Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
De door Groosman ontworpen parkeergarage bij het station
Copyright: ProRail / Rob van Esch
De door Groosman ontworpen parkeergarage bij het station
Copyright: ProRail / Rob van Esch
De door Groosman ontworpen parkeergarage bij het station
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
De door Groosman ontworpen parkeergarage bij het station
Copyright: ProRail / Rob van Esch
De door Groosman ontworpen parkeergarage bij het station
Copyright: ProRail / Rob van Esch
De door Groosman ontworpen parkeergarage bij het station
Copyright: ProRail / Rob van Esch

Station Driebergen-Zeist vernieuwd tot 'stationslandgoed'

15 mei, 13:42
Negen maanden eerder dan gepland is het vernieuwde station Driebergen-Zeist opgeleverd. Het station is onder meer voorzien van meer spoorcapaciteit, een nieuw busstation en een eveneens nieuw stationsplein plus fietsenstalling onder de sporen. Door verschillende ingrepen is het station beter geïntegreerd in zijn omgeving.

Arcadis, dat verantwoordelijk is voor het architectonisch ontwerp, omschrijft het vernieuwde station Driebergen-Zeist als een ‘stationslandgoed’. Daarmee refereert het bureau enerzijds aan de bekende landgoederen in de directe omgeving, maar ook aan de manier waarop het station is ingebed op de locatie.

Dankzij nieuwe onderdoorgangen, een betere integratie tussen de verschillende onderdelen en het toevoegen van ruimte en groen is het station landschappelijk ingepast. Ook is er een nieuwe fiets- en voetgangersbrug gerealiseerd, die het station verbindt met een nabijgelegen natuurgebied. In 2017 werd al een nieuwe parkeergarage naar ontwerp van Groosman geopend bij het station.

Vrij baan
De doorgaande weg langs het station is verdubbeld, maar gaat nu onder het spoor door. Zo kon een spoorwegovergang verdwijnen en hebben voetgangers en fietsers vrij baan. Fietsers kunnen het stationsgebied doorkruisen via een eigen route en hun fiets vervolgens stallen in de drieduizend plekken tellende fietsenstalling onder het station.

Het aantal sporen is uitgebreid van drie naar vier, zodat intercity’s die niet hoeven te stoppen op dit station andere treinen inhalen via de ‘buitensporen’. Zo kunnen er ook meer treinen rijden op het traject Schiphol - Nijmegen. Reizigers kunnen via de onderdoorgang op een nieuw ‘eilandperron’ komen, vanwaar hun trein vertrekt.

Zonnepanelen
Het vernieuwde station is zoveel mogelijk energieneutraal gemaakt, onder meer door de kappen van de perrons te voorzien van zonnepanelen. De bomen rond het station zijn verplaatst over vervangen door nieuwe. De bouwwerkzaamheden voor het vernieuwde station hebben zo’n drie jaar geduurd.

De foto's boven dit bericht zijn ons toegestuurd door ProRail.

Andere nieuwsberichten

SVP presenteert ensemble woonblokken langs spoor Amersfoort

18 september, 1:39

Gebouw Zuiderplein van Atelier Kempe Thill in Antwerpen klaar

18 september, 12:25

Ambacht gestold in ontwerp

17 september, 4:50

Floris Alkemade blijft tot 1 september 2021 Rijksbouwmeester

17 september, 1:07

Tentoonstelling over lithium in Het Nieuwe Instituut

18 september, 2:54

Kabinet wil kijken naar verdere verlaging heffing wooncorporaties

18 september, 11:05

AD: opmars elektrisch vervoer niet te stuiten

18 september, 10:32

Feyenoord: komst van nieuw stadion is haalbaar

17 september, 11:16

CDA'er Heerma wil wel meer doen tegen 'nationale wooncrisis'

17 september, 9:02

VVD en CDA willen serieus onderzoek naar kernenergie

16 september, 4:14
Ronnie WeessiesRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan