpen van Sandin en Bülow. Het betreft met name ontwerpen voor de openbare ruimte en prijswinnende meubels. Bij de ontwerpen zijn er die overigens ook in andere museumcollecties voorkomen.

Een aangrenzende, kleinere ruimte, wordt gebruikt voor wisselende. thematische exposities. Daarbij valt te denken aan onderwerpen als een bepaald materiaalgebruik, een bepaalde periode of het werk en de werkwijze van een specifieke ontwerper.

Nu is er de expositie Déjà vu, die met  items uit de collectie laat zien hoe onderwerpen en thema’s in de loop der tijd steeds weer opduiken. Er zijn fraaie voorbeelden van meubels waarbij ontwerpers – soms bewust, soms onbewust – hebben teruggegrepen op voorgangers. Déjà vu is te zien tot 4 april 2018.

Bezoek en evenmenten
Overigens is het Sandin.Bülow Museum of Furniture Studies niet alleen voor studenten en mensen uit het vak bedoeld. Ook elke andere geïnteresseerde is welkom. Daarnaast willen Sandin en Bülow in de ruimtes workshops en seminars organiseren, en is de ruimte open voor concerten of andere evenementen. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Dak Maritiem Museum verandert tijdens Dakendagen in Rotterdam Rooftop Roetsj

Gisteren, 12:10

Knelpunten en oplossingen natuurinclusieve gebiedsontwikkeling belicht in boek

29 november, 2:48

Alain Blom ontvangt Studenten Maaskantprijs 2024

29 november, 11:40

Architect@Work strijkt in 2025 neer in De Kromhouthal in Amsterdam-Noord

29 november, 10:55

Heruitgave boek 'Nooit gebouwd Nederland' door Cees Nooteboom

Gisteren, 15:43

Lensvelt maakt doorstart en richt zich op internationale markt

Gisteren, 14:55

Gemiddeld hypotheekbedrag naar record, ‘markt dendert door’

Gisteren, 10:09

Woningbezitters Groot-Brittannië dragen huis massaal over aan kinderen

29 november, 1:21

Kabinet zet streep door verplichte nestvoorziening bij nieuwbouw

29 november, 9:02

KAW en BuurtBoost starten samenwerking voor snelle buurtverbetering

28 november, 11:32
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan