Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2025
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Post-Growth City
Symposium
Prijsuitreiking Architectenweb Awards 2024
Impressie van een feestelijke avond
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Studio Nauta
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
De Zwarte Hond
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Uitreiking van Architectenweb Awards 2020
Impressie van de prijsuitreiking via Zoom
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Compofloor
Vegger
Growing Green Spaces
BURO013 Architecten
Anculus bv
Hoogeboom BV
Duurzame zeilconstructies & oplossingen
Eginstill
Hoogeboom BV
Duurzame zeilconstructies & oplossingen
RHAW architecture
Eginstill
Anculus bv
Bloot Architecture
BURO013 Architecten
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Job Floris over het ontwerpen van gelaagde architectuur
Gesprek met Francesco Veenstra over de ruimtelijke opgaven in Nederland
Gesprek met Daan Roggeveen over zijn werk in Nederland en in China
Gesprek met Jalal Fitoury over de gevels van hoogbouw
Gesprek met Tim Vermeend over bouwen met hout
Gesprek met Francesco Veenstra over de ruimtelijke opgaven in Nederland
Gesprek met Tim Vermeend over bouwen met hout
Gesprek met Karin Dorrepaal en Saskia Oranje over het opschalen van duurzaam bouwen
Gesprek met Richard Koek over Haagse hoogbouw
Gesprek met Daan Roggeveen over zijn werk in Nederland en in China
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Daktoegang Penthouse
Inspirerend mensgericht ontwerp
Richemont Amsterdam
De Kwekerij
Pontsteiger
Cantilever Villa Noordwijk
Woning Woudenberg
Hardeman Egg Group in Barneveld
Nimeto's 3D wayfinding showcase
Eurostar UK Terminal Amsterdam Centraal
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Wood | Houten wandsystemen
Into the Wood(s)!
Het Green Playbook van James Hardie
Praktisch hulpmiddel voor ontwerpers die streven naar duurzame gebouwcertificering
Schindler 6000
Exclusief, krachtig, dynamisch
Ontdek de nieuwe Himacs decoren
Negen nieuwe en veelzijdige tinten
Groene ontmoetinsplek
Vergroening midden in de stad
BERA WaterUps Sub-Irrigation Channel, Innovatie winnaar
Ondergronds bewateren van planten, bespaar 80% water
Nieuw: Niko Hydro tuinpaal essential
Minimalistisch design, maximaal comfort
Betonlook wandpanelen
Enhanced Grain | Antique Oak
's Werelds meest natuurgetrouwe kunststof terras- en gevelplank. Recreëert de nuances van echt hout.
G110 ritsscreen
Strak design, optimale inbouwdiepte en een geïntegreerde onderlat
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Sport- en speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Nieuwe verbindingen: tentoonstelling en regiogesprek voormalige industriegebieden
Atrium Carré Chassé, Chasséveld 3A, Breda
Het Vergeten Bombardement en de Vergeten Wederopbouw
Oud House, Jan Kobellstraat 78D, Rotterdam
De mensen van Geuzenhof
Arcam
Het GreenEvent - De openbare ruimte: van grijs naar groen
Inspyrium, Beerseweg 45, Cuijk
1.Lectures Mathieu Gontier (Wagon Landscaping
Academie van Bouwkunst
Nieuwe verbindingen: tentoonstelling en regiogesprek voormalige industriegebieden
Atrium Carré Chassé, Chasséveld 3A, Breda
BNO Interieurzaken: Van gesloten bastion naar transparante hub
Mosa Design Studio, Pedro de Medinalaan 1a, Amsterdam
Het GreenEvent - De openbare ruimte: van grijs naar groen
Inspyrium, Beerseweg 45, Cuijk
Het Paradijs van de Arbeider: Tuindorpen en Tuinsteden
Oostzaanstraat 45 1013 WG Amsterdam
C2C Café: “Duurzame herontwikkeling met oog voor zorg en gebruiker”
Het Slotervaart, Dijsselhofplantsoen 12, Amsterdam
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
Bouwtechnisch Ontwerper
Projectleider (technisch architect)
KAS zoekt een architect
Projectmanager
Stagiaire Marketing & Design
Medior Marketing & Design
Urban Climate Architects zoekt een architect voor ons kantoor in Delft.
Architect met een missie!
Junior/Medior Architect (NL)
Raumplan zoekt een Medior Architect [Nederlandstalig]
Junior (interieur)architect
XML zoekt jr. architect / technisch ontwerper
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Marcel van Engelen
Copyright: Judith van IJken
Boekcover 'De stad. Het verhaal van Amsterdam van 1980 tot vandaag'
Copyright: Uitgeverij De Bezige Bij
Interview Marcel van Engelen: “Amsterdam ontwikkelt zich tot een sorteermachine”
24 juli 2024, 9:46
Afgelopen voorjaar verscheen het veelgelezen boek
De stad. Het verhaal van Amsterdam van 1980 tot vandaag
. In deze stadsbiografie beschrijft auteur Marcel van Engelen de ontwikkeling die Amsterdam in de afgelopen vier decennia doormaakte van een stad in verval tot een stad die tot bloei kwam, maar ook weer in een nieuwe stedelijk crisis belandde. Architectenweb sprak er met hem over. “Er vindt nu een
vervluchtiging
van bewoners plaats in Amsterdam.”
Want Amsterdam / is poep op de stoep / en haat in de straat / je bent op je hoede
Bovenstaande regel uit de hit
Mijn stad
(1984) van Danny de Munk vormt het motto van het boek
De stad
. Hoewel het levenslied is bedoeld als ode aan Amsterdam, beschrijft het perfect de deplorabele staat van de Nederlandse hoofdstad aan het begin van de jaren tachtig. Amsterdam werd ontsierd door vervallen wijken en gebouwen, junks lagen op straat en het was de tijd van krakersrellen. Daarbij verloor de stad ongeveer 200.000 inwoners, met name doordat oorspronkelijke bewoners verhuisden naar plekken als Almere en Purmerend. Van Engelen duidt deze periode aan als een naoorlogs dieptepunt. “Het is natuurlijk lastig om voor een stad een dieptepunt aan te wijzen, want een stad is een ingewikkeld organisme. Toch denk ik dat je er voor die tijd wel degelijk van kunt spreken, omdat er veel negatieve dingen samenkwamen. Het aantal inwoners was op een dieptepunt beland, economisch ging het slecht, de werkloosheid was groot en er heerste veel onduidelijkheid over waar de economie zich naartoe bewoog. Veel oude wijken lagen er fysiek slecht bij omdat de stadsvernieuwing nog op gang moest komen. Daarnaast hing er een rauwe sfeer. De kroningsrellen van 1980 zijn er een bekend voorbeeld van, maar wat ik ook tekenend vind is dat de Utrechtsestraat, die midden in het centrum ligt, een tippelzone was.”
Stadsoorlog
Amsterdam bevond zich destijds in het laatste kwart van de zogeheten stadsoorlog, die zo’n twintig jaar duurde en met name draaide om de stadsvernieuwing. Waar de gemeente - en dan met name de dienst Stadsontwikkeling - complete wijken wilde slopen en vervangen door nieuwbouw, kwamen bewoners en partijen als monumentenbeschermers hier tegen in opstand. Het verzet begon in de Dapperbuurt en waaide later onder meer over naar de Nieuwmarktbuurt, waar de geplande sloop van woningen voor een metrolijn in 1975 tot grootschalige rellen leidden. Ook in politiek ontstond een richtingenstrijd. Met name in de PvdA, de grootste partij die bovendien de meeste bestuurders afleverde, kwam het bestaande beleid steeds meer onder vuur te liggen. De
kleinschaligen
, zoals de tegenbeweging onder aanvoering van de latere wethouder ruimtelijke ordening Michael van der Vlis werd genoemd, wonnen de strijd uiteindelijk. Nu is Michael van der Vlis geen naam die veel belletjes doet rinkelen, maar volgens Van Engelen is hij belangrijker voor Amsterdam geweest dan zijn veel bekendere collega-wethouder volkshuisvesting Jan Schaefer (‘in geouwehoer kun je niet wonen’).
“Ik durf te stellen dat Van der Vlis de belangrijkste naoorlogse bestuurder van Amsterdam was”, zegt de auteur. “Hij is verantwoordelijk voor de draai die de gemeente heeft gemaakt van het aansturen op een uiteengelegde
stad naar het werken aan een compacte stad. De oude koers was er een van doorbraken realiseren, oude wijken slopen, ruimte maken voor de auto, de binnenstad omvormen tot een zakencentrum (cityvorming) en gezinnen de stad uit leiden. Hij was degene die het ideaal van de compacte stad er doorheen joeg; een stad met veel functies door elkaar heen, een stad waar het bestaande grotendeels behouden blijft en aangevuld met nieuwbouw, een stad waar dicht opeen wordt gebouwd. Kortom, eigenlijk de stad die Amsterdam is geworden.” Van der Vlis brak ook de macht van de invloedrijke en nogal solitair opererende dienst Stadsontwikkeling, liet aparte banen voor de auto en tram aanleggen en maakte een begin met beleid voor Amsterdam als fietsstad. Hij sleet de laatste jaren van zijn leven ironisch genoeg in een woning bij de Jan Schaeferbrug op Java-eiland. “Van der Vlis was bescheiden over zijn eigen rol, maar ook heel eigenwijs en zelfbewust. Jan Schaefer was de eigenlijke burgemeester, zei hij. Schaefer trok de aandacht door zijn scherpe opmerkingen en zijn daadkracht. Onder zijn leiding kwam de woningbouw en stadsvernieuwing, die zeker tien jaar hadden stilgelegen, op gang. Op lange termijn is Van der Vlis echter belangrijker geweest voor Amsterdam, al vulden ze elkaar goed aan.”
Kanteljaar
Met het aantreden van Van der Vlis en Schaefer als wethouders kan 1978 als een kanteljaar voor Amsterdam worden beschouwd. Niet alleen omdat er vanaf dat moment beleid werd gevoerd dat was gericht op de compacte stad, ook werden sindsdien weer veel meer woningen gebouwd, die bovendien betaalbaar waren. Toch moest het heftigste deel van de stadsoorlog nog beginnen; de periode van de krakersrellen. Hoe verhouden deze zaken zich tot elkaar? “Dat is een interessante vraag. Uiteraard was er een hevige woningnood, maar grosso modo zaten het stadsbestuur en de krakers op één lijn. Schaefer en Van der Vlis waren ook voor het behoud van wijken, bouwen voor de bestaande bewoners en het creëren van gemengde en betaalbare buurten. Kraken was echter ook een tegencultuur, die zich met veel zaken bemoeide, van racisme tot het al dan niet binnenhalen van de Olympische Spelen van 1992. Daarbij richtten krakers van de jaren tachtig zich wel op individuele woningnood, maar het ging niet meer om de ruimtelijke koers van de stad of het behoud van oude wijken. Die strijd was in de jaren zeventig gestreden.”
Vanaf 1985 begon Amsterdam weer te groeien. Het vuur van de kraakbeweging doofde langzaam uit, de woningbouwproductie kwam op gang en er trokken meer nieuwe bewoners naar de stad. Waren dit in de jaren zestig vooral jongeren uit de provincie, later kwamen daar Surinaamse emigranten en Turkse en Marokkaanse gastarbeiders bij. Hoewel de laatstgenoemde groepen in de jaren tachtig ook hun gezinnen naar Amsterdam haalden, transformeerde de hoofdstad in de tweede helft van de 20
e
eeuw van een typische gezinsstad naar een jongeren- en migrantenstad. “Als je naar oude beelden van Amsterdam kijkt, zie je veel kinderen op straat. Die verdwenen min of meer uit het straatbeeld. Ook merkte je de verandering op scholen. Waren er eerst zo’n 100.000 basisschoolleerlingen in de stad, op het dieptepunt in 1985 waren dat er nog maar 50.000. Scholen moesten sluiten, maar dat gold ook voor andere functies, zoals ziekenhuizen in de stad. De plek waar wij dit interview doen, Lab111 in Oud-West, was bijvoorbeeld een laboratorium op een ziekenhuisterrein. Daarnaast zag je horeca en winkels van karakter veranderen door het nieuwe publiek dat ontstond. Eind jaren tachtig en negentig kwamen er wel weer gezinnen naar de stad door de gezinshereniging bij arbeidsmigranten, maar het duurde tot 2000 tot er nieuwe typen gezinnen naar de stad trokken. Dat waren hoogopgeleiden, die door sociale wetenschappers YUPP’s worden genoemd: Young Urban Professional Parents. Bij hen is de bakfietscultuur geboren.”
Markt krijgt grotere vinger in de pap
Voor het zover was, veranderde de zeggenschap over het bouwen en de voorwaarden waaronder er werd gebouwd in Amsterdam. Er kwamen beduidend meer koopwoningen in de stad, de huurmarkt werd geliberaliseerd en de markt kreeg een grotere vinger in de pap. Daarnaast stonden er in de stad twee Vinexwijken op de rol: IJburg en Middelveldsche Akerpolder. De omslag naar meer macht voor marktpartijen was niet altijd eenvoudig in een gemeente die gewend was om de regie te hebben bij het bouwen, maar soms lagen daar andere redenen aan ten grondslag dan je zou verwachten. Bij de transformatie van het KNSM-eiland tot woonwijk waren het juist marktpartijen die koudwatervrees toonden. “De toenmalige wethouder Louis Genet heeft daar echt wakker van gelegen. De gemeente had al plannen gemaakt, er was met ontwikkelaars en beleggers als ABP gesproken, maar die trokken zich terug. Koopwoningbouw op een afgelegen plek als KNSM-eiland, dat bovendien werd omgeven door water, vonden ze te risicovol. Je kunt het je nu niet meer voorstellen, maar de situatie was in die tijd natuurlijk ook heel anders. Er waren in Europa nog maar een paar voorbeelden van zulke herontwikkelingsprojecten, zoals Docklands in Londen. Ook ging het met Amsterdam economisch net weer wat beter, maar het is nog lang een Artikel 12-gemeente geweest, die onder curatele stond van het Rijk. Uiteindelijk hebben twee woningcorporaties de ontwikkeling van KNSM-eiland ter hand genomen en stapten marktpartijen pas later in.”
De nukken van de markt toonden zich ook toen de gemeente Amsterdam begin jaren negentig een ander deel van de zuidelijke IJ-oevers wilde herontwikkelen tot een nieuw zakencentrum. Met name op de Oostelijke Handelskade en het Oosterdokseiland moesten kantoren komen die topbedrijven zouden aantrekken, waarmee de stad na het mislukken van de plannen voor de Nieuwmarktbuurt alsnog zijn ‘city’ aan de rand van het centrum kreeg. Er werd een publiek-private samenwerking (de Amsterdam Waterfront Financieringsmaatschappij) opgetuigd en Rem Koolhaas maakte in 1992 een plan voor het gehele gebied, dat zich uitstrekt van het Westerdok tot de Oostelijke Havengebieden. Het plan sneuvelde omdat ABN AMRO, waarvoor de gemeente een kavel had gereserveerd op de kop van de Oostelijke Handselskade, zijn voorkeur gaf aan een plek aan de zuidelijke rand van de stad; de latere Zuidas. Die lag immers dichtbij Schiphol en was mede dankzij het toen nog kleine station Zuid goed bereikbaar. Hoewel het plan van Koolhaas niet is uitgevoerd, komt de opzet griezelig overeen met het uiteindelijke karakter van de zuidelijke IJ-oevers. Ook zijn elementen uit het plan, zoals een nieuwe bibliotheek (op het Oosterdokseiland) en een muziekgebouw (op de plek waar oorspronkelijk het hoofdkantoor van ABN AMRO was gepland), verwezenlijkt. Noem het visie, noem het toeval, maar feit is ook dat meerdere architecten die later in het gebied werkten deel uitmaakten van het atelier dat het Koolhaas-plan ontwikkelde. Onder hen Kees Christiaanse (KCAP), die het masterplan voor De Pakhuysen aan de Oostelijke Handelskade maakte, en Adriaan Geuze (West 8), de bedenker van het stedenbouwkundig plan voor Borneo-Sporenburg.
“Het plan van Koolhaas werd in 1992 niet enthousiast onthaald, het werd weggezet als megalomaan. Het was ook een te grootschalig plan. In combinatie met een bedrijfsleven dat een voorkeur had voor de Zuidas zou het plan hoe dan ook vroeg of laat zijn geklapt. Tegelijk heeft het plan
agenda-settend
gewerkt, de ideeën zijn doorgesijpeld in het collectieve bewustzijn. Overigens niet alleen dankzij de tientallen architecten, maar ook de bestuurders ambtenaren die bij het plan betrokken waren”, zegt Van Engelen. Een belangrijk uitgangspunt in het plan van Koolhaas was dat de gebieden die samen de zuidelijke IJ-oevers vormden een eigen karakter zouden krijgen, zelfs het KNSM-eiland en Java-eiland, die weliswaar op hetzelfde eiland liggen, maar dankzij hun stedenbouwkundige opzet en architectuur toch als verschillende eilanden aanvoelen. “Peter Defesche, die het plan voor het Westerdokseiland heeft gemaakt, vertelde mij dat het plan van Koolhaas bevrijdend werkte, omdat die de zuidelijke IJ-oevers zag als een keten van eilanden met elk een eigen karakter. Het Westerdok hoefde bijvoorbeeld niet te lijken op de nabijgelegen Houthavens. Defesche voelde zich daardoor vrij om op het Westerdokseiland, zoals hij het noemde,
carré-achtige structuren
in te tekenen.”
Van de ene naar de andere stedelijke crisis
Van Engelen schrijft dat Amsterdam in veertig jaar tijd van de ene naar de andere stedelijke crisis is gegaan. Was Amsterdam begin jaren tachtig een stad in verval die een groot deel van zijn inwoners had verloren, kan het anno 2024 worden gekenschetst als een weliswaar flink opgeknapte, maar ook ontoegankelijke stad voor mensen zonder hoge inkomens, rijke ouders of werkgever die huisvesting kan regelen. Amsterdam was in de afgelopen 25 jaar een ongekend populaire stad, waar een nieuwe generatie stedelingen op af kwam (van YUPP’s tot expats), maar waar tegelijk steeds minder plek was voor mensen zonder overdreven grote beurs. Bovendien nam de ongelijkheid onder inwoners enorm toe, mede als gevolg van gentrificatie. Toch heeft Amsterdam bepaald niet te lijden onder een gebrek aan instroom van nieuwe bewoners, ziet Van Engelen. Sterker nog, die is tot zijn verbazing groter dan ooit. “Er komen jaarlijks iets van 90.000 mensen in. Voor mij was dat echt een eyeopener. Als je kijkt naar hoe de stad in de afgelopen tien jaar is veranderd, dan zie je dat de helft van de bevolking nieuw is. Van de helft van de huidige bevolking woonde 53 procent er tien jaar geleden ook al en 47 procent nog niet, dat vind ik echt verbazingwekkend. Het problematische van de huidige situatie is dat er een
vervluchtiging
van bewoners plaatsvindt. In 2000 woonden jonge mensen, de leeftijdsgroep 18 tot 27 jaar, gemiddeld vijf jaar in Amsterdam en nu is dat gemiddeld 2,5 jaar. Sommigen kiezen daar bewust voor, andere hebben geen keus omdat ze met tijdelijke huurcontracten zitten. Nu is het tijdelijke huurcontract per 1 juli afgeschaft, maar in de afgelopen jaren was tijdelijkheid wel de norm. De stad ontwikkelt zich zo van emancipatiemachine naar een sorteermachine. Je kunt er bijna alleen nog wonen als je voldoende geld hebt of als je zoals ik al eerder een wooncarrière hebt doorlopen en al in het bezit bent van een koophuis.”
Nu heeft Amsterdam zich langzaam opgetrokken uit zijn vorige stedelijke crisis. Ziet Van Engelen ook een oplossing voor de huidige? “We hebben te maken met een wooncrisis, dat is een heel complex probleem. Wat ik wel geloof is dat de overheid en specifiek gemeente meer controle moet proberen te krijgen op ontwikkeling van de stad. Nieuwbouwgebieden worden voornamelijk gerealiseerd door marktpartijen. Hoewel dat niet per se malafide partijen zijn, is hun belang om rendement te behalen op het project. Er is maar één partij die het collectieve belang kan waarborgen en dat is de gemeente. Nu kan de gemeente vaak niet anders dan meebewegen met marktpartijen, want er ligt de ambitie of verplichting om een bepaald aantal woningen te realiseren. Dat is een perverse prikkel, want het gaat bij woningbouw zeker niet alleen om het aantal, maar ook om kwaliteit en voor wie er gebouwd wordt. Nu is de keuze vaak beperkt tot heel klein of heel duur wonen. De vraag is hoe lang bewoners van zulke huizen in de stad blijven wonen.”
Vorig jaar is ook een stadsbiografie van Rotterdam verschenen. Architectenweb
interviewde destijds de schrijver van dat boek
, Arjen van Veelen.
Trefwoorden
stad
marcel van engelen
amsterdam
Best gelezen
1
Wooncomplex in zilver en goud voor Rotterdamse Wilhelminapier
maandag, 24 maart
2
Start verbouwing van monumentale toren aan Coolsingel Rotterdam
woensdag, 26 maart
3
Buiksloterham – stedenbouw volgens Cityplot concept krijgt vorm
woensdag, 26 maart
4
Bouw van Schoemaker Toren in Delft gestart
maandag, 24 maart
5
De Witte Panden in Rotterdam Noord – een tweede leven voor jaren 80-architectuur
maandag, 24 maart
Gerelateerde nieuwsberichten
Huur middeldure woningen in Amsterdam mag omhoog om aanjagen bouw
19 juli 2024
(On)geluk van bewoners centraal tijdens de Dag van de Stad 2024
21 oktober 2024
Weer minder woningen in aanbouw in Amsterdam dan gehoopt
26 september 2024
Arcadis: Amsterdam en Rotterdam bovenaan lijst duurzaamste steden
12 juni 2024
Meer dagjesmensen bezochten Amsterdam vorig jaar
3 juni 2024
Amsterdam gaat meer woningen voor ouderen geschikt maken
19 april 2024
Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels
18 april 2024
In 2023 minder woningen in aanbouw in Amsterdam dan gehoopt
14 februari 2024
Amsterdam wil door middel van verdichting 20.000 woningen bouwen
1 februari 2024
'Dit is het moment om een visie te ontwikkelen voor vernieuwing van Buitenveldert’
20 december 2023
Schrijver Arjen van Veelen: Rotterdam is in de greep van het vierkante denken
13 maart 2023
Huur middeldure woningen in Amsterdam mag omhoog om aanjagen bouw
19 juli 2024
(On)geluk van bewoners centraal tijdens de Dag van de Stad 2024
21 oktober 2024
Weer minder woningen in aanbouw in Amsterdam dan gehoopt
26 september 2024
Arcadis: Amsterdam en Rotterdam bovenaan lijst duurzaamste steden
12 juni 2024
Meer dagjesmensen bezochten Amsterdam vorig jaar
3 juni 2024
Amsterdam gaat meer woningen voor ouderen geschikt maken
19 april 2024
Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels
18 april 2024
In 2023 minder woningen in aanbouw in Amsterdam dan gehoopt
14 februari 2024
Amsterdam wil door middel van verdichting 20.000 woningen bouwen
1 februari 2024
'Dit is het moment om een visie te ontwikkelen voor vernieuwing van Buitenveldert’
20 december 2023
Schrijver Arjen van Veelen: Rotterdam is in de greep van het vierkante denken
13 maart 2023
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Beschut wonen in een coulissenlandschap
28 maart, 9:30
Net buiten een dorp in De Peel wordt een nieuw landgoed ontwikkeld, waarin besloten landschapskamers ontstaan. In een van deze landschapskamers ligt een familiehuis, ontworpen door HilberinkBosch architecten in opdracht van de familie.
Space Encounters ontwerpt ShowDepot voor collectie De.Groen aan haven in Arnhem
27 maart, 3:43
Net voorbij het punt dat de IJssel zich afsplitst van de Rijn, ligt een lang havenbekken met daarachter Industriepark Kleefse Waard (IPKW). Aan de kade daar verrijst komend jaar een hybride van tentoonstellingsruimte en depot voor collectie De.Groen.
Strategische visie van MVRDV voor ‘kwaliteitssprong’ Roosendaal
27 maart, 2:05
De gemeenteraad van Roosendaal heeft op 17 maart RSD40 goedgekeurd, een strategische toekomstvisie tot 2040 voor de stad, dorpen en buitengebieden van de gemeente. Dit plan is ontwikkeld door een team onder leiding van MVRDV.
Nieuwe Bibliotheek Bonaire ademt couleur locale
27 maart, 11:28
Toegankelijk, uitnodigend en vol lokale inspiratie: de langverwachte community library van Bonaire heeft deze maand officieel de deuren geopend. Het ontwerp van het Groningse bureau includi geeft kleur en warmte aan deze huisvesting.
Wateroverlast en bodemdaling kunnen woningbouw bedreigen
27 maart, 10:36
Het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) deed onderzoek naar de gevolgen van bodemdaling en wateroverlast in gebieden waar gebouwd kan worden.
Organisaties willen sneller actie van politiek in stikstofcrisis
27 maart, 10:02
Verschillende organisaties vinden dat het kabinet nu echt vaart moet maken met het aanpakken van de stikstofcrisis.
Kampen begint kort geding tegen Enexis om aansluiting schoolgebouw
26 maart, 10:56
De gemeente Kampen spant een kort geding aan tegen netbeheerder Enexis omdat die een nieuw duurzaam Kindcentrum niet zou kunnen aansluiten op het stroomnet.
Ballast Nedam ziet nettowinst en omzet stijgen
25 maart, 4:37
Ballast Nedam zag de nettowinst vorig jaar verdrievoudigen tot 74 miljoen euro. De omzet steeg licht tot 1,2 miljard euro.
Provincies willen drinkwaterbesparing in nieuwe huizen
25 maart, 10:02
Provincies vragen om regels die ervoor moeten zorgen dat bij de bouw en renovatie van huizen waterbesparende technieken worden toegepast.
Parijs stemt voor autovrij maken van 500 straten
24 maart, 10:30
Parijzenaars hebben er in een referendum voor gestemd om vijfhonderd straten in de stad af te sluiten voor auto’s. Slechts 4% van de stemgerechtigden bracht een stem uit.
Ga naar het nieuws-archief
Ronnie Weessies
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur