Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Reimar von Meding
Copyright: KAW
En route: architect Reimar von Meding (KAW) reist zakelijk met de trein
19 juli 2017, 11:40
De manier waarop we ons door het (stedelijk) landschap bewegen is snel aan het veranderen. Deze zomer interviewt de redactie van Architectenweb daarom een aantal ontwerpers die hier hun eigen visie op of beleving bij hebben. In het eerste deel vertelt architect Reimar von Meding van
KAW
waarom hij al zijn zakelijke reizen naar opdrachtgevers nu met de trein aflegt en hoe hem dat bevalt.
Tot eind vorig jaar deed architect Reimar von Meding van KAW bijna al zijn zakelijke reizen nog met de auto, maar begin dit jaar is hij volledig overgestapt op de trein. “Ik liep al een tijd rond met het idee. Anderen hebben aan het begin van het jaar misschien de ambitie om meer te gaan sporten, ik ben hiermee begonnen. En het is me heel goed bevallen.”
Met al onze auto’s stoten we in Nederland een gigantische hoeveelheid CO2 uit, om nog maar te zwijgen over al het fijnstof dat autoverkeer genereert en de uitputting van fossiele brandstoffen die er het gevolg van is. “Met ons bureau zitten we middenin een herprofilering. Begin volgend jaar zullen we daarmee naar buiten komen. In dat proces zijn we onze ambitie steeds scherper en consistenter aan het omschrijven, maar het blijft soms ook nog abstract. Daarop heb ik gezegd: dan begin ik hier.”
“Het is eenvoudig om naar de auto te blijven grijpen”, vertelt Von Meding. Het reizen met de trein vergt even een omslag in denken, maar de overstap was eenvoudiger dan hij zelf had verwacht. Er wordt volgens hem vaak flauw gedaan over de vertragingen die treinen hebben, maar als hij het vergelijkt met de vertragingen die hij in de auto meemaakte, dan valt het hem allemaal reuze mee. “In de auto had ik bijna dagelijks flinke vertraging, in de trein is het sporadisch.”
Ja, de reis duurt van deur tot deur soms iets langer. “Maar in Nederland heb je het dan over maximaal 15 tot 30 minuten per reis. De tijd die ik in de trein kan werken, compenseert die extra reistijd ruimschoots.”
Eerste klasse
Om comfortabel met de trein te reizen heeft Von Meding ervoor gekozen eerste klasse te reizen. Ten opzichte van de tweede klasse heeft dat een aantal voordelen: gegarandeerd een zitplaats, ook een iets ruimere plek, en een laadpunt voor laptop en mobiele telefoon.
Von Meding plant zijn dag zo dat hij in de trein veel schrijfwerk kan doen. Hij ervaart nog wel enige schroom om te bellen. “Dan heb je toch het gevoel dat je anderen ermee lastig valt, hoewel die toch ook de keuze hebben om in een stiltecoupé te gaan zitten.”
De internetverbinding in de trein is wel slecht, constateert Von Meding, daarom gebruikt hij vaak zijn mobiele telefoon als hotspot. Alle bestanden staan bij KAW in de cloud en via een continue synchronisatie naar zijn laptop zijn de relevante bestanden ook altijd zonder internet te bewerken. Zodra de laptop van Von Meding weer op de wifi zit, worden de door hem aangebrachte wijzigingen automatisch geupload.
Bij het voor- en natransport leunt hij nu nog veel op de bus/tram/metro, maar hij wil daarnaast nu ook de OV-fiets gaan gebruiken. Privé heeft hij ook een abonnement genomen op een deelauto. “Maar die heb ik nog niet nodig gehad.”
Volledige bureau over op de trein?
Zijn collega’s wil Von Meding stimuleren dezelfde, duurzame stap te maken. “We zijn daar nu een plan voor aan het ontwikkelen en willen mensen niet dwingen, maar het zo aantrekkelijk mogelijk voor ze maken.” De regel die hij wil invoeren is dat eerst gekeken wordt of de bestemming met het openbaar vervoer bereikt kan worden, dat pas als dat niet lukt de auto genomen wordt.
“Bij de excursie die we binnenkort met het bureau naar Berlijn organiseren, geven we het goede voorbeeld door niet te vliegen maar met de trein te gaan”, vertelt Von Meding.
Voor de personen in het bureau zonder leaseauto heeft KAW per vestiging ook een gemeenschappelijke auto voor zakelijke ritjes. Op termijn moet dan een elektrische auto worden, vindt Von Meding. Een auto met significant bereik is nu nog aan de dure kant.
En eigenlijk nog beter zou zijn als bedrijven dergelijke auto’s onderling ook nog zouden delen. Von Meding: “collectieve oplossingen zijn altijd efficiënter.” Een inspirerend initiatief op dat punt vindt hij WeDriveSolar, waar elektrische auto’s binnen een buurten gedeeld worden.
Hoe reageren opdrachtgevers op zijn duurzame leefstijl? Onlangs werd Von Meding benaderd door een opdrachtgever die erover gehoord had en enthousiast wilde weten hoe hij dit precies deed. Dat is wat Von Meding wil bereiken: met elkaar de boel in beweging brengen en zowel efficiënter als duurzamer aanpakken. Daarbij geeft hijzelf graag het goede voorbeeld.
Heb jij een voorliefde voor een bepaald vervoersmiddel of een eigen manier waarop je je door het (stedelijk) landschap beweegt, en zou je het leuk vinden om hierover geïnterviewd te worden? Geef je dan op voor de zomerserie 'En route' door een e-mail te sturen naar
redactie@architectenweb.nl
en wie weet figureer jij straks ook in deze serie.
Trefwoorden
en route
kaw
reimar von meding
Best gelezen
1
Duitsland slokt Nederlandse bouwkracht op
maandag, 13 oktober
2
David Chipperfield landt in Antwerps Nieuw Zuid
woensdag, 15 oktober
3
Kantoorgebouw door Arthur Staal aan de Schinkel gerenoveerd en uitgebreid
woensdag, 15 oktober
4
Nieuw shortstayhotel door Houben / Van Mierlo in stationsgebied Den Bosch
maandag, 13 oktober
5
Gezicht van de tijd
woensdag, 15 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Video en VR: activiteitgerelateerd treininterieur naar ontwerp van Mecanoo voor de NS
5 oktober 2018
KAW ziet kansen in silo’s als waterkrachtcentrales
21 augustus 2019
Transportsector grootste vervuiler Verenigde Staten
5 december 2017
KAW transformeert Spoorzone Oldenburg
14 oktober 2014
Meld je aan voor de zomerserie ‘En route’
12 juni 2017
KAW ontwerpt woonblokken in Scheveningen
20 april 2015
KAW realiseert appartementen in Berlijn
1 oktober 2014
KAW: drie vestigingen, één communicatiesysteem
23 februari 2016
Reimar von Meding (KAW) keynote op zorgcongres
24 november 2015
KAW: ‘Alle woningen zorgbestendig’
11 november 2013
Nieuwe organisatiestructuur voor KAW
12 januari 2016
Brede school KAW inspireert tot bouwconcept
18 april 2014
En route (4): Armand Paardekooper op werkreis door Sri Lanka
14 augustus 2017
En Route (5): het multifunctionele fietsen van Rick ten Doeschate
23 augustus 2017
En route (3): Martine de Vaan integreert wandelen in haar werk
7 augustus 2017
Terugblik zomerserie En route
4 september 2017
En route (2): Jan Benthem's liefde voor oude auto's, fietsen en vliegen
31 juli 2017
KAW geeft in Tilburg voorbeeld complexe, betaalbare woningbouw
12 maart 2019
Betaalbare woningen op locatie langs het spoor in Tilburg
19 maart 2019
Meld je aan voor de Architectenweb zomerserie ‘Offline’
29 mei 2019
KAW: woningnood aanpakken met energietransitie als breekijzer
15 juli 2019
KAW vernieuwt eenlaags schoolgebouw naar tweelaags IKC
26 september 2019
Video en VR: activiteitgerelateerd treininterieur naar ontwerp van Mecanoo voor de NS
5 oktober 2018
KAW ziet kansen in silo’s als waterkrachtcentrales
21 augustus 2019
Transportsector grootste vervuiler Verenigde Staten
5 december 2017
KAW transformeert Spoorzone Oldenburg
14 oktober 2014
Meld je aan voor de zomerserie ‘En route’
12 juni 2017
KAW ontwerpt woonblokken in Scheveningen
20 april 2015
KAW realiseert appartementen in Berlijn
1 oktober 2014
KAW: drie vestigingen, één communicatiesysteem
23 februari 2016
Reimar von Meding (KAW) keynote op zorgcongres
24 november 2015
KAW: ‘Alle woningen zorgbestendig’
11 november 2013
Nieuwe organisatiestructuur voor KAW
12 januari 2016
Brede school KAW inspireert tot bouwconcept
18 april 2014
En route (4): Armand Paardekooper op werkreis door Sri Lanka
14 augustus 2017
En Route (5): het multifunctionele fietsen van Rick ten Doeschate
23 augustus 2017
En route (3): Martine de Vaan integreert wandelen in haar werk
7 augustus 2017
Terugblik zomerserie En route
4 september 2017
En route (2): Jan Benthem's liefde voor oude auto's, fietsen en vliegen
31 juli 2017
KAW geeft in Tilburg voorbeeld complexe, betaalbare woningbouw
12 maart 2019
Betaalbare woningen op locatie langs het spoor in Tilburg
19 maart 2019
Meld je aan voor de Architectenweb zomerserie ‘Offline’
29 mei 2019
KAW: woningnood aanpakken met energietransitie als breekijzer
15 juli 2019
KAW vernieuwt eenlaags schoolgebouw naar tweelaags IKC
26 september 2019
Toon alles
Andere nieuwsberichten
CPO meer&deel grote winnaar Dirk Roosenburgprijs 2025
17 oktober, 3:37
Het project naar ontwerp van Tom van Tuijn Stedenbouw, Werkstatt en Volle Grond kreeg zowel de vakjury- als publieksprijs.
Gedetailleerde 3D-geprinte maquette toont ruimtelijke ontwikkeling Amsterdam
17 oktober, 2:56
In het WTC op de Amsterdamse Zuidas is een gedetailleerde maquette van de stad Amsterdam geplaatst. In de 3D-geprinte en interactieve maquette zijn bekende plekken en gebouwen te zien, maar ook gebieden die tussen nu en 2030 worden ontwikkeld.
Woongebouwen door VdpArchitecten vormen nieuwe 'voorkant' Groningse Oosterparkwijk
17 oktober, 1:48
Aan de Oosterhamrikkade in Groningen is dit jaar woongebouw Talent opgeleverd. Het complex, dat net als het naastgelegen gebouw Karaat is ontworpen door VdpArchitecten, bestaat uit 108 middeldure huurwoningen.
Het Cultuurfonds kent subsidie toe aan biobased paviljoen voor Amsterdamse Bos ontworpen door Space Encounters
17 oktober, 11:07
Het Cultuurfonds stelt € 100.000 beschikbaar voor het Amsterdamse Bosnest. Het paviljoen is ontworpen door Space Encounters en wordt volledig gebouwd met biobased materialen uit het Amsterdamse Bos.
Sweco neemt groot Belgisch architectenbureau over
17 oktober, 4:23
Het 150 medewerkers tellende assar architects ontwierp onder meer het nieuwe hoofdkantoor van de NAVO in Brussel.
IMF: geen forse huizenprijsdaling bij einde hypotheekrenteaftrek
17 oktober, 12:14
Een mogelijke afschaffing van de hypotheekrenteaftrek in Nederland heeft waarschijnlijk een prijsremmende werking, stelt de Nederlandse bestuurder van het IMF Marnix van Rij
EIB: 75.000 nieuwe voltijdse arbeidskrachten nodig in de bouw
17 oktober, 10:11
Volgens het instituut wordt het tekort aan vakmensen in de bouw steeds groter, vooral omdat de energietransitie een enorme extra vraag naar arbeid creëert.
Groningen worstelt met afronding dertig kilometer lang fietspad naar Assen
16 oktober, 3:25
Een ruime meerderheid van de Groningse Statenleden wil dat er bij het project meer aandacht komt voor de veiligheid van vrouwen.
PBL: minimaal 150.000 hectare meer natuur nodig in 2050
16 oktober, 11:37
Het planbureau heeft twee mogelijke oplossingsrichtingen doorgerekend om de huidige Europese doelen voor klimaat, natuur en waterkwaliteit te halen.
Afaina de Jong wint Amsterdamprijs voor de Kunst 2025
15 oktober, 3:19
De architect en oprichter van Afarai won de belangrijkste kunstprijs van de hoofdstad in de categorie Bewezen Kwaliteit.
Ga naar het nieuws-archief
Michiel van Raaij
Hoofdredacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur