Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter
Copyright: grafie Pedro Sluiter

Uitgebreid Museum De Fundatie opent deuren

31 mei 2013, 10:23
Deze week is de renovatie en uitbreiding van Museum De Fundatie in Zwolle afgerond. Het voormalige neoclassicistische Paleis van Justitie is uitgebreid met een opvallende ellipsvormige opbouw, de wolk. Vandaag wordt het museum door Prinses Beatrix feestelijk heropend.

Tekst Naomi Cheung San

In 2010 werd architect Hubert-Jan Henket gevraagd om een haalbaarheidsonderzoek te doen naar een uitbreiding van duizend vierkante meter. Aanleiding hiervoor was het gebrek aan expositieruimte in het bestaande gebouw. Ook paste de strenge vormgeving van het gebouw uit 1838 niet bij de jonge doelgroep die het museum voor ogen had, vertelt directeur Ralph Keuning.

Historie
Voor de plaatsing en vorm van de uitbreiding heeft Henket zich laten inspireren door het bestaande gebouw en zijn omgeving. Het neoclassicistische gebouw van architect Eduard Louis de Coninck is door zijn ligging en vormgeving een schakel tussen twee werelden: die van de naar binnen gekeerde middeleeuwse vestingstad en die van het open en dynamische negentiende-eeuwse parklandschap.

Door te kiezen voor een opbouw blijft de dubbele symmetrie van het gebouw intact. Ook het solitaire karakter, dat Coninck creëerde door het gebouw niet op één lijn met de naastliggende bebouwing te plaatsen, blijf onaangetast.

Door het contrast met de ronde ellipsvorm komt de symmetrie van het rechthoekige gebouw in zijn historische gelaagdheid beter tot zijn recht, vertelt Henket aan Architectenweb.

Constructie
De opbouw biedt ruimte aan twee expositievloeren en ligt vanaf de bestaande dakrand een meter naar binnen. De hoogte is afgestemd op de omringende bomen. De ellipsvorm wordt gedragen door acht stalen kolommen die op een eigen fundering staan. Op de begane grond en eerste verdieping zijn de kolommen onzichtbaar in de wanden van de museumzalen weggewerkt.

De architect heeft de opbouw, of ‘de wolk’ zoals het museum de opbouw zelf noemt, een zwevend karakter gegeven door een glazen band tussen het bestaande gebouw en de uitbreiding te realiseren. De wolk is bekleed met vijfenvijftigduizend driedimensionale tegels, geproduceerd door Koninklijke Tichelaar uit Makkum. De gemêleerde witblauw geglazuurde tegels maken het tot een luchtig en licht geheel, aldus Henket.

Vanwege de ongebruikelijke ellipsvorm vorm was het moeilijk om de gevel geheel te bedekken. Er zijn speciale tegeltjes bijgemaakt om de lege plekjes op te vullen. De structuur is telkens per twee vierkante meter bepaald. De architect legt uit dat de tegeltjes met opzet niet in een patroon geplaatst zijn zodat mensen er niet aan wennen en het gebouw interessant blijft.

De wolk heeft aan de kant van de Blijmarkt een groot, hoekig ovaal raam dat het interieur voorziet van daglicht. Door het raam op het noorden te plaatsen, worden de kunstwerken minimaal blootgesteld aan het zonlicht. Het prachtige uitzicht op de binnenstad van Zwolle is volgens de architect toeval. Doordat de bovenste verdiepingsvloer vrij staat van de ronde buitenmuur reikt het daglicht tot boven in de opbouw.

Interieur
De twee vloeren in de wolk zijn betonkleurig, wat contrasteert met de witgestuukte rond lopende wanden. Bij gebrek aan rechte wanden wordt op de derde verdieping een fotocollectie verspreid door de ruimte geëxposeerd. Doordat de foto’s van Pieter Henket (zoon van de architect, red.) zijn verwerkt in glasplaten lijken ze door de zaal te zweven. Opvallende verschijning in deze open ruimte, bijna tussen de foto’s in, is een witte ronde koffiebar.

De bovenverdieping is ondanks het grote raam vrij donker en daarom geschikt voor filmprojecties. In de onderbouw bevinden zich op de begane grond en de eerste laag meerdere rechthoekige zaaltjes waarin op de witte wanden geëxposeerd wordt.

Door de bestaande rechthoekige vide helemaal door te trekken tot de vierde verdieping ontstaat een centraal atrium dat alle lagen met elkaar verbindt. In het atrium is een glazen liftschacht geplaatst die alle verdiepingen ontsluit. De hoge atriumwanden worden gebruikt als expositiewand.

Restruimte
Er is geen tweede verdieping in het museum. Tussen de eerste en derde verdieping loopt over het oorspronkelijke dak een gang om het atrium heen, die toegang biedt tot de trappen. Vanuit deze restruimte kan de bezoeker via glaspartijen in de oorspronkelijke gevel het atrium in kijken. Door hoog geplaatste ramen aan de buitenzijde is een glimp op te vangen van de tegeltjes aan de onderkant van de wolk.

Het bestuur laat weten erg blij te zijn met de nieuwe, unieke uitstraling van het museum. De eerste reacties van het publiek zullen zaterdag volgen als het museum zijn deuren opent voor bezoekers.

Hubert-Jan Henket is er nuchter onder. “Er is me al een paar keer verteld dat dit gebouw zo anders lijkt dan al mijn vorige werk, maar het is eigenlijk volgens dezelfde logica ontstaan als mijn eerdere ontwerpen”, aldus de architect van Bierman Henket architecten.

Andere nieuwsberichten

Orthopedisch Centrum naar ontwerp van EGM geopend

Gisteren, 16:40

Woongebouw met royale ruimten naar ontwerp RoosRos

Gisteren, 16:00

Houten kap als identiteitsdrager en verbinder voor station Assen

Gisteren, 12:23

Licht op groen voor Architect@Work Rotterdam

Gisteren, 10:05

Arna Mackic vraagt aandacht voor Srebrenica-bloedbad

Gisteren, 17:40

Onderzoek: miljardentekort dreigt voor woningcorporaties

Gisteren, 09:57

'Te weinig aandacht voor ventilatie bij versoepeling coronaregels'

Gisteren, 09:30

BAM: 'pijnlijke maar noodzakelijke' afbouw internationale divisie

3 juli, 3:30

'Twee op vijf basisschoolleerlingen in verouderd gebouw'

3 juli, 9:33

Inschrijving voor Herengracht Industrie Prijs 2021 geopend

3 juli, 9:00
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan