Copyright: EFFEKT
Copyright: EFFEKT
Copyright: EFFEKT
Copyright: EFFEKT
Copyright: EFFEKT
Copyright: EFFEKT / karres+brands
Copyright: EFFEKT / karres+brands

Karres+brands wint opdracht in Roskilde

1 september 2016, 14:04
Een team met onder meer karres+brands en EFFEKT heeft de prijsvraag voor de ontwikkeling en revitalisatie van het stationsgebied Ny Østergade in Roskilde, Denemarken, gewonnen. Het winnende voorstel maakt onder meer van het station een nieuwe ‘hub’ voor de stad.

Het braakliggende industrieterrein in het stationsgebied van Roskilde moet worden getransformeerd tot een levendig stadsdeel en infrastructureel middelpunt. Het team van karres+brands en EFFEKT (ontwerp en masterplan), en WTM, ARUP en Alectia (engineering) heeft een oplossing ontwikkeld waarbij het gebied wordt gebruikt om het noorden en zuiden van de stad weer met elkaar te verbinden.

Met de aanleg van de spoorlijn is de Deense stad in tweeën geknipt. Ten noorden van het spoor ligt het historische deel, met onder meer de kathedraal, die prijkt op de lijst van UNESCO; het moderne deel met nieuwe bedrijfslocaties en hedendaagse culturele hotspots ligt in het zuiden.

Verbindende infrastructuur
Het winnende voorstel voorziet in een hoogstedelijke mix van functies met een totaal oppervlak van 100.000 m2. Daarnaast worden nieuwe fiets- en voetverbindingen gemaakt onder het spoor die het noordelijke en zuidelijke deel van de stad veel beter met elkaar zullen gaan verbinden.

Een van de belangrijkste elementen van het ontwerp is de omvorming van het station tot een grote publieke ruimte. Het nieuwe stationsgebied zal daarmee een van de eerste projecten zijn die stad, station en stadsleven integreren tot een geheel. In plaats van een losstaand gebouw met een ticketbalie en een wachtruimte wordt het station, met de bijbehorende infrastructuur, onderdeel van het stedelijk weefsel.

“Comfort en naadloze overgangen zijn cruciaal voor het nieuw stationsgebied”, zegt Bart Brands, directeur van karres+brands. “Daarom hebben wij voor de Roskilde-passage een nieuw soort stedelijk landschap ontworpen, die vlot onder het spoor door gaat en alle vormen van transport met elkaar verbindt. De openbare ruimte zorgt voor een nieuwe relatie tussen de twee delen van de stad.”

Passage en plein
De integratie van stad en station wordt doorgevoerd tot op de perrons, door winkels, cafés en restaurant direct aan de perrons een plek te geven. Zodra de reiziger de trein verlaat, staat hij direct in het midden van de bruisende stad, legt karres+brands uit.

In plaats van een traditionele infrastructurele oplossing, zoals een tunnel of een brug over het spoor, heeft het team een groen en royaal plein ontworpen waar de spoorlijnen boven hangen. Het plein wordt volgens het team een van de belangrijkste verbindingen tussen de twee stadsdelen en zal een samensmelting zijn tussen winkels, cafés, station faciliteiten en plekken voor recreatie en ontmoeting.

De gekozen oplossing zorgt voor een duidelijke routing door het station, een goed overzicht over de stad en een zeer efficiënte en naadloze doorstroming voor de ongeveer 30.000 mensen die het station dagelijks doorkruisen. Tegelijkertijd biedt het ontwerp volgens karres+brands “grote groepen reizigers intieme plekken om te relaxen en te bezinnen”.

Masterplan
Het masterplan biedt ruimte voor nieuwe woningen, retail, een hotel, een warenhuis en een serie van nieuwe verbindingen en openbare ruimtes. De nieuwe verbindingen en openbare ruimtes worden verbonden met bestaande stedelijke gebieden en geven verschillende plekken een eigen karakter.

In het stationsgebied bevindt zich de belangrijkste openbare ruimte aan de zuidzijde van het spoor met winkels en horeca op de perrons. In het oosten en het westen zijn groene en recreatieve plekken gesitueerd te midden van verschillende buurten met kantoren en woningen.

De structuur van de nieuwe bebouwing, opgebouwd rondom nieuwe functies en openbare ruimte, bestaat uit verschillende typologieën van kleinschalige bouwblokken die refereren naar de historische bouwblokken bij de markt.

Tijdpad
De ontwerpprijsvraag is gestart in november 2015 met zeven teams. In maart 2016 zijn twee teams geselecteerd voor de tweede fase van de prijsvraag. Tijdens de twee fases van de prijsvraag zijn meer dan honderd bewoners betrokken bij het ontwerp voor input en ideeën. In komende periode worden de plannen verder ontwikkeld.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Documentaire: architect Lyongo Juliana op zoek naar hedendaagse Caribische architectuur

1 uur geleden

Bouw EDGE Coolsingel in Rotterdam officieel gestart

2 uur geleden

Charlotte Dahmen en Marlene Kossmann winnen Euregionale Prijs voor Architectuur

3 uur geleden

Team V maakt ontwerp voor renovatie en uitbreiding Hout- en Meubileringscollege Amsterdam

4 uur geleden

Coalitiepartijen willen nieuw onderzoek naar Lelylijn

4 uur geleden

Onderzoek: overwaarde koopwoning klimt tot gemiddeld 220.000 euro

Vandaag, 09:35

Reizend programma verkent opgaven stedelijke regio Breda en Tilburg

22 november, 4:34

Infrastructuur ‘piept en kraakt’, logistieke sector eist actie

22 november, 11:55

Bijleveld: houding raadsleden droeg niet bij aan imago Floriade

22 november, 9:35

Tekort aan grond blijft bouw sociale huurwoningen dwarszitten

21 november, 4:27
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan