Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: CityPod ( 2getthere)

'Mogelijkheden voor hub en woningen A10'

11 november 2016, 11:46
Een multimodaal verkeersknooppunt, in 8.400 nieuwe woningen en 750.000 vierkante meter aan nieuw vastgoed. Dat is het voorstel uit een studie naar de ontwikkelingsmogelijkheden rond de A10 en het gebied Lelylaan in Amsterdam. Specifiek is gekeken naar de mogelijkheden voor integratie van infrastructurele en stedenbouwkundige ontwikkelingen.

De studie is verricht door een multidisciplinair team met UNStudio (architecten/stedenbouwkundigen), Goudappel Coffeng (adviseurs mobiliteit), Geophy (data specialisten) en 2getthere (producent automatische voertuigen). De partijen werkten in opdracht van de BNA, met medewerking van Rijkswaterstaat en gemeente Amsterdam.

Momenteel vormt de A10 een barrière tussen het gebied binnen en buiten de ring en vertraagt het de ontwikkeling van deze zones. De bevolkingsgroei stimuleert de ontwikkelingen van de gebieden verder buiten de stad, waardoor er de mogelijkheid ontstaat snelweg en stad te integreren, nieuwe woonvormen te genereren en de mobiliteit voor toekomstige bewoners te verbeteren.

De studie richt zich op het toevoegen van nieuwe programma’s en voorzieningen om de in eerste opzicht tegengestelde kwaliteiten van de A10 en stad naar elkaar toe te brengen en de toegankelijkheid te verhogen, om zo de buurten rondom de ringweg aantrekkelijker te maken en van toegevoegde waarde te zijn voor Amsterdam.

The Hub
Als multimodaal verkeersknooppunt stelt het team The Hub voor. Hier kunnen reizigers overstappen van eigen vervoer op het ov, van benzineauto’s op elektrisch vervoer en van auto naar fiets of te voet. Naast parkeervoorzieningen, restaurants en winkels, is er bij The Hub ook een stop voor CityPods, een nieuw alternatief voor openbaar vervoer.

De zelfrijdende CityPods verzorgen een directe en snellere verbinding met het centrum van de stad, waardoor de bereikbaarheid wordt verbeterd en de toegevoegde waarde van the Hub en de omgeving verder verhoogt, meldt het team.

The Hub heeft tevens een oplaadstation voor elektrische vervoersmiddelen en functioneert met de opslag van lokale autoaccu’s in piekmomenten als een energietoeleveringscentrum voor de omliggende buurten.

Momenteel is er sprake van een toenemende vraag naar transport op maat, waardoor in de nabije toekomst verschillende vervoersmodaliteiten meer afgestemd moeten worden op behoefte, milieu impact, spitsuur, verkeersopstoppingen en andere factoren.

Met een verlaging van de verkeerssnelheid op de A10, een afname van het verkeersvolume door flexibele rijbanen, nieuwe asfalt en autotechnologie die lucht- en geluidsvervuiling tegengaan, zal wonen langs de A10 steeds aantrekkelijker worden, aldus het team.

Nieuwe stedelijke ontwikkelingen
Het voorstel dat zich richt op vijf nieuwe gebieden rond de kruising Lelylaan/ A10, resulteert in 8.400 nieuwe woningen, 750.000 m2 aan nieuw vastgoed met een minimale toegevoegde waarde van 370 miljoen euro inkomsten. Het team stelt een flexibel en gefaseerd ontwikkelingsmodel voor, dat het mogelijk maakt vandaag al te starten maar ook te anticiperen op toekomstige fluctuaties in de markt.

In aanvulling op de ontwikkeling van nieuwe woongebieden, richt het voorstel zich op een stedelijke ontwikkeling waarin de mens centraal staat. Met onder- en bovengrondse verbindingen moet het gevoel van binnen of buiten de ring worden opgeheven.

In het voorstel wordt gestreefd naar levendige publieke ruimte met veel voetgangers, een mix aan voorzieningen met een robuust netwerk aan publieke ruimtes die bedrijvigheid creëren met een sterke sociale infrastructuur om werkgelegenheid te bevorderen.

Volgens een medewerker van UNStudio is er interesse om te bekijken of het project een volgende fase kan in gaan.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Cepezed verbouwt voormalig gebouw Aardwetenschappen in Utrecht

31 januari, 3:42

PosadMaxwan presenteert stedenbouwkundig plan Spoorkwartier Groningen

31 januari, 12:22

Vijftig woningen op oude plek Remigiusschool Duiven

31 januari, 10:30

Oud kantongerecht Amsterdam wordt verbouwd tot Hartwig Museum

30 januari, 3:12

Tunnel onder Ketelmeer kost tussen 1,6 en 3 miljard euro

31 januari, 1:57

Meeste woningen erbij in Zuid-Holland, minste in Drenthe

31 januari, 11:26

Meer huizen en betere bereikbaarheid nodig bij bouw kerncentrales Borssele

31 januari, 9:04

Beyond Space neemt Boring Collection onder zijn hoede

30 januari, 2:22

Nederlandse bevolking groeide door, maar minder hard

30 januari, 12:19

Gortemaker Algra Feenstra breidt directie uit met Ellen Gedopt

29 januari, 11:50
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan