Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: René de Wit
Copyright: Buitenruimte. René de Wit
Copyright: Winkels. René de Wit
Copyright: Busstation. René de Wit
Copyright: Wonen, René de Wit
Copyright: Passage. René de Wit
Copyright: Fietsenstalling. René de Wit
Copyright: Winkels. René de Wit
Copyright: Busstation. René de Wit
Copyright: Passage. René de Wit
Copyright: Treinstation. René de Wit
Copyright: Treinstation. René de Wit
Copyright: Parkeren. René de Wit
Copyright: Parkeren. René de Wit
Copyright: Kantoren. René de Wit
Copyright: Kantoren. René de Wit
Copyright: Wonen. René de Wit
Copyright: Wonen. René de Wit
Copyright: René de Wit
Copyright: René de Wit
Copyright: René de Wit
Copyright: Vogelperspectief. René de Wit
Een publiek gebouw voor reizigers en stad
8 september 2016, 15:40
De Openbaar Vervoer Terminal van Breda, ontworpen van
Koen van Velsen architecten
, is na vier jaar bouwen in zijn geheel opgeleverd en in gebruik genomen. Het omvangrijke complex wordt vandaag officieel geopend.
Weliswaar heeft de Openbaar Vervoer Terminal van Breda een herkenbare identiteit als station, het ruimtelijk complex is meer dan dat, stelt architect Koen van Velsen. Het complex biedt naast een bus- en treinstation een grote verscheidenheid aan functies, zoals appartementen, kantoorruimten, winkels, fietsenstallingen, een parkeerdak en openbare buitenruimten en pleinen.
Koen van Velsen architecten heeft het complex opgevat als een publiek gebouw voor zowel de reizigers als de stad. Het ontwerp is een reactie op zowel het complexe programma als de locatie, aldus het architectenbureau. Het heeft gestreefd naar een hechte verweving met de aangrenzende gebieden, aan weerszijden van het spoor.
Samenhangend geheel
Aan de noord- en zuidzijde maken publieke pleinen deel uit van het plan; ze sluiten aan op de binnenstedelijke bebouwing van Breda en vormen de overgang tussen stad en complex. De OV-Terminal heeft Van Velsen ontworpen als een herkenbaar baken in de stad, een sterke vorm die het omvangrijke en complexe programma samenbindt.
In het gebouw zorgen vides, openingen en doorzichten ervoor dat de reiziger zich eenvoudig kan oriënteren. Zichtlijnen en het contact tussen binnen en buiten maken het grote volume overzichtelijk. Tegelijkertijd kan de reiziger daardoor het omvangrijke gebouw als een samenhangend geheel en als onderdeel van de omgeving ervaren.
Materialisatie
Door middel van variatie in materiaalgebruik en detaillering heeft Van Velsen de verschillende functies een eigen karakter binnen het geheel gegeven. Zo geven de houten wanden, vloeren en plafonds een heel eigen sfeer aan het winkelgebied, ten opzichte van het natuursteen in de tunnel en een deel van het station.
De verschillen in materialisatie en detaillering dragen bij aan de herkenbaarheid en vindbaarheid van de functies, legt het architectenbureau uit. Daglicht valt gedoseerd in de terminal.
Stationshal met parkeerdak
Een grote stationshal biedt onderdak aan het trein- en busstation: een coherent en ruimtelijk interieur met vloeren, wanden en plafonds. De terminal met twintig halteplaatsen voor stad- en streekbussen grenst aan de treinperrons. Ook de verdiept gelegen ‘lobby’ sluit direct aan op de perrons en verbindt twee delen van de stad.
Het dak van de stationshal, boven de perrons, biedt parkeerruimte aan 720 auto’s voor reizigers, bewoners en medewerkers van de bedrijven en kantoren in het complex. Twee hellingbanen verbinden voor auto’s het parkeerdak met de openbare weg; doordat ze de stationshal doorkruisen biedt het verkeer de wachtende reizigers afleiding.
Het dak biedt zicht over de stad en – via de verdiept gelegen lichthoven met bomen – in de stationshal met de sporen en perrons. Boven het parkeerdak zorgt een tweede dak voor enige beschutting; door de grote uitsparingen blijft de lucht optimaal te ervaren.
Winkelen, werken, wonen
Het complex van de Openbaar Vervoer Terminal omvat voorts twee bewaakte en twee onbewaakte fietsenstallingen, samen goed voor zevenduizend plaatsen, een winkelgebied van 9.000 m2 en ruim 20.000 m2 kantoorruimte. In het winkelgebied ligt een evenementenplein; de kantoren, vijf bouwlagen aan casco ruimtes, zijn georganiseerd rondom een reeks lichthoven.
Vier woonblokken met in totaal 147 appartementen zijn gesitueerd op de hoeken van het complex. Ze zijn rond groene en geluidsluewe binnenplaatsen en terrassen georganiseerd; aan de andere zijde bieden de appartementen zicht op de openbare ruimte van de stationspleinen.
Lange historie
De Openbaar Vervoer Terminal is het middelpunt van een grootschalige stedenbouwkundige ontwikkeling, waarbij een voormalig industrie- en rangeerterrein wordt omgevormd tot een levendig stadskwartier. Het project is in fasen gerealiseerd terwijl het station in bedrijf bleef.
Nadat in 2003 het masterplan voor het gebied en in 2007 het beeldkwaliteitsplan bekend werden gemaakt, ging in 2008 de schop in de grond voor de aanleg van de spoortunnel onder de komende nieuwbouw van het station. In 2012 startte de bouw van de Openbaar Vervoer Terminal.
De eerste fase, het gebouwdeel aan de noordzijde van de sporen, is in 2015 opgeleverd en in gebruik genomen. Voor de tweede fase, het gebouwdeel aan de zuidzijde, was dat in juli 2016 het geval. Het hele complex wordt vandaag officieel geopend in bijzin van staatssecretaris Sharon Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Trefwoorden
koen van velsen
stedenbouwkundig plan
retail
openbaar vervoer terminal
openbaar vervoer
breda
treinstation
busstation
kantoren
appartementen
koen van velsen architecten
winkels
woongebouw
Best gelezen
1
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
2
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
3
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
4
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
5
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
maandag, 17 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Koen van Velsen Architect van het Jaar 2016
1 december 2016
Ede-Wageningen: transparant station onder houten bladerdak
9 september 2016
OV-terminal Breda BNA Beste Gebouw van het Jaar 2017
19 mei 2017
Aanbesteding station Breda kan beginnen
12 februari 2010
Ballast Nedam en Hurks bouwen station Breda
5 september 2011
Bouw nieuw station Breda van start
11 april 2008
Architectenselectie bekend nieuwe CS Breda
23 juni 2004
Eerste fase OV-terminal Breda voltooid
10 april 2015
Twee Snoeken ontwerpt Rijkskantoor Breda
13 april 2015
Miljoenenschikking over duurder station Breda
30 september 2015
Station Breda officieel opgeleverd
1 augustus 2016
Station Breda jaar later klaar
29 mei 2013
Bouw HSL-station Breda van start
2 maart 2012
Koen van Velsen blijft Spoorbouwmeester
31 januari 2012
Koen van Velsen Architect van het Jaar 2016
1 december 2016
Ede-Wageningen: transparant station onder houten bladerdak
9 september 2016
OV-terminal Breda BNA Beste Gebouw van het Jaar 2017
19 mei 2017
Aanbesteding station Breda kan beginnen
12 februari 2010
Ballast Nedam en Hurks bouwen station Breda
5 september 2011
Bouw nieuw station Breda van start
11 april 2008
Architectenselectie bekend nieuwe CS Breda
23 juni 2004
Eerste fase OV-terminal Breda voltooid
10 april 2015
Twee Snoeken ontwerpt Rijkskantoor Breda
13 april 2015
Miljoenenschikking over duurder station Breda
30 september 2015
Station Breda officieel opgeleverd
1 augustus 2016
Station Breda jaar later klaar
29 mei 2013
Bouw HSL-station Breda van start
2 maart 2012
Koen van Velsen blijft Spoorbouwmeester
31 januari 2012
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Studio for New Realities brengt binnenspel Plaswijckpark onder gevouwen dak
21 november, 2:00
Het Plaswijckpark in het noorden van Rotterdam biedt voor kinderen allerlei mogelijkheden om buiten te spelen. Voor dagen met minder goed weer is er nu een tweede paviljoen gerealiseerd met mogelijkheden om binnen te spelen.
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
21 november, 9:30
Aan de rand van het dorpscentrum van Zeist, in een door woningen omzoomd binnengebied, ontwerpt Space&Matter een nieuwe buitenschoolse opvang (BSO) en gymzaal.
MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates
21 november, 9:00
Om de basis van het groeiende bureau richting de toekomst te versterken heeft het nu vijf associates benoemd: Aldo Trim, Boy Hoffs, Maarten de Roij, Mike Pennings en Romano van den Dool.
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen
20 november, 4:30
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten zijn samen met partners Leyten, Fullhouse, depart en Steenvlinder door de gemeente Vlissingen geselecteerd als winnende partner voor de ontwikkeling van locatie de Machinewerf in het Scheldekwartier.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
20 november, 1:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
20 november, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond
20 november, 9:00
Grondhandelaren splitsen landbouwgrond vaker op in kleine stukjes en verkopen die dan door aan particulieren. De kopers kunnen dan ten onrechte denken dat de gemeente op de grond wil bouwen, terwijl dat niet zo is.
Ga naar het nieuws-archief
1
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur