Copyright: Gemeente Amsterdam

College van Amsterdam stemt in met grote stadsuitbreiding

23 november 2017, 15:14
Een nieuwe stadsuitbreiding ten westen en noodwesten van het Amsterdamse centrum is een stap dichterbij. Het college van B&W heeft ingestemd met de ontwikkelingsstrategie voor Haven-Stad, "ter grootte van de stad Leiden”.

Met Haven-Stad draagt ze in belangrijke mate bij aan het oplossen van de enorme woningbehoefte in de metropoolregio, aldus de gemeente Amsterdam. Met Haven-Stad duidt de gemeente twaalf bestaande deelgebieden ten westen en noordwesten van het centrum, waaronder oude havengebieden, aan.

Auto-luwe woon-werkwijken
Deze gebieden zijn volgens Amsterdam wat betreft ligging en omvang de meest logische plek om in de komende decennia te transformeren naar ‘hoogstedelijke woon-werkwijken’ en zo aan de woningbehoefte te voldoen. Amsterdam wil hier 40.000 tot 70.000 woningen en 45.000 tot 58.000 arbeidsplaatsen realiseren.

Naast wonen en werken moet de nieuwe stadsuitbreiding voorzieningen als onderwijs, sport, recreatie, en kunst en cultuur bieden. Daarbij is het doel dat alles op loop- en fietsafstand is. Ook openbaar vervoer neemt een belangrijke plek in als het gaat om bereikbaarheid van Haven-Stad.

De gemeente zegt in vervoersmiddelen te streven naar een verhouding die vergelijkbaar is met het Centrum. “Dit betekent dat slechts 15% van de verplaatsingen van en naar Haven-Stad en daarbinnen met de auto gebeurt”, schrijft de gemeente. Het gebied krijgt weinig parkeerplaatsen.

Gemengde samenstelling
In Haven-Stad moeten de wijken een gemengde bevolkingssamenstelling krijgen. Er wordt woonruimte gerealiseerd in de segmenten sociale huur, middelduur en vrije sector. Per deelgebied wordt het woningbouwprogramma preciezer bepaald, conform het geldende stedelijke beleid op dat moment.

De verhouding tussen woningen enerzijds en bedrijven en voorzieningen anderzijds stelt de gemeente in het algemeen op 80%-20%. Uitgangspunt is daarbij dat werken en wonen worden gemengd op gebouwniveau: werken op de begane grond en wonen daarboven.

De concrete invulling van de verschillende deelgebieden gebeurt fasegewijs, aldus de gemeente, en in samenspraak met bedrijven en bewoners. Amsterdam heeft uiteraard te maken met de bedrijven die momenteel in het (haven)gebied zijn gevestigd.

Afspraken met bedrijven
Voor een aantal deelgebieden – Sloterdijk I Noord en Minervahaven Noord en Zuid – bestaan afspraken met het bedrijfsleven dat er tot 2029 geen woningen worden gebouwd. Voor het deelgebied Coen- en Vlothaven geldt die afspraak ook en hebben bedrijven de belofte dat ze er tot 2040 gevestigd kunnen blijven.

“Zorgvuldigheid en samenwerking met de zittende bedrijven is cruciaal bij het ontwikkelen van een wijk ter grootte van de stad Leiden”, geeft Eric van der Burg, wethouder Ruimtelijke Ordening, toe. De gemeente stelt dat voor veel van de zittende bedrijven ook in de toekomst plaats is.

In Haven-Stad zal de gemeente vooral inzetten op bedrijven uit de productie- en creatieve sector. Voorwaarde is wel dat die bedrijven zich wat betreft geluid, geur, fijnstof en veiligheid laten verenigen met de woonfunctie van het gebied.

Karakter
De schaalgrootte van Haven-Stad biedt volgens Amsterdam een bijzondere kans om mogelijkheden en innovaties op het gebied van duurzame energie, circulair bouwen, afvalscheiding en -hergebruik in de praktijk te brengen.

Amsterdam zegt van elk deelgebied het bestaande karakter zoveel mogelijk te willen behouden. De deelgebieden worden gefaseerd ontwikkeld, waarbij de aanpak van Sloterdijk overigens al is gestart. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Voormalige telefooncentrale herbestemd tot woon-werkgebouw met optopping

Vandaag, 16:15

Rijksmonumentale Schiedamse branderij krijgt herbestemming als boetiekhotel

Vandaag, 12:55

Win tickets voor filmvertoning ‘Universal Language’

Gisteren, 16:51

Archiprix 2025 kent vier winnaars en twee eervolle vermeldingen

Gisteren, 15:42

BoogieWood winnaar van de eerste Gouden Hijskraan

4 uur geleden

Den Haag wil eigen warmtebedrijf oprichten

Vandaag, 10:09

OVV: ontwerpfout en gebrek aan controle bij ingestorte parkeergarage

Gisteren, 11:43

Nieuwegein wist niet van veranderingen in bouw ingestorte parkeergarage

Gisteren, 10:59

Focus on Impact en Qonnected Logistics werken samen aan ontwikkeling stadslogistieke hubs

16 juni, 2:15

Utrechters zien tram Merwedelijn liefst verdiept of in tunnel

16 juni, 9:00
Robert MuisRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan