Copyright: Station Ede-Wageningen. Mecanoo architecten
Copyright: Ingang tunnel. Mecanoo architecten
Copyright: Overkapping. Mecanoo architecten
Copyright: Perrons. Mecanoo architecten
Copyright: Gang bij avond. Mecanoo architecten
Copyright: Plattegronden. Mecanoo architecten
Copyright: Doorsnede. Mecanoo architecten
Copyright: Situatie. Mecanoo architecten

Ede-Wageningen: transparant station onder houten bladerdak

9 september 2016, 11:35
Mecanoo architecten en Movares presenteren het definitief ontwerp voor station Ede-Wageningen. Een goed ingepaste plek, die reizigers en het personeel overzicht, veiligheid en comfort biedt. Daarnaast beoogt het ontwerp de poort naar de Veluwe en een visitekaartje van Ede te zijn.

Het nieuwe Station Ede-Wageningen is een plek waar dagelijks duizenden reizigers gemakkelijk hun weg vinden, stellen Mecanoo architecten en Movares. Een team van beide bureaus heeft een ontwerp voor het station en het omringende gebied gemaakt na het winnen van de aanbesteding in 2014.

Het ontwerp van de OV-knoop maakt gebruik van de kwaliteiten van de plek, leggen Mecanoo en Movares uit. Het team heeft gewerkt met de bestaande hoogteverschillen, landschapstypen, aanwezige bebouwing en monumenten. Door functies zoals parkeren, het busstation, commerciële ruimtes en een fietsenstalling slim te stapelen heeft het team een comfortabele, efficiënte overstap tussen verschillende vervoersmodaliteiten nagestreefd.

Zichtlijnen
De vorm van de kap en de inrichting van de perrons zijn zo ontworpen dat ze de zicht- en looplijnen van de reiziger ondersteunen. Vanaf de perrons heeft de reiziger zicht op alle modaliteiten: het stationsplein, bussen, kiss+ride, taxi’s en fietsenstallingen. De zichtlijnen bieden de gebruikers van de ruimte niet alleen comfort, maar ook veiligheid.

Zichtlijnen in het ontwerp beperken zich niet tot alleen de transferzone, maar zorgen ook voor de oriëntatie naar de omgeving. Een voorbeeld hiervan is het zicht op de monumentale kazernegebouwen aan de noordoostzijde van het station; vanaf verschillende niveaus binnen het stationsgebied worden ze visueel ingekaderd.

Natuurlijk
Het landschap van de Veluwe heeft als inspiratiebron gediend. De opvallende houten overkapping maakt, samen met de houten klokkentoren die boven de stationshal uitrijst, het gebouw tot een herkenbare plek. Als een bladerdak strekt de stationsoverkapping zich over de perrons, zeggen de ontwerpers; het dak biedt beschutting en zorgt voor een diffuse toetreding van daglicht.

De overkapping, opgebouwd uit houten driehoeken, zet zich trapsgewijs voort over de fietsenstalling, commerciële ruimtes en stationsvoorzieningen om te eindigen in de luifel van de hoofdentree. De overkapping en alzijdige oriëntatie verbindt op duidelijke wijze de kwadranten rond de OV-knoop.

Het ontwerpteam heeft gekozen voor een palet van natuurlijke materialen, zoals hout, natuursteen, glas en staal, dat past bij de Veluwe. De robuuste detaillering maken het ontwerp niet alleen duurzaam, maar ook vandalismebestendig, aldus de ontwerpers.

Programma
Mecanoo en Movares hebben het station naadloos ingepast in het bestaande netwerk van straten en wegen. Langzaam- en snelverkeersroutes zijn in de knoop van elkaar gescheiden. De openbaarvervoersknoop is ontworpen om te beantwoorden aan de groei in reizigers en uitbreiding van voorzieningen mogelijk te maken.

Het station heeft een oppervlak van 15.000 m2 en omvat op OV-reizigers gerichte commerciële ruimten, kantoren, wachtruimtes en publieke voorzieningen en expeditieruimte. Een grotendeels overdekte stalling is in het ontwerp geïntegreerd en biedt ruimte aan ongeveer 6.000 fietsen.

Het programma omvat voorts een P&R van 15.000 m2, een stations- en busplein van 8.600 m2 en 12 ha landschappelijke inrichting. De realisatie moet starten in 2018 en worden afgerond in 2021.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Supermarkt en versteende omgeving in Assen transformeren naar groene woonomgeving

1 uur geleden

Chris de Weijer neemt afscheid als partner van DP6

2 uur geleden

De Zwarte Hond is Architect van het Jaar 2024

Gisteren, 22:45

Stadhuis Den Helder bekroond tot Publiek gebouw van het Jaar 2024

Gisteren, 22:30

Kamer wil dat hoger beroep bij bouwzaken duurder wordt

Gisteren, 10:15

Als laatste provincie raakt ook in Zuid-Holland het stroomnet vol

5 november, 1:37

Ombouwen voormalige kantoorpanden levert minder woningen op

5 november, 11:05

Jorritsma vond het vreemd dat Floriade geen coronasteun kreeg

4 november, 3:23

'Raad van State geeft voorrang aan zaken over woningbouw'

4 november, 9:41

Heijmans profiteert andermaal van grote vraag naar woningen

1 november, 3:16
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan