Veel bezoekers van Artis zullen zich nog het donkere interieur en de doodlopende hoofdzaal herinneren. Ook dat heeft OTH aangepakt. In de jaren negentig waren alle vloeren en wanden voorzien van een afwerkingen in zwart en grijs. “Toen leefde het idee dat een aquariumgebouw donker moest zijn en dat was overal doorgetrokken”, vertelt Wolse. “We hebben het weer zoveel mogelijk teruggebracht naar historische kleuren en materialen, gebaseerd op de oorspronkelijke ideeën van Salm.”
Daarbij heeft het architectenbureau gebruik kunnen maken van foto’s, bestekken en nog aanwezige materialen, vertelt Wolse, maar zeker ook van het onderzoek door Leonieke Polman (
Polman Restauratie & Kleuronderzoek). Zij ontdekte in het gebouw bijvoorbeeld de originele, lichte tinten die voor de marmerimitaties waren gebruikt. Veel wanden en ornamenten waren oorspronkelijk voorzien van marmer- en houtimitaties; op een aantal plekken was dat nog aanwezig, zoals in de grote entreehal, waar het schilderwerk is schoongemaakt en hersteld. “Hieronder hebben we de originele marmerstuclaag teruggevonden”, vertelt Wolse. Waar de marmer- en houtimitaties in de loop der decennia geheel waren verdwenen zijn ze teruggebracht, op basis van de door Polman ontdekte kleuren.
Voor de entreeruimten ontwierp OTH – met de oorspronkelijke sfeer van het gebouw in gedachten en geïnspireerd op de nog aanwezige originele materialen – een licht getinte terrazzovloer. In de zalen met aquaria is een terrazzo met dezelfde instrooi, maar met donkerder bindmiddel toegepast. Tussen de voormalige zogenoemde ‘ledenentree’ aan de Plantagemiddenlaan en de grote hal op de eerste verdieping heeft OTH de brede trap geheel vernieuwd, waarbij het bureau een lichtgrijs marmer heeft gekozen.