Copyright: ipv Delft creatieve ingenieurs

Slingerende brug voor bussen station Zwolle

21 november 2016, 12:24
Bussen kunnen over drie jaar het spooremplacement van Zwolle oversteken via een slingerende brug. Bijzonder aan het ontwerp is dat het 245 meter lange bouwwerk naast de twee landhoofden gedragen wordt door slechts betonnen pijlers. Dat melden BAM Infra en ipv Delft creatieve ingenieurs, die verantwoordelijk zijn voor de bouw en het ontwerp.

De bedrijven hebben de door ProRail uitgeschreven aanbesteding voor de ‘busbrug’ gewonnen, waar vier combinaties aan deelnamen. De brug vormt vanaf 2019 een verbinding voor het busverkeer van het nieuw te bouwen busperron aan de zuidzijde van station Zwolle naar de kruising Westerlaan, Veerallee en Willemskade.

Bam Infra en ipv Delft deden het beste aanbod dat het beste past bij de vooraf vastgestelde criteria, aldus Henk Snel, stedenbouwkundige van de gemeente Zwolle en voorzitter van de commissie die de inzendingen beoordeelde.

De beoordelingscommissie, waarin naast bewoners ook adviseurs van welstandsorganisatie Het Oversticht en Bureau Spoorbouwmeester waren vertegenwoordigd, roemt onder andere de “elegante, eenduidige en slingerende lijn van het ontwerp die orde en focus kan aanbrengen in het nu nog wat onsamenhangende gebied van de Spoorzone. Het hout aan de onderzijde is weldadig in deze harde, industriële omgeving. Een gouden greep.”

Buspassagiers beter ontvangen
De busbrug is nodig om de vele buspassagiers beter te kunnen ontvangen op een nieuw busperron, aan de zuidzijde van het station. Hiervan zullen onder anderen de werknemers van de kantoren in Hanzeland en de studenten van Hogeschool Windesheim profijt van hebben.

Met de aanleg wordt naar verwachting in de tweede helft van 2017 begonnen. De eerste voorbereidende werkzaamheden, zoals de sloop van de voormalige NedTrain-hal aan de zuidzijde van het station zijn inmiddels uitgevoerd.

Met de bouw van de brug is voor de gemeente Zwolle een investering van 13,5 miljoen euro gemoeid. Deze investering wordt de helft gefinancierd door de bijdrage van 45 miljoen euro van de provincie Overijssel aan het project Spoorzone. De totale lengte van het tracé voor de bussen is 433 meter.

Naar verwachting gaan dagelijks zo'n 1.200 bussen gebruikmaken van de brug

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Team met MoederscheimMoonen en Felixx wint aanbesteding Insulindestraat Rotterdam

Gisteren, 17:18

Woonzorggebouw van Bierman Henket met flexibele structuur

Gisteren, 16:00

Definitief ontwerp voor vernieuwing Centrale Bibliotheek Rotterdam is klaar

Gisteren, 15:30

Woongebouw MO*town Track 8 nabij station Sloterdijk opgeleverd

Gisteren, 15:15

Makelaars: impact bankroeten op leegstand in winkelstraat beperkt

Gisteren, 13:40

Madlener wil verbreding A27 bij Zeewolde als eerste opstarten

Gisteren, 10:37

Coalitiepartijen willen nieuw onderzoek naar Lelylijn

25 november, 2:31

Onderzoek: overwaarde koopwoning klimt tot gemiddeld 220.000 euro

25 november, 9:35

Reizend programma verkent opgaven stedelijke regio Breda en Tilburg

22 november, 4:34

Infrastructuur ‘piept en kraakt’, logistieke sector eist actie

22 november, 11:55
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan