Koningin Máximabrug
Copyright: Syb van Breda & Co
Koningin Máximabrug
Copyright: Syb van Breda & Co
Koningin Máximabrug
Copyright: Syb van Breda & Co
Koningin Máximabrug
Copyright: Syb van Breda & Co
Koningin Máximabrug
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Koningin Máximabrug
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Koningin Máximabrug
Copyright: Syb van Breda & Co
Koningin Máximabrug
Copyright: Syb van Breda & Co
Koningin Máximabrug
Copyright: Syb van Breda & Co
Koningin Máximabrug
Copyright: Syb van Breda & Co

Koningin Máximabrug in Alphen aan den Rijn geopend

7 april 2017, 10:54
In het noorden van Alphen aan den Rijn vormt de Koningin Máximabrug een nieuwe overspanning over de Oude Rijn. De brug is door Syb van Breda & Co ontworpen als gebalanceerde staartbrug. In het ontwerp ook veel aandacht geschonken aan de kwaliteit van de ruimte ónder de brug. Op donderdag 6 april 2017 is de brug officieel geopend.        

“Het landschap rondom de Koningin Máximabrug bestaat uit vele lagen”, meldt Syb van Breda & Co. “Het oudste element is de Oude Rijn, met zijn slingerende alignement. De oevers zijn al vele eeuwen in gebruik voor allerhande industriële activiteit die gebruik maakt van het water als transportmiddel. De dijken bieden een relatief stevige en veilige ondergrond om op te wonen en werken. De omringende polders kenmerken zich door de hand van de mens: een strakke verkaveling met parallelle sloten haaks op het water.”  

“Nu komt er nog een laag bij in het landschap: de Koningin Máximabrug en toevoerwegen. Net als de rivier een lijnvormig element, dat zich sierlijk als een guirlande in het bestaande palet voegt. Voor ons is het zichtbaar zijn van al deze lagen de grootste schoonheid van het gebied. Daarom projecteren we de Koningin Máximabrug en toevoerwegen zo autonoom mogelijk in het bestaande landschap. Sierlijk als de rivier, functioneel in lijn met het slagenlandschap van de polders.”  

De Máximabrug is een gebalanceerde staartbrug. De staarten bevatten het contragewicht, dat er voor zorgt dat de brug soepel open en dicht gaat met een minimaal energiegebruik. “Het typische kenmerk van een staartbrug is de hoge ligging van het scharnier ten opzichte van het brugdek”, meldt het architectenbureau. “De hooggelegen staarten geven de brug een mooi en eigenzinnig profiel.”

“De Koningin Máximabrug is uitgesproken functioneel. Elk onderdeel van de brug is nuttig, maar tegelijk zo ontworpen dat het op een aantrekkelijke wijze laat zien wat het doet. Een machine die nuttige taken verricht, maar er ook goed uitziet.”

Onder en rond de brug
In het ontwerp voor de brug is veel aandacht geschonken aan de wereld ónder de brug. De afwerking van de brug is daarvoor zo slank en licht mogelijk gehouden, de kolommen zijn subtiel kegelvormig. Het brugdek is in twee delen opgeknipt, zodat daglicht ook daar tot de grond en het water valt. Verder zijn op beide oevers trappen toegevoegd.

Op de zuidoever van de Oude Rijn heeft een oude insteekhaven, die onder de brug ligt, een nieuwe functie gekregen als aanlegplaats voor passanten. “Dankzij de repetitie en prefabricage van de belangrijkste bouwstenen (liggers, randelement en kolommen) krijgt de brug een hoog afwerkingsniveau tegen beheersbare kosten”, aldus Syb van Breda & Co.

Op de noordoever maakt de weg over de brug een grote lus, om terug te komen bij de weg die over de dijk langs de rivier loopt. In deze lus zijn drijvende PV-panelen geïnstalleerd, die de voor de brug en weg benodigde energie leveren. “De structuur van de polder wordt in de lus doorgezet door de watergangen die de benodigde waterberging leveren. Afstromend water van de weg wordt hier gefilterd.”

“Een laag walletje in de bocht voorkomt lichthinder van koplampen van de auto’s in de omgeving. De hier voorkomende weidevogels hebben er zo geen last van. Oriëntatieverlichting voorkomt niet alleen lichthinder maar vergroot ook de verkeersveiligheid en verbruikt minder energie.”

Syb van Breda & Co ontwierp de brug in opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn en werkte bij het project samen met Mobilis, Hollandia, van Gelder, wUrck en IV infra. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Timpaan en VenhoevenCS winnen tender woonzorgproject in Vlaardingen

Gisteren, 17:10

Expositie over leven en werk van onbekende 'architect van de hadj'

Gisteren, 14:50

Moos Appelweg wint Built by Nature Prize 2025

Gisteren, 13:13

VORM en KOW winnen tender Amstelveen met houten woongebouwen

Gisteren, 11:32

Oproep aan nieuw kabinet: maak topprioriteit van schoon water

Gisteren, 12:26

Zuid-Holland draagt elf locaties Groene Hart aan voor windturbines

Gisteren, 10:45

Advocaten waarschuwen voor beperken bezwaar bij bouw

20 oktober, 11:54

Controle na asbestsanering schiet in derde van gevallen tekort

20 oktober, 9:31

Sweco neemt groot Belgisch architectenbureau over

17 oktober, 4:23

IMF: geen forse huizenprijsdaling bij einde hypotheekrenteaftrek

17 oktober, 12:14
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan