Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
De door Groosman ontworpen parkeergarage bij het station
Copyright: ProRail / Rob van Esch
De door Groosman ontworpen parkeergarage bij het station
Copyright: ProRail / Rob van Esch
De door Groosman ontworpen parkeergarage bij het station
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
Copyright: ProRail / Rob van Esch
De door Groosman ontworpen parkeergarage bij het station
Copyright: ProRail / Rob van Esch
De door Groosman ontworpen parkeergarage bij het station
Copyright: ProRail / Rob van Esch
De door Groosman ontworpen parkeergarage bij het station
Copyright: ProRail / Rob van Esch

Station Driebergen-Zeist vernieuwd tot 'stationslandgoed'

15 mei 2020, 13:42
Negen maanden eerder dan gepland is het vernieuwde station Driebergen-Zeist opgeleverd. Het station is onder meer voorzien van meer spoorcapaciteit, een nieuw busstation en een eveneens nieuw stationsplein plus fietsenstalling onder de sporen. Door verschillende ingrepen is het station beter geïntegreerd in zijn omgeving.

Arcadis, dat verantwoordelijk is voor het architectonisch ontwerp, omschrijft het vernieuwde station Driebergen-Zeist als een ‘stationslandgoed’. Daarmee refereert het bureau enerzijds aan de bekende landgoederen in de directe omgeving, maar ook aan de manier waarop het station is ingebed op de locatie.

Dankzij nieuwe onderdoorgangen, een betere integratie tussen de verschillende onderdelen en het toevoegen van ruimte en groen is het station landschappelijk ingepast. Ook is er een nieuwe fiets- en voetgangersbrug gerealiseerd, die het station verbindt met een nabijgelegen natuurgebied. In 2017 werd al een nieuwe parkeergarage naar ontwerp van Groosman geopend bij het station.

Vrij baan
De doorgaande weg langs het station is verdubbeld, maar gaat nu onder het spoor door. Zo kon een spoorwegovergang verdwijnen en hebben voetgangers en fietsers vrij baan. Fietsers kunnen het stationsgebied doorkruisen via een eigen route en hun fiets vervolgens stallen in de drieduizend plekken tellende fietsenstalling onder het station.

Het aantal sporen is uitgebreid van drie naar vier, zodat intercity’s die niet hoeven te stoppen op dit station andere treinen inhalen via de ‘buitensporen’. Zo kunnen er ook meer treinen rijden op het traject Schiphol - Nijmegen. Reizigers kunnen via de onderdoorgang op een nieuw ‘eilandperron’ komen, vanwaar hun trein vertrekt.

Zonnepanelen
Het vernieuwde station is zoveel mogelijk energieneutraal gemaakt, onder meer door de kappen van de perrons te voorzien van zonnepanelen. De bomen rond het station zijn verplaatst over vervangen door nieuwe. De bouwwerkzaamheden voor het vernieuwde station hebben zo’n drie jaar geduurd.

De foto's boven dit bericht zijn ons toegestuurd door ProRail.

Andere nieuwsberichten

Restaurant van hergebruikte bouwmaterialen voor Tuinen van West Amsterdam

Gisteren, 13:50

Nederlands paviljoen op internationale boekenbeurs Taipei geopend

Gisteren, 11:34

Inschrijving voor Rietveldprijs 2024 geopend

Gisteren, 09:20

Symposium over belang en doel van tekenen voor architecten

22 februari, 5:26

ING verwacht dat huizenprijzen tussen vijf en acht procent stijgen

Gisteren, 14:38

Naturalis lanceert methodiek om biodiversiteit bermen te vergroten

Gisteren, 12:19

Bouwbedrijf BAM haalde eigen, aangescherpte veiligheidsdoel niet

Gisteren, 10:27

Klimaat- en energiebeleid kost gemeenten fors meer volgens rapport

22 februari, 4:12

Recordomzet voor Arcadis, een derde meer winst

22 februari, 10:11

Twee doden en twee gewonden door ongeluk bij brug in aanbouw Lochem

21 februari, 1:27
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan