Vol Den Haag bouwt omhoog en omlaag

14 september 2016, 16:50
De skyline van Den Haag gaat veranderen. De stad krijgt in de komende twintig jaar veel inwoners erbij, maar er is geen ruimte voor grote nieuwbouwwijken aan de rand van de stad. Den Haag is van grens tot grens volgebouwd.

Daarom moet de stad naar boven (hoogbouw) en naar beneden (ondergronds) gaan bouwen. Ook moeten lege gebieden binnen de stad worden gevuld.

De gemeente heeft woensdag haar toekomstvisie gepresenteerd. Sommige ideeën moeten worden uitgewerkt, andere plannen zijn concreter. Het verouderde industrieterrein Binckhorst gaat in de komende jaren op de schop.

Het gebied moet veranderen in een wijk waar mensen kunnen wonen en werken. Daar moeten ongeveer 5000 woningen verrijzen en kantoren voor startups. Ook in Zuidwest, een probleemwijk die wordt vernieuwd, verrijzen nieuwe woningen.

Den Haag denkt er ook over de A12, de Utrechtsebaan, te overkappen. Op het nieuwe dak kan dan worden gebouwd.

Lightrailverbinding
Mogelijk komt er een lightrailverbinding vanuit Rotterdam via het vliegveld naar Binckhorst, het centrum van Den Haag en het strand van Scheveningen. De boulevard bij het Kurhaus moet opnieuw worden ingericht. Bij knooppunt Prins Clausplein komt mogelijk een knooppunt voor openbaar vervoer.

Den Haag heeft 524.000 inwoners en is daarmee de derde stad van het land. Maar qua oppervlakte is Den Haag kleiner dan bijvoorbeeld Utrecht, Eindhoven en Almere. Den Haag is daardoor de dichtstbevolkte gemeente van Nederland, met 6200 mensen per vierkante kilometer.

De overheid verwacht dat Den Haag nog flink zal groeien. Rond 2040 bereikt de Hofstad waarschijnlijk de grens van 600.000 inwoners. Het probleem is dat uitbreiden niet kan. "We zitten ingeklemd tussen zee, natuur en buurgemeenten", zei wethouder Joris Wijsmuller (stadsontwikkeling).

Bron: ANP

Trefwoorden

den haag

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Cepezed verbouwt voormalig gebouw Aardwetenschappen in Utrecht

31 januari, 3:42

PosadMaxwan presenteert stedenbouwkundig plan Spoorkwartier Groningen

31 januari, 12:22

Vijftig woningen op oude plek Remigiusschool Duiven

31 januari, 10:30

Oud kantongerecht Amsterdam wordt verbouwd tot Hartwig Museum

30 januari, 3:12

Tunnel onder Ketelmeer kost tussen 1,6 en 3 miljard euro

31 januari, 1:57

Meeste woningen erbij in Zuid-Holland, minste in Drenthe

31 januari, 11:26

Meer huizen en betere bereikbaarheid nodig bij bouw kerncentrales Borssele

31 januari, 9:04

Beyond Space neemt Boring Collection onder zijn hoede

30 januari, 2:22

Nederlandse bevolking groeide door, maar minder hard

30 januari, 12:19

Gortemaker Algra Feenstra breidt directie uit met Ellen Gedopt

29 januari, 11:50
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan