Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
Copyright: Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
Copyright: Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
Copyright: Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
Karres+brands maakt inpassingsplan IJsseldijk
30 november 2016, 17:14
Het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard heeft
karres+brands
gekozen om een ruimtelijk inpassingsplan voor de IJsseldijk Noord op te stellen. Dat heeft het ontwerpbureau bekend gemaakt.
Karres+brands moet samen met ingenieurs, bewoners en bedrijven aan de dijk en andere betrokkenen komen tot een gedragen ruimtelijk inpassingsplan voor de aanstaande dijkversterking. Vijf ontwerpbureaus maakten kans op de opdracht.
Versterking noodzakelijk
Het hoogheemraadschap moet ongeveer tien kilometer dijk tussen Gouderak, Ouderkerk aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel verbeteren. Bij een landelijke toetsing vanuit het Hoogwaterbeschermingsprogramma in 2011 bleek namelijk dat, als niet wordt ingegrepen, de dijk op den duur onder verhoogde druk vanaf de Hollandsche IJssel kan afschuiven richting de polder.
In oktober 2015 is het hoogheemraadschap gestart met het ingrijpende dijkproject Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard (KIJK). Dit moet de kans op wateroverlast zo klein mogelijk maken en de ruim 200.000 mensen in het achterliggende gebied veilig wonen, werken en recreëren in de toekomst bieden.
Complexe opgave
De dijkversterkingsopgave KIJK is een complexe opgave, legt karres+brands uit. Het dijktraject wordt gekenmerkt door lintbebouwing met maar liefst 740 adressen en drie dorpskernen.
De woningen en bedrijven staan vaak pal aan de dijk. Veel van die gebouwen hebben bovendien een monumentenstatus, wat bij de dijkversteviging zorgvuldige omgang vraagt. Daarnaast biedt de IJsseldijk beperkte ruimte en vormt ze een belangrijke verbindingsroute voor alle verkeer.
Gefaseerde aanpak
De opgave voor het opstellen van het ruimtelijk inpassingsplan laat zich onderverdelen in drie fasen. In de eerste fase stelt karres+brands in samenspraak met de omgeving een ruimtelijke visie op voor de Hollandsche IJsseldijk.
Aan de hand van de ruimtelijke visie wordt in samenspraak een voorkeursvariant voor de dijkversterking gekozen. Deze voorkeursvariant werkt het ontwerpbureau vervolgens uit tot een gedragen ruimtelijk inpassingsplan voor de Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard.
Karres+brands pakt de opgave de komende maanden samen met Michaël van Buuren op. Van Buuren is bij Wageningen Environmental Research (WER - het voormalige Alterra) expert op het gebied van waterveiligheid en ruimte. “Onze gezamenlijke kennis en ervaring zetten we in om zowel technische als esthetische aspecten, op zowel regionaal als lokaal niveau, zorgvuldig af te wegen”, laat karres+brands weten.
Trefwoorden
ruimtelijk inpassingsplan
ijsseldijk
wageningen environmental research
dijkverbetering
krachtige ijsseldijken krimpenerwaard
hoogheemraadschap van schieland en de krimpenerwaard
hoogwater
dijkversterking
landschap
karres en brands
Best gelezen
1
Woongebouw voor gezinnen biedt ruime corridor en gekoppelde terrassen met glijbaan
woensdag, 12 november
2
Benthem Crouwel Architects plaatst slotstuk in Paleiskwartier van Den Bosch
donderdag, 13 november
3
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
4
Bedrijfsgebouw uit hergebruikte materialen voor garagebedrijf dat gespecialiseerd is in oude Volvo’s
woensdag, 12 november
5
MVRDV en Buro Happold ontwerpen nieuw theater in Veenendaal
vrijdag, 14 november
Gerelateerde nieuwsberichten
ADEPT + Karres en Brands ontwerpen nieuwe tuinstad voor Keulen
17 december 2021
Deense architectuurprijs voor karres+brands
21 maart 2016
Grote klus voor karres+brands in Moskou
21 november 2016
Nieuwe wijk bij station Holendrecht
13 mei 2016
Karres+brands wint opdracht in Roskilde
1 september 2016
Oud Defensie-Eiland verandert in woongebied
13 juni 2016
Karres+brands wint competitie begraafplaats Ohlsdorf Hamburg
12 oktober 2017
Drie nieuwe partners voor karres+brands
19 december 2017
Goudse dijk versterkt met bindmiddel
31 januari 2017
Karres+brands in team 'dorp van de toekomst'
11 januari 2017
Waterschap gaat IJsselmeerdijk in Flevoland aanpakken
24 september 2020
Hollandse Delta gaat onder water dijken versterken
7 december 2020
Ector Hoogstad en DOOR presenteren ontwerpvisie gemeentehuis Krimpenerwaard
30 november 2022
ADEPT + Karres en Brands ontwerpen nieuwe tuinstad voor Keulen
17 december 2021
Deense architectuurprijs voor karres+brands
21 maart 2016
Grote klus voor karres+brands in Moskou
21 november 2016
Nieuwe wijk bij station Holendrecht
13 mei 2016
Karres+brands wint opdracht in Roskilde
1 september 2016
Oud Defensie-Eiland verandert in woongebied
13 juni 2016
Karres+brands wint competitie begraafplaats Ohlsdorf Hamburg
12 oktober 2017
Drie nieuwe partners voor karres+brands
19 december 2017
Goudse dijk versterkt met bindmiddel
31 januari 2017
Karres+brands in team 'dorp van de toekomst'
11 januari 2017
Waterschap gaat IJsselmeerdijk in Flevoland aanpakken
24 september 2020
Hollandse Delta gaat onder water dijken versterken
7 december 2020
Ector Hoogstad en DOOR presenteren ontwerpvisie gemeentehuis Krimpenerwaard
30 november 2022
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Ontwerpend onderzoek van Bright, Bura en Polyfern naar mogelijke ontwikkeling van Almere Pampus
Gisteren, 16:45
Team Pampus* presenteert het Ontwerpend Onderzoek Masterplan voor Boven- en Ondergrond voor Almere Pampus.
BDG Architecten verbouwt Enschedese kwekerij tot De Stadskas
Gisteren, 15:22
Op de plek van de huidige kweekkas aan de Blijdensteinbleekweg verrijst een grotendeels houten gebouw met onder meer horeca, een winkelfunctie en uiteraard een kas.
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
Gisteren, 13:41
In de afgelopen tien, vijftien jaar is Rotterdam uitgegroeid tot een stad die veel toeristen trekt. Dat laatste was in de negentiende eeuw en in de eerste decennia van de twintigste eeuw ook al het geval.
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
Gisteren, 11:37
In het Limburgse Steyl is de Vlotterkering in werking gesteld. De kering, die het kloosterdorp veilig moet houden bij hoogwater in de Maas, fungeert in rust als een plek om te genieten van het zicht op de rivier.
Vereniging Eigen Huis: criteria energielabel onduidelijk voor huiseigenaar
Gisteren, 14:26
Huiseigenaren weten niet goed wat nodig is om een label op te krikken, constateert Vereniging Eigen Huis in een onderzoek.
Amnesty: Nederlands bouwbedrijf betrokken bij arbeidsuitbuiting Saoedi-Arabië
Gisteren, 10:16
Strukton heeft een rol gespeeld bij de uitbuiting van arbeidsmigranten bij de bouw van een metro in Riyad, meldt Amnesty International.
Verbouwing Binnenhof kost 2,7 miljard euro, zomer 2031 klaar
17 november, 1:19
De laatste officiële inschatting van een einddatum was ‘op zijn vroegst eind 2028’, maar het jaartal 2030 stond ook al in documenten.
Vlaanderen aansprakelijk voor Limburgse schade in tramdebacle
17 november, 9:36
De Vlaamse regering is aansprakelijk voor de miljoenen euro's aan kosten die zijn gemaakt rond de afgeblazen tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.
Zuid-Holland verhoogt budget voor restauratie rijksmonumenten
14 november, 2:08
De provincie Zuid-Holland verhoogt het budget voor de restauratie van rijksmonumenten structureel.
Rapport: natuur kan helpen beschermen tegen stijgende zeespiegel
14 november, 9:24
Natuurlijke oplossingen zoals ruim baan geven aan gebieden met eb en vloed kunnen helpen de Nederlandse kustlijn te beschermen tegen de stijgende zeespiegel.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur