Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Katwijk kiest fietsbrug met verrassende beweging
9 mei 2017, 16:09
Door de gestage uitbreiding met nieuwe woonwijken is een voet-fietsverbinding over de Oude Rijn tussen Katwijk en Oegstgeest van belang geworden. Uit vier inzendingen is het ontwerp 'de Navigator' van
Syb van Breda & Co
gekozen, dat robuustheid combineert met een transparant silhouet.
De gemeente Katwijk wilde ontwerp en bouw van een langzaamverkeerbrug in een integraal contract aanbesteden, waartoe ze een competitie uitschreef. De inzending van het team met onder meer Syb van Breda & Co, Strukton Infratechnieken en BSB Staalbouw scoorde op alle onderdelen het hoogst: vormgeving, onderhoud en risicobeheersing, aldus het architectenbureau.
Verrassende beweging
Syb van Breda & Co heeft een draaibrug met een hooggelegen contragewicht ontworpen, een concept dat volgens het architectenbureau nog nergens in Nederland is toegepast. Echter, het ontwerp is robuust en betrouwbaar: “We maken gebruik van bewezen technieken.”
Het resultaat is een sculpturale en slanke brug, met zowel in horizontale als verticale richting subtiel gevouwen en gebogen vlakken. De rijzige pyloon – met een ranke beëindiging – en de remmingwerken in de rivier maken duidelijk dat het een beweegbare brug betreft. Echter, dat 'de Navigator' opent door een horizontale draaiing is in gesloten situatie haast niet te voorspellen.
De leuningen lopen visueel ononderbroken door en de pyloon suggereert eerder een verticale dan een horizontale opening. De draaibeweging van pyloon en brugdek rond een onzichtbare as is dan ook een verrassing.
Slank
De pyloon is schuin geplaatst omdat hij het gewicht van de val moet compenseren tijdens de draaibeweging. Tegelijkertijd draagt het silhouet bij aan de door de gemeente Katwijk gewenste lange lijn in het landschap.
Het brugdek verjongt naar de randen, wat bijdraagt aan de slanke uitstraling van de brug. De brugleuning is bijzonder transparant dankzij de slanke balusters en de dunne gaasborstwering. Het horizontale deel van de hoofdconstructie op het dek is aanzienlijk lager dan de leuning en heeft dan ook geen invloed op het uitzicht vanaf de brug, legt het architectenbureau uit.
Verborgen techniek
De techniek is dermate zorgvuldig geïntegreerd, dat ze nauwelijks zichtbaar is. Zo is de machinekamer van de brug aan de Katwijkse zijde onzichtbaar onder de aanbrug geplaatst. Het draaimechanisme is opgenomen in de pyloon.
De handrail van de brugleuning is een op maat gebogen staalplaat. Door de vorm straalt de verlichting naar het dek en niet naar de omgeving. Op die manier hebben de gebruikers van 'de Navigator' profijt van de verlichting, terwijl de vleermuizen die onder de brug doorvliegen er geen hinder van ondervinden.
Balusters en dekrand worden als componenten in de fabriek samengesteld en met verzonken bouten aan het brugdek bevestigd. Hiermee wordt een hoge afwerkkwaliteit gegarandeerd, aldus Syb van Breda & Co, en kan een beschadigd deel van de leuning eenvoudig worden vervangen.
Navigatie
In het dek combineert Syb van Breda & Co verwijzingen naar het draaimechanisme van de brug en “het zeegaande imago van Katwijk”, meldt het bureau, “gebaseerd op nautische instrumenten zoals de kaartplotter.” Dat heeft ook de naam van de brug opgeleverd.
https://vimeo.com/215166340
Trefwoorden
langzaamverkeerbrug
strukton infratechnieken
oegstgeest
syb van breda & co
fietsbrug
bsb staalbouw
katwijk
brug
Best gelezen
1
WillemsenU zinkt villa af in landschap
dinsdag, 11 november
2
Woongebouw voor gezinnen biedt ruime corridor en gekoppelde terrassen met glijbaan
woensdag, 12 november
3
Benthem Crouwel Architects plaatst slotstuk in Paleiskwartier van Den Bosch
donderdag, 13 november
4
Groningers kiezen nieuwe invulling voor plek gesloopte parkeergarage in stadscentrum
dinsdag, 11 november
5
Bedrijfsgebouw uit hergebruikte materialen voor garagebedrijf dat gespecialiseerd is in oude Volvo’s
woensdag, 12 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Financiering voor fietsbrug over het IJ in Amsterdam is rond
8 juli 2024
De Werf wordt groene en ruime woonwijk in Oegstgeest en Bio Science Park
30 mei 2024
Vernieuwde Ring Zuid in Groningen klaar voor gebruik
20 augustus 2024
Amstelveners kiezen voor ‘bomenbrug’ over de A9
12 december 2017
Katwijk akkoord met vo verbouwing gemeentehuis
20 juni 2017
Koningin Máximabrug in Alphen aan den Rijn geopend
7 april 2017
Van Breda ontwerpt nieuwe brug in Den Bosch
25 maart 2015
Syb van Breda ontwerpt radartoren voor Maasvlakte 2
22 februari 2017
Contract zuidelijke ringweg Groningen getekend
13 mei 2016
‘Minister, waarom geen bruggen van staal?’
5 april 2017
Radartoren Tweede Maasvlakte in gebruik genomen
15 oktober 2018
Draaibrug met pyloon als contragewicht
11 april 2019
Renovatie Heinenoordtunnel ook goed voor omgeving
14 januari 2020
Financiering voor fietsbrug over het IJ in Amsterdam is rond
8 juli 2024
De Werf wordt groene en ruime woonwijk in Oegstgeest en Bio Science Park
30 mei 2024
Vernieuwde Ring Zuid in Groningen klaar voor gebruik
20 augustus 2024
Amstelveners kiezen voor ‘bomenbrug’ over de A9
12 december 2017
Katwijk akkoord met vo verbouwing gemeentehuis
20 juni 2017
Koningin Máximabrug in Alphen aan den Rijn geopend
7 april 2017
Van Breda ontwerpt nieuwe brug in Den Bosch
25 maart 2015
Syb van Breda ontwerpt radartoren voor Maasvlakte 2
22 februari 2017
Contract zuidelijke ringweg Groningen getekend
13 mei 2016
‘Minister, waarom geen bruggen van staal?’
5 april 2017
Radartoren Tweede Maasvlakte in gebruik genomen
15 oktober 2018
Draaibrug met pyloon als contragewicht
11 april 2019
Renovatie Heinenoordtunnel ook goed voor omgeving
14 januari 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
2 uur geleden
In het Limburgse Steyl is de Vlotterkering in werking gesteld. De kering, die het kloosterdorp veilig moet houden bij hoogwater in de Maas, fungeert in rust als een plek om te genieten van het zicht op de rivier.
Circulair transformatieplan van JVST in Utrecht Overvecht wordt werkelijkheid
Gisteren, 17:23
De bouw van het transformatieplan aan de Utrechtse Ivoordreef van JVST gaat binnenkort van start
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
Gisteren, 16:38
Het Bossche stadsbestuur wil afzien van de vestiging van het Design Museum in het gebied, onder meer vanwege te hoog opgelopen kosten.
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
Gisteren, 15:48
NXP Semiconductors, een belangrijke speler in de halfgeleiderindustrie, heeft zijn intrek genomen in een nieuwhoofdkantoor op de High Tech Campus in Eindhoven. Hollandse Nieuwe ontwierp in samenwerking met Veldhoen + Company het interieur.
Amnesty: Nederlands bouwbedrijf betrokken bij arbeidsuitbuiting Saoedi-Arabië
3 uur geleden
Strukton heeft een rol gespeeld bij de uitbuiting van arbeidsmigranten bij de bouw van een metro in Riyad, meldt Amnesty International.
Verbouwing Binnenhof kost 2,7 miljard euro, zomer 2031 klaar
Gisteren, 13:19
De laatste officiële inschatting van een einddatum was ‘op zijn vroegst eind 2028’, maar het jaartal 2030 stond ook al in documenten.
Vlaanderen aansprakelijk voor Limburgse schade in tramdebacle
Gisteren, 09:36
De Vlaamse regering is aansprakelijk voor de miljoenen euro's aan kosten die zijn gemaakt rond de afgeblazen tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.
Zuid-Holland verhoogt budget voor restauratie rijksmonumenten
14 november, 2:08
De provincie Zuid-Holland verhoogt het budget voor de restauratie van rijksmonumenten structureel.
Rapport: natuur kan helpen beschermen tegen stijgende zeespiegel
14 november, 9:24
Natuurlijke oplossingen zoals ruim baan geven aan gebieden met eb en vloed kunnen helpen de Nederlandse kustlijn te beschermen tegen de stijgende zeespiegel.
Deltacommissaris: ga nu al in gesprek over toekomst waterbeheer
13 november, 4:03
Nederland moet nu al kijken welke randvoorwaarden nodig zijn om grote waterbeschermingsprogramma's zoals de Deltawerken in de komende jaren uit te voeren.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur