Spoorzone Delft
Copyright: Sationshal. Spoorzone Delft
Copyright: Station annex stadskantoor. Spoorzone Delft

Spoorzone drukt zwaar op Delftse begroting

11 september 2014, 14:50
De gemeente Delft heeft het Rijk en de provincie Zuid-Holland om hulp gevraagd bij het oplossen van haar financiële problemen. De economische crisis en de stagnatie in de ontwikkeling van bouwprojecten "trekken een zware wissel op de begroting van de stad", stelt de gemeente.

Met name de financiële last van de Spoorzone vraagt de komende jaren te veel van het draagvermogen van Delft. Toen het project - ruim voor de crisis - werd gestart, ging het om de herontwikkeling van een gebied met een grote fietsenstalling, een nieuw station annex stadskantoor, een park, woningen en een spoortunnel.

Spoortunnel

Met de spoortunnel moet het traject tussen Den Haag en Rotterdam, dat nu over een viaduct door Delft loopt, over een lengte van 2,3 kilometer ondergronds komen te liggen. Destijds heeft de gemeente met Prorail en het Rijk afgesproken dat Delft 117 miljoen euro zou bijdragen aan de aanleg van de spoortunnel - waarvan inmiddels 85 miljoen is afbetaald.

De crisis heeft een spaak in het wiel gestoken. Berekend was dat de kosten van de tunnel konden worden betaald uit opbrengsten van de grond, die zou vrijkomen op de tunnel. Projectontwikkelaars hebben zich in de loop der tijd teruggetrokken, ontwikkelingen verlopen moeizaam.

Bezuinigingen
Delft heeft een (nieuw) pakket een forse bezuinigingen samengesteld. De stad zou onder meer ambtenaren moeten ontslaan en woonlasten verhogen. Er blijft echter een gat in de begroting van structureel vier miljoen euro in 2018. Dat ook nog bezuinigen brengt volgens wethouder Aletta Hekker van Financiën het voorzieningenniveau in gevaar.

Bovendien moet de gemeente rekening houden met een extra tegenvaller als in oktober de uitkomsten bekend zijn van de doorrekening van het project Spoorzone. Momenteel wordt een onafhankelijke toets uitgevoerd op een eerder onderzoek naar de verwachte kosten en risico's tot 2030.

Dit eerdere onderzoek, uitgevoerd door Het Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft op verzoek van het college, toonde aan dat "de planning en uitvoering van Spoorzone Delft op koers ligt, maar dat rekening moet worden gehouden met een mogelijk tekort in 2030 van dertig miljoen euro". Dat tekort kan nog oplopen als beheersmaatregelen niet toereikend blijken te zijn.

Risico's
De financiële risico's bij de verdere ontwikkeling en inrichting van het projectgebied zijn aanzienlijk. Dat komt onder meer door de keuze om het nieuwe stadsdeel in het spoorzonegebied Nieuw Delft op een andere manier te ontwikkelen zodat goed zou kunnen worden aangesloten op de marktvraag.

Verder hebben veranderde plannen voor de inrichting van de openbare ruimte geleid tot hogere kosten en is er een risico in de verkoopwaarde van de parkeergarage Spoorsingel.

Omdat Delft in gesprek gaat met de provincie en het Rijk over mogelijke oplossingen, kan de gemeente de begroting niet op tijd afronden. Bijgevolg komt de gemeente onder verscherpt toezicht van de provincie. Een zogeheten artikel 12-status is voor Delft voorlopig niet aan de orde, zo laat de gemeente weten.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Meerstemmige geschiedenis en toekomst architectuur centraal tijdens symposium

22 november, 3:50

Tijdelijke woningen voor Oekraïense vluchtelingen en starters in Eemnes

22 november, 1:46

De Warren ontvangt Ammodo Architecture Award

22 november, 10:48

Een houten villa genesteld in het bos

21 november, 5:31

Reizend programma verkent opgaven stedelijke regio Breda en Tilburg

22 november, 4:34

Infrastructuur ‘piept en kraakt’, logistieke sector eist actie

22 november, 11:55

Bijleveld: houding raadsleden droeg niet bij aan imago Floriade

22 november, 9:35

Tekort aan grond blijft bouw sociale huurwoningen dwarszitten

21 november, 4:27

Tender voor woonblokken op twee van de laatste kavels Eenhoorngebied Amsterdam

21 november, 2:41

Woonbond stapt uit overleg over huren in sociale sector

20 november, 4:08
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan