Quist Wintermans ontwerpt brug over IJssel

24 september 2007, 9:42
De nieuwe brug over de IJssel wordt gebouwd door de combinatie Welling/Züblin/Donges. Het ontwerp is van Quist Wintermans Architekten. De aanneemcombinatie was één van de vijf deelnemers in de aanbestedingsprocedure voor het ontwerpen en de bouw van de brug. Het winnende ontwerp voldoet aan de criteria die aan de brug werden gesteld, zoals inpassing in het rivierenlandschap en een overspanning van dijk tot dijk van circa een kilometer.

Het programma Ruimte voor de Rivier zorgt ervoor dat de IJssel er in de toekomst anders uit zal gaan zien. Het ontwerp van de brug moest hierbij aansluiten. De ontwerpers zijn erin geslaagd om de brug lager te houden dan vooraf werd verwacht. Het concept is een traditionele spoorbrug met een eigentijdse constructie en vormgeving.

De rode kleur van de brug versterkt het ontwerp en sluit aan bij een internationale traditie van bruggen. De nieuwe spoorbrug over de IJssel ligt op Rijnvaarthoogte (circa negen meter), een beweegbaar brugdeel is hierdoor niet meer nodig. Ook komt er een fietspad langs de nieuwe brug. De nieuwe brug wordt stiller dan de huidige spoorbrug. De huidige brug is van staal, de nieuwe bestaat uit een combinatie van beton en staal en is daardoor geluidsarmer. Op het brugdek van beton ligt het spoor straks in een bed van stenen, dit absorbeert ook geluid.

De aanbiedingen zijn in twee rondes beoordeeld door een team professionals van onder andere de gemeenten Hattem en Zwolle en ProRail. Bij het beoordelen van de aanbiedingen telde het ontwerp voor zestig procent en de prijs voor veertig procent. In de eerste ronde zijn de vijf brugontwerpen beoordeeld op basis van zeven vormgevingscriteria.

De drie hoogst geëindigde ontwerpen gingen door naar de tweede ronde. Daarin zijn de aangepaste ontwerpen opnieuw beoordeeld op vormgeving en op prijs. Het is uniek dat in een aanbesteding voor een kunstwerk van deze omvang, de vormgeving de keuze voor het ontwerp grotendeels heeft bepaald.

Ook uniek is, dat ProRail de vijf ontwerpteams vooraf een vergoeding heeft betaald. De definitieve keuze voor het ontwerp is overgenomen door een speciaal samenwerkingsverband met onder andere wethouders van de gemeente Hattem en Zwolle en de spoorbouwmeester.

Dit najaar start ProRail met het aanbrengen van zand voor de landhoofden op beiden oevers van de IJssel. In september 2008, na het broedseizoen van de vogels, beginnen de werkzaamheden voor de bouw van de nieuwe brug. De nieuwe brug zal naar verwachting gereed zijn in de tweede helft van 2010.

Hanzelijn
De Hanzelijn is een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Een treinreis tussen beide steden duurt slechts dertig minuten, waardoor het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd een stuk dichter bij de Randstad komen te liggen. Daarnaast zorgt de Hanzelijn ervoor dat het minder druk wordt op de Gooilijn en de Veluwelijn.

Als onderdeel van de Hanzelijn bouwt ProRail onder meer nieuwe stations in Kampen en Dronten, het station in Lelystad wordt aangepast en er komt een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.

Bron: bron + beeld: Quist Wintermans Architekten

Trefwoorden

spoorbrug

Andere nieuwsberichten

De Caap: 150 meter hoge blikvanger voor wijk Rivium

1 uur geleden

VORM vestigt hoofdkantoor in De Nieuwe Maaskant Rotterdam

Gisteren, 16:35

Amersfoort bouwt nieuw stadhuis op Trapeziumlocatie

Gisteren, 15:29

Architectenweb Podcast | TechArchitect – Gesprek met Johan Hanegraaf over ontwerpen in Virtual Reality

Gisteren, 13:45

Stikstof: het echte werk komt nog

3 uur geleden

'Randstad niet uit de brand met stikstofmaatregelen'

4 uur geleden

Kamer kritisch over verbranden biomassa

Gisteren, 17:08

Amsterdam krijgt sociale huurwoningen erbij

Gisteren, 14:05

Brancheorganisaties: natuur niet ten koste van zonneparken

Gisteren, 09:32

Coalitie akkoord over aanpak stikstof

12 november, 1:57
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan