Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

Eerste metro Noord-Zuidlijn rijdt over vier jaar

11 juni 2013, 10:34
Eind vorig jaar waren de Noord-Zuidlijnbouwers in Amsterdam in een jubelstemming. Na jaren van plannen, bouwen en boren lag er eindelijk een metrotunnel van ruim zes kilometer onder Amsterdam die de zuidkant van de stad met het noorden verbindt.

Toch duurt het nog zeker vier jaar voor de eerste metro's passagiers van Station Zuid naar het Buikslotermeerplein vervoeren. Dinsdag gaven de betrokken uitvoerders tekst en uitleg over wat er allemaal nog moet gebeuren voordat het zover is.

De langverwachte metroverbinding onder de hoofdstad is meer dan alleen een tunnel. Sinds de laatste tunnelboor op 1 december werd uitgezet, werken bouwers met man en macht aan wat heet de 'afbouw' van de metrolijn.

Inmiddels ligt op het traject in Amsterdam-Noord al ruim twee kilometer rails, de komende jaren komt daar nog in totaal zeven kilometer bij.

Naast het leggen van de sporen wordt tot 2017 hard gewerkt aan het afbouwen van de acht stations (vijf ondergronds en drie bovengronds) en de bijbehorende 91 roltrappen, vier rolpaden, 24 liften, 23 nooduitgangen, 8500 vierkante meter voor het publiek toegankelijke ruimte en 11.000 vierkante meter glaswand.

De Kathedraal
De afbouwwerkzaamheden in Noord moeten voor het eind van dit jaar klaar zijn. Daarna volgen het zuidelijke deel van het traject en de metrohalte onder het Centraal Station, bijgenaamd De Kathedraal. In 2015 hopen de bouwers te kunnen beginnen aan de drie diepste stations; Rokin, Vijzelgracht en De Pijp. Als alles volgens plan verloopt, kan halverwege 2016 worden begonnen met het testen van alle systemen en de eerste proefritten. De test- en proeffase duurt in het gunstigste geval zo'n acht maanden. Dan worden ook alle mogelijke calamiteitenscenario's getest. Benno Stoiber, contractmanager transporttechniek en afbouw, voorspelt dat dat vooral een grote uitdaging belooft op het diepstgelegen station De Pijp. ,,Dat is een heel bijzonder station omdat de perrons onder elkaar liggen, verbonden met lange roltrappen."
"Om reizigers in geval van nood snel te kunnen evacueren, hebben we bij hoge uitzondering toestemming gekregen om de roltrappen de andere kant op te kunnen laten lopen. Daar moeten we wel goed mee oefenen.''


Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Beyond Space brengt Mondriaans Boogie Woogie naar Schiphol

3 uur geleden

Studio Nuy van Noort presenteert opgeleverde brandweerpost Bennebroek

Vandaag, 14:26

Oud datacentrum wordt complex met 300 woningen in Stationskwartier Sloterdijk

Vandaag, 12:26

Hans Wilschut fotografeert gerenoveerd en opgetopt pakhuis Santos

Vandaag, 11:23

Duitse woningnood zet door, opnieuw minder bouwvergunningen

4 uur geleden

NVM: vakantiehuisjes veel minder gewild, wel weer duurder

Vandaag, 12:01

Aspirant-minister Keijzer: stikstof geen probleem voor woningbouw

Vandaag, 10:29

Rotterdamse architecten openen deuren tijdens Open Bureaudag

Gisteren, 15:02

Luchthavens kunnen volgens minister zonder natuurvergunning

Gisteren, 13:28

EU-natuurherstelwet komt er tóch, landen stemmen in

Gisteren, 12:26
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan