Copyright: VenhoevenCS
Copyright: b1design
Copyright: b1design
Copyright: b1design
Copyright: b1design
3D-plattegrond IJboulevard
Copyright: VenhoevenCS
IJboulevard als mobiliteitsknooppunt
Copyright: VenhoevenCS
Aandacht voor ecologie bij ontwerp IJboulevard
Copyright: VenhoevenCS
Copyright: VenhoevenCS
Copyright: b1design
Copyright: b1design
Copyright: b1design
Copyright: b1design
3D-plattegrond IJboulevard
Copyright: VenhoevenCS
IJboulevard als mobiliteitsknooppunt
Copyright: VenhoevenCS
Aandacht voor ecologie bij ontwerp IJboulevard
Copyright: VenhoevenCS

Bouw IJboulevard Amsterdam CS volgend jaar van start

4 juni, 11:20
Volgend jaar wordt achter het centraal station van Amsterdam gestart met de bouw van een fietsenstalling in het IJ. Het dak van de vierduizend plaatsen tellende stalling wordt ingericht als wandelboulevard. Dat melden aannemer Van Hattum en Blankevoort en VenhoevenCS, dat samen met de bouwer en DS Landschapsarchitecten verantwoordelijk is voor het ontwerp.

Het project IJboulevard vormt feitelijk een verlengstuk van de kade achter Amsterdam CS, waarbij onder het water een fietsenstalling wordt gerealiseerd. Ook komt er een losse aanvaarbescherming, die de bestaande kade en de fietsenstalling beschermt tegen eventuele aanvaringen van schepen op het IJ.

Het ontwerp van de fietsenstalling is bepaald door de beweging van fietsers en voetgangers, vertelt VenhoevenCS. Fietsers worden vanaf de inrit op de boulevard in een vloeiende beweging naar beneden begeleid, in het zicht van de beheerder. Vervolgens kunnen zij rustig een plek voor hun fiets zoeken en de stalling te voet weer verlaten.

De ondergrondse stalling is tevens ontworpen als verlengstuk van de openbare ruimte. De entrees en trappen worden afgewerkt met dezelfde donkergrijze natuursteen als op de boulevard. Extra ruime trapgaten met grote glasoppervlakten geven vanaf de boulevard al zicht op de stalling, die volgens VenhoevenCS een licht en uitnodigend karakter krijgt.

Klimaatadaptief
De integraal ontworpen IJboulevard moet toekomstbestendig, klimaatadaptief en natuurinclusief worden. Uitgangspunten zijn een zo laag mogelijk energieverbruik en toepassing van een minimum aan materialen, die ook nog eens duurzaam en zo veel mogelijk recyclebaar zijn. Er is verder gekozen voor een ‘lowtech’-installatieconcept.

Met een aantal eenvoudige ingrepen in het constructieve ontwerp is in de fietsenstalling meer ruimte gecreëerd dan was gevraagd, meldt VenhoevenCS. Deze ruimte wordt benut voor een betere doorstroming en meer overzicht. De entreezone is verruimd in oppervlakte, maar heeft ook een extra hoog plafond gekregen.

De ruime en kolomvrije opzet van de stalling, in combinatie met het ruim aanwezige daglicht en een goede zichtbaarheid en centrale positie van de beheerder, moeten de bezoekers op ieder moment van de dag een veilig gevoel geven, aldus de architecten.

Vloeiende lijnen
Het interieurontwerp kenmerkt zich door vloeiende lijnen en ronde vormen, die op subtiele wijze de oriëntatie in de stalling vereenvoudigen. Er is eveneens aansluiting gezocht bij de vormentaal uit de bestaande omgeving, zoals de ronde glaspuien van de IJhal en de ‘cockpits’ op het busplatform van het centraal station. De fietsenstalling is eenvoudig te onderhouden, zodat hij ook mooi blijft, zo laat VenhoevenCS weten.

De bouw van IJboulevard moet in 2023 zijn afgerond. Aan de andere kant van Amsterdam CS wordt op dit moment gebouwd aan een fietsenstalling naar ontwerp van wUrck. Deze moet volgend jaar klaar zijn.

Andere nieuwsberichten

Multifunctioneel centrum en brede school Rockanje in gebruik genomen

3 juli, 2:19

Winnaars Archiprix 2020 bekend

3 juli, 11:50

Heembouw ontwerpt en realiseert kantoor NVM in Papendorp

3 juli, 10:31

Diversiteit aan plekken in een integrale ruimte

2 juli, 4:16

BAM: 'pijnlijke maar noodzakelijke' afbouw internationale divisie

3 juli, 3:30

'Twee op vijf basisschoolleerlingen in verouderd gebouw'

3 juli, 9:33

Inschrijving voor Herengracht Industrie Prijs 2021 geopend

3 juli, 9:00

Tweede corona-quickscan BNA: zorgen op lange termijn blijven

2 juli, 9:58

Planbureau: te weinig aandacht voor groen in herstelplan kabinet

2 juli, 9:26

Impasse tussen Rijk en stichting over renovatie Vredespaleis

1 juli, 5:10
Ronnie WeessiesRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan