Copyright: Station Ede-Wageningen. Mecanoo architecten
Copyright: Ingang tunnel. Mecanoo architecten
Copyright: Overkapping. Mecanoo architecten
Copyright: Perrons. Mecanoo architecten
Copyright: Gang bij avond. Mecanoo architecten
Copyright: Plattegronden. Mecanoo architecten
Copyright: Doorsnede. Mecanoo architecten
Copyright: Situatie. Mecanoo architecten
Copyright: Station Ede-Wageningen. Mecanoo architecten
Copyright: Ingang tunnel. Mecanoo architecten
Copyright: Overkapping. Mecanoo architecten
Copyright: Perrons. Mecanoo architecten
Copyright: Gang bij avond. Mecanoo architecten
Copyright: Plattegronden. Mecanoo architecten
Copyright: Doorsnede. Mecanoo architecten
Copyright: Situatie. Mecanoo architecten

Ede-Wageningen: transparant station onder houten bladerdak

9 september 2016, 11:35
Mecanoo architecten en Movares presenteren het definitief ontwerp voor station Ede-Wageningen. Een goed ingepaste plek, die reizigers en het personeel overzicht, veiligheid en comfort biedt. Daarnaast beoogt het ontwerp de poort naar de Veluwe en een visitekaartje van Ede te zijn.

Het nieuwe Station Ede-Wageningen is een plek waar dagelijks duizenden reizigers gemakkelijk hun weg vinden, stellen Mecanoo architecten en Movares. Een team van beide bureaus heeft een ontwerp voor het station en het omringende gebied gemaakt na het winnen van de aanbesteding in 2014.

Het ontwerp van de OV-knoop maakt gebruik van de kwaliteiten van de plek, leggen Mecanoo en Movares uit. Het team heeft gewerkt met de bestaande hoogteverschillen, landschapstypen, aanwezige bebouwing en monumenten. Door functies zoals parkeren, het busstation, commerciële ruimtes en een fietsenstalling slim te stapelen heeft het team een comfortabele, efficiënte overstap tussen verschillende vervoersmodaliteiten nagestreefd.

Zichtlijnen
De vorm van de kap en de inrichting van de perrons zijn zo ontworpen dat ze de zicht- en looplijnen van de reiziger ondersteunen. Vanaf de perrons heeft de reiziger zicht op alle modaliteiten: het stationsplein, bussen, kiss+ride, taxi’s en fietsenstallingen. De zichtlijnen bieden de gebruikers van de ruimte niet alleen comfort, maar ook veiligheid.

Zichtlijnen in het ontwerp beperken zich niet tot alleen de transferzone, maar zorgen ook voor de oriëntatie naar de omgeving. Een voorbeeld hiervan is het zicht op de monumentale kazernegebouwen aan de noordoostzijde van het station; vanaf verschillende niveaus binnen het stationsgebied worden ze visueel ingekaderd.

Natuurlijk
Het landschap van de Veluwe heeft als inspiratiebron gediend. De opvallende houten overkapping maakt, samen met de houten klokkentoren die boven de stationshal uitrijst, het gebouw tot een herkenbare plek. Als een bladerdak strekt de stationsoverkapping zich over de perrons, zeggen de ontwerpers; het dak biedt beschutting en zorgt voor een diffuse toetreding van daglicht.

De overkapping, opgebouwd uit houten driehoeken, zet zich trapsgewijs voort over de fietsenstalling, commerciële ruimtes en stationsvoorzieningen om te eindigen in de luifel van de hoofdentree. De overkapping en alzijdige oriëntatie verbindt op duidelijke wijze de kwadranten rond de OV-knoop.

Het ontwerpteam heeft gekozen voor een palet van natuurlijke materialen, zoals hout, natuursteen, glas en staal, dat past bij de Veluwe. De robuuste detaillering maken het ontwerp niet alleen duurzaam, maar ook vandalismebestendig, aldus de ontwerpers.

Programma
Mecanoo en Movares hebben het station naadloos ingepast in het bestaande netwerk van straten en wegen. Langzaam- en snelverkeersroutes zijn in de knoop van elkaar gescheiden. De openbaarvervoersknoop is ontworpen om te beantwoorden aan de groei in reizigers en uitbreiding van voorzieningen mogelijk te maken.

Het station heeft een oppervlak van 15.000 m2 en omvat op OV-reizigers gerichte commerciële ruimten, kantoren, wachtruimtes en publieke voorzieningen en expeditieruimte. Een grotendeels overdekte stalling is in het ontwerp geïntegreerd en biedt ruimte aan ongeveer 6.000 fietsen.

Het programma omvat voorts een P&R van 15.000 m2, een stations- en busplein van 8.600 m2 en 12 ha landschappelijke inrichting. De realisatie moet starten in 2018 en worden afgerond in 2021.

Andere nieuwsberichten

Rijk keramisch verleden als 'verhaal' voor centrum Tegelen

Gisteren, 13:32

Kraaijvanger Architects ontwerpt nieuw stadhuis Amersfoort

Gisteren, 11:48

Team UNStudio breidt hotel en congrescentrum Van der Valk Eindhoven uit

12 mei, 4:00

IKC Overhoeks in Amsterdam-Noord van Rudy Uytenhaak in gebruik genomen

12 mei, 3:31

Serie discussies over diversiteit en inclusiviteit in de architectuur

Gisteren, 14:48

BNA-leden krijgen extra tijd om voorzitter voor te dragen

Gisteren, 10:05

Europese Commissie: einde aan vervuiling en lawaai in 2050

Gisteren, 09:23

Zeeland en Zuid-Holland presenteren inventarisatie geschenkwoningen

12 mei, 5:12

'Miljarden in fondsen beschikbaar om klimaatcrisis aan te pakken'

12 mei, 9:17

‘Toename van daklozen door tekort aan woningen’

11 mei, 5:24
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansenbyods
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan