Copyright: Station Ede-Wageningen. Mecanoo architecten
Copyright: Ingang tunnel. Mecanoo architecten
Copyright: Overkapping. Mecanoo architecten
Copyright: Perrons. Mecanoo architecten
Copyright: Gang bij avond. Mecanoo architecten
Copyright: Plattegronden. Mecanoo architecten
Copyright: Doorsnede. Mecanoo architecten
Copyright: Situatie. Mecanoo architecten
Copyright: Station Ede-Wageningen. Mecanoo architecten
Copyright: Ingang tunnel. Mecanoo architecten
Copyright: Overkapping. Mecanoo architecten
Copyright: Perrons. Mecanoo architecten
Copyright: Gang bij avond. Mecanoo architecten
Copyright: Plattegronden. Mecanoo architecten
Copyright: Doorsnede. Mecanoo architecten
Copyright: Situatie. Mecanoo architecten

Ede-Wageningen: transparant station onder houten bladerdak

9 september 2016, 11:35
Mecanoo architecten en Movares presenteren het definitief ontwerp voor station Ede-Wageningen. Een goed ingepaste plek, die reizigers en het personeel overzicht, veiligheid en comfort biedt. Daarnaast beoogt het ontwerp de poort naar de Veluwe en een visitekaartje van Ede te zijn.

Het nieuwe Station Ede-Wageningen is een plek waar dagelijks duizenden reizigers gemakkelijk hun weg vinden, stellen Mecanoo architecten en Movares. Een team van beide bureaus heeft een ontwerp voor het station en het omringende gebied gemaakt na het winnen van de aanbesteding in 2014.

Het ontwerp van de OV-knoop maakt gebruik van de kwaliteiten van de plek, leggen Mecanoo en Movares uit. Het team heeft gewerkt met de bestaande hoogteverschillen, landschapstypen, aanwezige bebouwing en monumenten. Door functies zoals parkeren, het busstation, commerciële ruimtes en een fietsenstalling slim te stapelen heeft het team een comfortabele, efficiënte overstap tussen verschillende vervoersmodaliteiten nagestreefd.

Zichtlijnen
De vorm van de kap en de inrichting van de perrons zijn zo ontworpen dat ze de zicht- en looplijnen van de reiziger ondersteunen. Vanaf de perrons heeft de reiziger zicht op alle modaliteiten: het stationsplein, bussen, kiss+ride, taxi’s en fietsenstallingen. De zichtlijnen bieden de gebruikers van de ruimte niet alleen comfort, maar ook veiligheid.

Zichtlijnen in het ontwerp beperken zich niet tot alleen de transferzone, maar zorgen ook voor de oriëntatie naar de omgeving. Een voorbeeld hiervan is het zicht op de monumentale kazernegebouwen aan de noordoostzijde van het station; vanaf verschillende niveaus binnen het stationsgebied worden ze visueel ingekaderd.

Natuurlijk
Het landschap van de Veluwe heeft als inspiratiebron gediend. De opvallende houten overkapping maakt, samen met de houten klokkentoren die boven de stationshal uitrijst, het gebouw tot een herkenbare plek. Als een bladerdak strekt de stationsoverkapping zich over de perrons, zeggen de ontwerpers; het dak biedt beschutting en zorgt voor een diffuse toetreding van daglicht.

De overkapping, opgebouwd uit houten driehoeken, zet zich trapsgewijs voort over de fietsenstalling, commerciële ruimtes en stationsvoorzieningen om te eindigen in de luifel van de hoofdentree. De overkapping en alzijdige oriëntatie verbindt op duidelijke wijze de kwadranten rond de OV-knoop.

Het ontwerpteam heeft gekozen voor een palet van natuurlijke materialen, zoals hout, natuursteen, glas en staal, dat past bij de Veluwe. De robuuste detaillering maken het ontwerp niet alleen duurzaam, maar ook vandalismebestendig, aldus de ontwerpers.

Programma
Mecanoo en Movares hebben het station naadloos ingepast in het bestaande netwerk van straten en wegen. Langzaam- en snelverkeersroutes zijn in de knoop van elkaar gescheiden. De openbaarvervoersknoop is ontworpen om te beantwoorden aan de groei in reizigers en uitbreiding van voorzieningen mogelijk te maken.

Het station heeft een oppervlak van 15.000 m2 en omvat op OV-reizigers gerichte commerciële ruimten, kantoren, wachtruimtes en publieke voorzieningen en expeditieruimte. Een grotendeels overdekte stalling is in het ontwerp geïntegreerd en biedt ruimte aan ongeveer 6.000 fietsen.

Het programma omvat voorts een P&R van 15.000 m2, een stations- en busplein van 8.600 m2 en 12 ha landschappelijke inrichting. De realisatie moet starten in 2018 en worden afgerond in 2021.

Andere nieuwsberichten

Verborgen stadsvilla van Atelier van Wengerden

15 minuten geleden

Architectuurhistoricus Charles Jencks (80) overleden

3 uur geleden

AM ontwikkelt nieuw kantoorpand naast Station Eindhoven

Vandaag, 11:48

OZ presenteert hoogbouwcomplex in de Binckhorst

Vandaag, 10:49

Boek: Atlas of emerging practices

2 uur geleden

'Prijs energielabel A geschat op 22.000 euro'

Vandaag, 09:36

Centrale bank grijpt in op woningmarkt

Vandaag, 09:00

Nederlandse steden trekken internationaal nieuwe inwoners

Gisteren, 17:00

Opnieuw hoofdrolspeler weg bij verbouwing Binnenhof

Gisteren, 09:27

Eigenzinnige zelfbouwwoning in Delftse Coendersbuurt

11 oktober, 2:39
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Bekijk ook eens de vernieuwde website van ons zusterbedrijf Archello
Ga naar Archello
Nee, bedankt