Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten

Volledige recycling van Vrachtgebouw 18 op Schiphol

9 december 2019, 14:45
Afgelopen weken is Lek Sloopwerken begonnen met het demonteren van Vrachtgebouw 18 op Schiphol om het over enige tijd vier kilometer verderop volledig te herbouwen. Het relatief jonge gebouw, destijds ontworpen door René van Zuuk Architekten, is nog goed van kwaliteit en de materialen zijn prima te hergebruiken.

René van Zuuk heeft tien jaar geleden Vrachtgebouw 18 in opdracht van Schiphol Real Estate ontworpen. Het is een zogeheten eerste-linie vrachtgebouw, dat pal aan de Kaagbaan is gebouwd, met de bedoeling om de landingsbaan en de weg met elkaar te verbinden.

Goederen worden direct vanaf de landingsbaan het gebouw binnengebracht, waar ze worden gesorteerd om aan de andere zijde het gebouw te verlaten, waarna het vervoer verder gaat via de weg. Te exporteren goederen gaan andersom, vanaf de weg, via het gebouw, maar de vliegtuigen.

Het gebouw werd verhuurd aan Panalpina, toen een van de grooste internationale logistieke dienstverleners

Diagonaal
Van Zuuk heeft destijds het gebouw ontworpen met de kantoren – goed voor een oppervlak van 2.000 m2 – diagonaal op het dak van de distributiehal geplaatst. Het dak van de hal loopt schuin af, waardoor er een optimaal uitzicht is op zowel de vliegtuigen als de vrachtwagens die af- en aanrijden bij de laaddocks.

De strook aan kantoren wordt ontsloten door middel van een trap vanuit de de entreehal aan de straatzijde. Deze hal met vide biedt een representatief onthaal voor de bezoekers, vertlet Van Zuuk. Het relatief jonge gebouw moet echter verdwijnen met het oog op de veiligheid op de taxibanen.

De taxibanen op Schiphol zijn overwegend dubbel, zodat toestellen elkaar kunnen passeren. Tussen de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan ligt slechts een enkele taxibaan, wat de Onderzoeksraad voor de Veiligheid een onwenselijke situatie vond. Het verdubbelen van de baan vraagt om een extra viaduct, waarvoor Vrachtgebouw 18 moet wijken.

Aanbesteding
Bij de aanbesteding van de sloop heeft Schiphol Real Estate circulariteit voorop gesteld; hoe meer een bedrijf kon hergebruiken, hoe beter het scoorde bij de tender. Ook is gekeken waar de materialen naartoe zouden gaan; als materiaal voor het buitenland is bestemd, levert dat immers meer CO2-uitstoot op.

Het gebouw is nog goed van kwaliteit en de materialen zijn prima te hergebruiken, vertelt Van Zuuk. Schiphol Real Estate heeft eerst een materialenpaspoort gemaakt. Het beschrijven van alle onderdelen van het pand en de staat waarin ze verkeren, was intensief werk, maar gelukkig waren de bouwtekeningen er nog en had de vastgoedbeheerder zelf alle onderhoud gedaan, waardoor veel kennis intern aanwezig was.

De voorkeur van Schiphol Real Estate ging er naar uit om het gebouw niet in losse onderdelen te verkopen, maar het vrachtgebouw als geheel te verplaatsen. Dat is gelukt met het vinden van Lek Sloopwerken, een circulaire sloper uit Woerden, als koper. Het bedrijf – “Verliefd op het gebouw door zijn bijzondere vormgeving”, aldus Van Zuuk – kocht het pand voor de symbolische prijs van een euro.

Volledige recycling
Juist bij staalbouw is het goed mogelijk een gebouw als geheel elders opnieuw op te bouwen. De herbouw vraagt alleen om een nieuwe fundering. “Verder wordt alles exact teruggebouwd”, vertelt Van Zuuk. “De volledige inpandige kantoren, liften, het sprinklersysteem, ook het systeem voor de pasjes en zelfs de lampen en meubilair gaan mee.”

Het beton van de vloeren de fundering van het huidige pand worden straks gebruikt bij de aanleg van nieuwe taxibanen en platforms. Ook dat scheelt in milieubelasting door vervoer. Zo wordt het bestaande gebouw volledig gerecycled.

Het demonteren neemt enige tijd in beslag, omdat het bedrijf niets wil beschadigen. Lek Sloopwerken verwacht eind februari de klus af te ronden. Vervolgens bouwt het bedrijf het pand vier kilometer van de luchthaven weer op; ook dat plan sprak in het voordeel van Lek Sloopwerken bij de aanbesteding.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Meerstemmige geschiedenis en toekomst architectuur centraal tijdens symposium

22 november, 3:50

Tijdelijke woningen voor Oekraïense vluchtelingen en starters in Eemnes

22 november, 1:46

De Warren ontvangt Ammodo Architecture Award

22 november, 10:48

Een houten villa genesteld in het bos

21 november, 5:31

Reizend programma verkent opgaven stedelijke regio Breda en Tilburg

22 november, 4:34

Infrastructuur ‘piept en kraakt’, logistieke sector eist actie

22 november, 11:55

Bijleveld: houding raadsleden droeg niet bij aan imago Floriade

22 november, 9:35

Tekort aan grond blijft bouw sociale huurwoningen dwarszitten

21 november, 4:27

Tender voor woonblokken op twee van de laatste kavels Eenhoorngebied Amsterdam

21 november, 2:41

Woonbond stapt uit overleg over huren in sociale sector

20 november, 4:08
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan