Foyer, kijkend naar de Naarderstraat
Copyright: Christian van der Kooy
Tuinfoyer
Copyright: Christian van der Kooy
Theaterzaal, vanaf het podium gezien
Copyright: Christian van der Kooy
Balkon theaterzaal
Copyright: Christian van der Kooy
Yoyer, met horecapunt, kijkend naar Villa de Wilde Zwanen
Copyright: Christian van der Kooy
Voormalige buitengevel villa
Copyright: Christian van der Kooy
Theaterzaal buitenzijde, met foyer er omheen
Copyright: Christian van der Kooy
Foyertrap en centrale vide
Copyright: Christian van der Kooy
Trappen en centrale vide, gezien vanaf daktuinfoyer
Copyright: Christian van der Kooy
Daktuinfoyer
Copyright: Christian van der Kooy
Plattegrond
Copyright: krft
Foyer, kijkend naar de Naarderstraat
Copyright: Christian van der Kooy
Tuinfoyer
Copyright: Christian van der Kooy
Theaterzaal, vanaf het podium gezien
Copyright: Christian van der Kooy
Balkon theaterzaal
Copyright: Christian van der Kooy
Yoyer, met horecapunt, kijkend naar Villa de Wilde Zwanen
Copyright: Christian van der Kooy
Voormalige buitengevel villa
Copyright: Christian van der Kooy
Theaterzaal buitenzijde, met foyer er omheen
Copyright: Christian van der Kooy
Foyertrap en centrale vide
Copyright: Christian van der Kooy
Trappen en centrale vide, gezien vanaf daktuinfoyer
Copyright: Christian van der Kooy
Daktuinfoyer
Copyright: Christian van der Kooy
Plattegrond
Copyright: krft

Nieuw Singer Laren rond een ‘cultureel plein’

4 september 2017, 16:52
Singer Laren had nood aan een nieuwe theaterzaal; echter, in zijn ontwerp heeft KRFT niet de zaal maar de entreefoyer een centrale rol gegeven. Daarmee heeft het architectenbureau museum, theater, beeldentuin en villa met elkaar verbonden én een centrale ontmoetingsplek gecreëerd. Woensdag opent het nieuwe Singer Laren de glazen entreedeur.

Het gebouwenensemble van Singer Laren is gegroeid rond Villa De Wilde Zwanen. De villa is rond 1910 gebouwd in opdracht van het Amerikaanse echtpaar William en Anne Singer. Hij is kunstenaar, zij groot muziekliefhebber en samen verzamelen ze kunst. Na het overlijden van William in 1956 laat Anna aan weerszijden van de villa respectievelijk een concertzaal en een museum voor de kunstcollectie bouwen.

In de loop der decennia is de concertzaal ook gebruikt voor televisieopnamen en theateropvoeringen. Om te blijven voldoen is na bijna zestig jaar vernieuwing van het theatergebouw nodig; dat gaat “niet meer met pleisters”, zegt Evert van Os, directeur van Singer Laren. De oorspronkelijke concertzaal moet plaats maken voor nieuwbouw, waartoe Singer Laren in 2012 een prijsvraag uitschrijft.

Centraal en toegankelijk
In het winnende ontwerp stellen KRFT en Oomen Ontwerpt – destijds samen als denieuwegeneratie – voor om het nieuwe theatervolume in een hoek van het perceel, richting de Naarderstraat te plaatsen. Daarmee ontstaat tussen het theatergebouw en de oorspronkelijke villa ruimte voor een entreefoyer. De voorheen relatief gescheiden werelden van villa, beeldende kunst en podiumkunst worden nu een geheel door een centrale ontsluiting. KRFT en Oomen Ontwerpt hebben het project overigens in samenwerking afgerond, waarbij Sanne Oomen zich vooral op het interieur heeft gericht.

De nieuwe entreefoyer maakt ook meteen de beelden tuin zichtbaarder en schept ruimte voor een betere horecavoorziening. Horeca, museumwinkel en beeldentuin zijn via de foyer vrij te betreden. Het voorstel van de architecten om alle onderdelen – afgezien van de theater- en de museumzalen – vrij toegankelijk te maken, sloot aan bij de wens van Singer Laren om “een cultureel dorpsplein” te zijn.

De grote toegankelijkheid is een dappere beslissing van de directie, gezien de eerdere roof en verminking van De Denker van Auguste Rodin. Het (gerestaureerde) beeld prijkt overigens boven de toegang naar de villa – op de hoogte die Rodin ooit voor het beeld bedoeld had, vertelt Sanne Oomen.

Aansluiting op de context
Het ontwerp van KRFT heeft oog voor een zorgvuldige inpassing in de Larense context. Architect Oscar Vos zegt dat zijn bureau beslist geen grootsteeds en in het oog springend gebouw wilde neerzetten.

Zo sluit de gevel van de nieuwbouw aan op de hoogte van de bestaande bouw. Voor de materialisering heeft het bureau gekeken naar de directe omgeving en het omliggende landschap, legt KRFT uit. Het architectenbureau heeft bijvoorbeeld gekozen voor de donkere bakstenen van de vroeg 20e eeuwse villa’s en het hout van de agrarische schuren van het Gooi.

De gevel van de lage bebouwing is gemetseld met een bijzondere lang formaat steen in lichte tint. De zaal en toren zijn met een speciaal voor dit project ontwikkelde rode taludsteen gemetseld; de kleine afschuining geeft schaduwranden die refereren aan de gebakken pannen van het villadak.

Glas met donkere voile
De gevel van de entreefoyer is aan de Oude Drift geheel uit glas, maar voorzien van een ‘voile’ uit zwart geoliede houten lamellen. Deze dubbele laag zorgt ‘s avonds voor een gefilterd beeld aan de buitenzijde, overdag voor een filtering van de buitenwereld in het interieur. De lamellengevel is, langs de trap naar het theater, doorgetrokken richting de Naarderstraat, waar de verdieping iets uitsteekt.

De hoek is voorzien van een groot raam; een ‘oog’ aan de belangrijke ontsluitingsweg van het dorp. Achter dit raam ligt een tweede, kleine foyer. Een kleine verrassing: de vloer gaat bij het raam over in een zitgelegenheid. ’s Avonds tonen het grote raam en de lamellengevel licht en levendigheid in het gebouw.

Binnen als buiten
Ondanks de lamellengevel aan de straatzijde heeft de entreefoyer een transparant karakter. Aan de tuinzijde biedt de halfronde glazen gevel een panoramisch zicht. “We hebben de foyer zoveel mogelijk benaderd als een buitenruimte”, legt architect Thomas Dieben uit. “Daarom roepen we het gevoel op dat de muren van de villa en de theaterzaal buitenmuren zijn.”

Het theatervolume is voorzien van messing ‘gevelbekleding’; de perforatie van de panelen draagt bij aan de akoestiek. De oude bakstenen muur van de villa is aangeheeld en gerenoveerd. Door de lichtstraat tussen het foyerplafond (uit prefab betonnen elementen) en de villa komt het voormalige woongebouw visueel los van de nieuwbouw.

Gebogen vormen in kersen
De nieuwe theaterzaal is compact en intiem. Door de brede zaal is de afstand tussen podium en publiek klein. Een vrij ruim balkon draagt daar verder aan bij. Het publiek zit in een halfronde opstelling van (als voorheen) vierhonderd stoelen, waardoor bezoekers de artiesten, maar ook elkaar kunnen zien.

De vormgeving van het zaalinterieur is mede door de akoestiek bepaald. De gebogen vormen, die het geluid sturen, zijn gerealiseerd in stroken kersenfineer. Het ruim toegepaste hout zorgt voor een warme sfeer. De zaalbrug is verborgen in de plafondafwerking.

Buitenruimte
De beeldentuin wordt dit najaar onder handen genomen, naar ontwerp van Piet Oudolf. Hij heeft voor de oude villatuin het ontwerp van een dwaaltuin gemaakt, waarbij de afwisseling tussen kunst en landschap leidraad vormt. In de zomer van 2018 moet de tuin volledog in bloei staan.

Een dakterras, dat via een trap vanuit de foyer op de tussenverdieping is te bereiken, krijgt eveneens beplanting volgens een ontwerp van Oudolf. Hier zullen grassen het beeld vanaf de straat verzachten en op het terras zelf de balustrade aan het zicht onttrekken.

Het vernieuwde Singer Laren gaat woensdag 6 september open. Het ontwerp van KRFT en Sanne Oomen brengt letterlijk de podium- en beeldende kunst bij elkaar, rond een voor iedereen toegankelijke ruimte. Het lijkt een terugkeer naar het oorspronkelijke idee van de Singers: het huis openen en mensen ontvangen om samen te genieten van en praten over kunst en cultuur.

Andere nieuwsberichten

Rademacher de Vries wint Open Call voor Architectuur en Bouwkunst met ontwerp luchtmeetstation

11 oktober, 5:00

Voormalige productiehallen Kauwgomballenkwartier getransformeerd tot KBF Warehouse

11 oktober, 2:32

Jo Coenen draagt bureauarchief over aan Nieuwe Instituut

11 oktober, 12:11

Vakschool Nimeto onderscheiden met Gouden Piramide 2024

11 oktober, 10:09

Zuid-Holland geeft kleine kernen meer ruimte om huizen te bouwen

11 oktober, 3:58

Kabinet: geld regio's voor voorbereiding spoorlijnen lang niet genoeg

11 oktober, 1:39

Praktijktoets Milieuprestatie Gebouwen officieel gestart

11 oktober, 11:27

NVM wil dat omwonenden nieuwbouw minder bezwaar maken

10 oktober, 1:46

Natuur- en brancheorganisaties willen snel groenere energieparken

10 oktober, 11:51

Energieagentschap ziet enorme groei hernieuwbare energie

9 oktober, 1:34
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan