Spoor Noord-Zuidlijn bijna op de helft

10 december 2014, 9:30
Het spoor voor de Noord-Zuidlijn is bijna voor de helft voltooid. Zo'n vier kilometer van het in totaal negen kilometer lange traject ligt er nu in. De pers mocht daarom dinsdag als eerste een ritje maken over een deel van de metrolijn, die Amsterdam-Noord in 2017 met de Zuidas moet verbinden.

Een speciaal tunnelvoertuig reed vanaf het eerste station in Noord richting het Rokin. Hoewel de metro straks met gemiddeld zo'n 80 kilometer per uur de stad doorkruist, ging het dit keer nog in een boemelgangetje. Met hier en daar wat obstakels op de route, aangezien er nog volop in de tunnel wordt gewerkt.

Toch was het ritje een bijzonder moment, zo ervoer manager uitvoering Arie Houweling. Hij werkt voor de combinatie VIA NoordZuidlijn die de afbouw van de metrolijn voor zijn rekening neemt. Het tweede deel van het spoor is volgens hem volgend voorjaar klaar.

Maar voordat de metro kan gaan testrijden, is het wel 2016. Tot die tijd gebruiken de bouwers het spoor om de stations ondergronds te bevoorraden. En voor nu is de fiets nog een veelgebruikt vervoersmiddel om de flinke afstanden onder de grond af te leggen.

De sporen moeten eerst zijn voorzien van elektriciteit voordat de metrostellen erop kunnen. Zover is de aanleg nu nog niet. Hoewel de planning volgens Houweling altijd onder druk staat, ligt de klus redelijk op schema.

Het is volgens hem nog wel een uitdaging om alle technische systemen samen werkend te krijgen. "Het zijn zeven stations met een horizontale infrastructuur. Dat moet allemaal in elkaar passen en in elkaar overgaan op een traject van negen kilometer."

http://youtu.be/izPDBm19zHk

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort

35 minuten geleden

Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP

1 uur geleden

Beeldbepalende toren van oud laboratorium geïntegreerd in gebouw International School Delft

Vandaag, 11:33

Nominaties Zuiderkerkprijs en Geurt Brinkgreve Bokaal 2025 bekend

14 november, 12:17

Verbouwing Binnenhof kost 2,7 miljard euro, zomer 2031 klaar

3 uur geleden

Vlaanderen aansprakelijk voor Limburgse schade in tramdebacle

Vandaag, 09:36

Zuid-Holland verhoogt budget voor restauratie rijksmonumenten

14 november, 2:08

Rapport: natuur kan helpen beschermen tegen stijgende zeespiegel

14 november, 9:24

Deltacommissaris: ga nu al in gesprek over toekomst waterbeheer

13 november, 4:03

Gemeentebestuur wil Brabants dorp Moerdijk laten verdwijnen

13 november, 10:23
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan