'Openbaar vervoer moet sneller en slimmer'

15 december 2016, 11:13
Wie met het openbaar vervoer reist tussen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht moet in 2040 binnen een uur van deur tot deur komen. Een groot netwerk met directe verbindingen naar drukbezochte plekken in steden is de oplossing.

In dunbevolkte gebieden moeten innovaties zoals zelfrijdend vervoer ervoor zorgen dat reizigers ook in de toekomst snel en comfortabel op hun bestemming kunnen komen.

Dat staat in een gezamenlijke toekomstvisie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincies, spoorbeheerder ProRail, NS, andere openbaarvervoerbedrijven en de zogenoemde metropoolregio’s.

De wachttijden moeten korter door metro’s, lightrails en bussen frequenter te laten rijden. Het ov moet volgens de initiatiefnemers door de maatregelen over dik twintig jaar een stuk sneller en slimmer zijn.

Dat de reistijd tussen de vier grote steden flink omlaag moet, is omdat daar steeds meer mensen wonen en werken en de reisbehoefte dus groot is, zo staat in het rapport. Ook tussen de Randstad en 'economisch sterke gebieden' als Arnhem-Nijmegen en Breda-Tilburg-Eindhoven moet de reistijd verkort worden. Daardoor zullen treinen in sommige gevallen minder tussenstops gaan maken.

Overstaplocaties
In Friesland en andere dunbevolkte gebieden wordt onderzocht of bushaltes kunnen worden uitgebreid naar grote 'overstaplocaties' met deelauto’s en -taxi's en elektrische fietsen. Op en rond vliegvelden moet zelfrijdend vervoer op den duur uitkomst bieden.

"Er is de afgelopen jaren al veel veranderd, zoals de ov-chipkaart die nu al helemaal geïntegreerd is in ons systeem'', aldus staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur).

"Om de reiziger ook na 2040 goed te kunnen blijven bedienen is het belangrijk dat alle betrokken partijen het eens zijn geworden over de richting waarin het openbaar vervoer zich in stedelijke en in dunbevolkte gebieden moet ontwikkelen. Daarbij is ook belangrijk dat we sneller kunnen én durven inspelen op nieuwe ontwikkelingen en innovaties.''

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Winnaars Betonprijs 2019 bekend

Gisteren, 14:13

Tentoonstelling over Bruno Taut in Museum Het Schip

Gisteren, 11:57

Atelier van Berlo winnaar Next Step Award 2019

14 november, 6:00

Stedelijk Museum toont ontwerp uit eigen 125-jarig bestaan

14 november, 3:26

Video: masterclass Ben van Berkel in Haarlem

Gisteren, 15:06

'Huidige PFAS-meting geeft onbetrouwbaar beeld'

Gisteren, 09:58

Foto's Chinese spektakelarchitectuur gebundeld in boek

14 november, 4:27

Stikstof: het echte werk komt nog

14 november, 9:45

'Randstad niet uit de brand met stikstofmaatregelen'

14 november, 9:34

Kamer kritisch over verbranden biomassa

13 november, 5:08
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan