Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Syb van Breda ontwerpt radartoren voor Maasvlakte 2
22 februari 2017, 15:55
In opdracht van Havenbedrijf Rotterdam heeft
Syb van Breda & Co architects
een nieuwe radartoren voor Maasvlakte 2 ontworpen. De toren heeft een slanke taille en staat met een stevige voet op de zeewering.
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft behoefte aan een nieuwe radartoren. De huidige radarpost ziet zijn sloop tegemoet, omdat hij aan het einde van zijn bouwkundige levensduur is. Bovendien neemt de radardekking steeds verder af door het toenemend aantal obstakels zoals kranen op de Maasvlakte.
Na een Europese aanbesteding is gekozen voor het ontwerp van architectenbureau Syb van Breda en hoofdaannemer
Hollandia Infra
. Op een nieuwe locatie, de Prinses Maximaweg op de zeewering van de Maasvlakte 2, komt een zeventig meter hoge en slanke toren.
Functioneel en aantrekkelijk
Een stevige voet, parallel aan de dijk, zorgt voor stabiliteit en een minimale impact op het dijklichaam. De stevige kop, in de richting van het Yangtze-kanaal, biedt ruimte aan de installaties en de radar. De slanke taille onderstreept de tot in detail onderzochte minimalisering van het materiaalgebruik. De driedimensionale vervormingen van de wand dragen wezenlijk bij aan de stijfheid en stabiliteit van de toren.
De toren kijkt als het ware over de dijk heen en ‘ziet’ wat er op maaiveldniveau niet is te zien: de lange lijn van de Nieuwe Waterweg. Het ontwerp geeft de strikt functionele toren een interessante draai. Het uiterlijk van de radartoren past bovendien in het beleid om het haven- en industriegebied aantrekkelijk te houden voor recreatie, legt het Havenbedrijf uit.
De vorm van de toren bij uitstek geschikt om van staal te maken, aldus Van Breda. De welvingen en buigingen zijn heel precies en economisch uit staalplaat te vormen. De toren kan bijzonder slank en licht worden uitgevoerd, met minimale wanddiktes. Gekozen wordt voor weervast staal en toxische stoffen worden vermeden. De radartoren moet straks 100% recyclebaar zijn.
Prefab
De toren en de fundering zijn snel te realiseren, meldt het architectenbureau. In een paar maanden tijd worden de platen gekromd, aaneengelast tot hijsbare componenten, naar de bouwplaats vervoerd en tot slot op hun plek gehesen.
Onderdelen in het interieur van de toren zoals kabeltracé’s, installaties, lift, trap, techniek- en noodstroom aggregaat ruimten worden waar mogelijk geprefabriceerd en in één keer met de toren geplaatst. De radarinstallatie van de huidige toren voldoet nog: die wordt herplaatst op de nieuwe toren.
Funderingsmethode
De fundering voor de nieuwe toren is een lichte, maar uiterst stijve offshore-constructie. Stalen palen worden in de grond geschroefd tot op de harde zandlaag onder het aangebrachte dijklichaam. De palen worden door een, onder het maaiveld geplaatst, stalen frame verbonden.
De toren wordt aan dit frame verbonden met voorspanboutverbindingen. Die funderingsmethode heeft door het afdragen naar de originele harde zeebodem geen effect op de zettingen van de dijk. Het enige dat nodig is, aldus de ontwerpers, is een minimale ontgraving aan de teen.
Trefwoorden
radartoren
havenbedrijf rotterdam
hollandia infra
syb van breda & co architects
maasvlakte 2
rotterdam
Locatie
Best gelezen
1
Merwede – overzicht stadsblokken eerste fase
woensdag, 17 december
2
Purmerend kiest uit drie ontwerpen voor Schapenmarkt
woensdag, 17 december
3
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
donderdag, 18 december
4
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
vrijdag, 19 december
5
Voormalige jeugdgevangenis in Amsterdam getransformeerd en uitgebreid tot woongebouw
woensdag, 17 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Rotterdam behoudt met akkoord groene landtong Rozenburg
4 januari 2022
Koningin Máximabrug in Alphen aan den Rijn geopend
7 april 2017
Katwijk kiest fietsbrug met verrassende beweging
9 mei 2017
Jan Waaijerbrug in Zoetermeer geopend
14 januari 2014
Kunstwerk Maasvlakte verbeeldt vorming duinen
21 oktober 2015
Functioneel brugontwerp in ecologisch landschap
11 september 2014
Tweede Maasvlakte 150 miljoen goedkoper
22 mei 2013
Van Breda ontwerpt nieuwe brug in Den Bosch
25 maart 2015
Radartoren Tweede Maasvlakte in gebruik genomen
15 oktober 2018
Rotterdam behoudt met akkoord groene landtong Rozenburg
4 januari 2022
Koningin Máximabrug in Alphen aan den Rijn geopend
7 april 2017
Katwijk kiest fietsbrug met verrassende beweging
9 mei 2017
Jan Waaijerbrug in Zoetermeer geopend
14 januari 2014
Kunstwerk Maasvlakte verbeeldt vorming duinen
21 oktober 2015
Functioneel brugontwerp in ecologisch landschap
11 september 2014
Tweede Maasvlakte 150 miljoen goedkoper
22 mei 2013
Van Breda ontwerpt nieuwe brug in Den Bosch
25 maart 2015
Radartoren Tweede Maasvlakte in gebruik genomen
15 oktober 2018
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Concrete ontwerpt woongebouw in Philadelphia met gevelkunst door tattoo-artist Henk Schiffmacher
Vandaag, 12:00
Concrete heeft in een Philadelphia (VS) met Fishtown Urby een volgende bijdrage aan het Amerikaanse woonconcept Urby opgeleverd.
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
Gisteren, 11:20
De Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt Margit van Schaik aan als curator Architectuur en Jutta Hinterleitner als curator Stedenbouw.
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
19 december, 3:15
De gemeente Den Haag ziet ruimte voor 11.000 nieuwe woningen in het gebied aan de Laakhavenzijde van station Hollands Spoor. Dat zijn er 2.400 meer dan de gemeente bij het begin van de planvorming dacht.
Gevarieerd kantoorlandschap voor Unilever in AIR Offices Rotterdam
19 december, 12:17
Levensmiddelenconcern Unilever heeft dit jaar twee verdiepingen betrokken in het voormalige V&D-pand in het centrum van Rotterdam. Fokkema & Partners ontwierp het interieur.
Provincie Zuid-Holland: stroom van zee via Hoek van Holland naar Rotterdamse haven
Vandaag, 17:00
"Zo kunnen de Rotterdamse haven en regio uitgroeien tot de stekkerdoos van Nederland", stelt gedeputeerde Arne Weverling.
DNR geactualiseerd naar hedendaagse praktijk
19 december, 4:03
DNR2025 is compacter en beter op de hedendaagse praktijk afgestemd dan haar voorganger, met onder meer aandacht voor AI, privacy en kwaliteitsborging.
Inschrijving voor tiende editie Architectuurprijs Nijmegen geopend
19 december, 1:17
Tot vrijdag 12 februari 09.00 uur kunnen architecten en andere partijen een project inzenden dat in 2024 of 2025 is opgeleverd in Nijmegen.
Tweede Kamer schuift aanpassing huurwet door naar nieuw kabinet
19 december, 9:13
Demissionair minister Mona Keijzer wil de wet die een maximale prijs bepaalt voor huur in het middensegment versoepelen.
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
18 december, 12:03
De middelgrote steden zijn na tien jaar het faillissement van V&D nog niet te boven.
RIVM: op korte afstand van elke woning speelplek en groen
18 december, 9:31
Dit zijn enkele van de ‘vuistregels’ die het RIVM heeft opgesteld voor de inrichting van de openbare ruimte.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur