Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Team TU Delft naar finale Hyperloop-competitie
8 februari 2016, 15:51
Een team van de TU Delft heeft de tweede plaats behaald bij een ontwerpwedstrijd voor de zogeheten Hyperloop. Met dit hogesnelheidstransportsysteem kunnen reizigers in de toekomst bijna zo snel als het geluid van de ene plek naar de andere reizen. De Delftenaren veroverden tevens de prijs voor het meest innovatieve ontwerp.
Hyperloop bestaat uit een buis met een lage luchtdruk, waar voertuigen met maximaal 1.200 kilometer per uur doorheen kunnen razen. De reis van Amsterdam naar Berlijn of Parijs duurt dan nog maar een half uur. Het systeem is bedacht door ingenieur en ondernemer Elon Musk (bekend van onder andere Tesla en PayPal), die ook de ontwerpwedstrijd uitschreef.
Aan de
Hyperloop Pod Competition
, die als doel heeft om de ontwikkeling van een werkend prototype te stimuleren, deden 124 teams uit de hele wereld mee. De TU Delft behaalde in combinatie met MKB Brandstof een eervolle tweede plaats en mag deelnemen aan de finale, die komende zomer plaatsvindt. De Delftenaren starten deze week met de bouw van een prototype (schaal 1:2).
Magneten
Het Delftse ontwerp
week af van de meeste andere teams, omdat de capsule zweeft op magneten. “Als we de magneten onder de capsule laten bewegen over een geleidende plaat, van bijvoorbeeld aluminium, gaat de capsule vanzelf zweven”, zegt teamleider Tim Houter.
“Dit minimaliseert het energieverbruik en de aanlegkosten van het traject. De capsule wordt op het station geaccelereerd, waarna deze naar het volgende station zweeft en daar weer wordt afgeremd. Bij het afremmen wordt weer energie teruggewonnen, wat het Hyperloop-transport zeer energie-efficiënt maakt.”
Ook het geringe gewicht van de capsule van slechts 149 kilo, dat veel indruk maakte op de juryleden, is gunstig voor het energieverbruik en de kosten van het transport.
Finale
De finale vindt deze zomer plaats in het Amerikaanse Hawthorne. Naast het hoofdkantoor van
SpaceX
wordt een testbuis aangelegd, waardoor de Hyperloop-capsules van twintig teams zullen racen. De capsules worden daar wederom door experts van Tesla Motors, SpaceX en een aantal hoogleraren beoordeeld op het ontwerp en de prestaties. De testbuis heeft een diameter van 1,8 meter.
Het team van de TU Delft bestaat uit meer dan dertig studenten van verschillende opleidingen. De eerste prijs werd gewonnen door een
team van het MIT
.
Trefwoorden
tu delft
infrastructuur
hyperloop
transport
Best gelezen
1
Nominaties Publiek gebouw van het Jaar 2025 bekend
woensdag, 8 oktober
2
Realisatieovereenkomst voor hoogbouwcomplex De Sax op Wilhelminapier getekend
maandag, 6 oktober
3
We verdienen betere pers
dinsdag, 7 oktober
4
Woontoren Cunabula naast Thialfstadion bereikt finish
dinsdag, 7 oktober
5
Vier genomineerden voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
woensdag, 8 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
BAM werkt met Delftse start-up aan hyperloop
15 mei 2017
Hoofdprijs TU Delft in hyperlooprace
30 januari 2017
Delftse Hyperloop-capsule onthuld
1 juli 2016
TU/e-studenten bouwen bierkrattenbrug
11 april 2016
Hyperloop One wil route door Nederland
6 juni 2017
Testfaciliteit Hyperloop: gebroeders Wright in Nederland
1 juni 2017
Delft gebruikt tunnelbuis voor test hyperloop
5 oktober 2018
BAM werkt met Delftse start-up aan hyperloop
15 mei 2017
Hoofdprijs TU Delft in hyperlooprace
30 januari 2017
Delftse Hyperloop-capsule onthuld
1 juli 2016
TU/e-studenten bouwen bierkrattenbrug
11 april 2016
Hyperloop One wil route door Nederland
6 juni 2017
Testfaciliteit Hyperloop: gebroeders Wright in Nederland
1 juni 2017
Delft gebruikt tunnelbuis voor test hyperloop
5 oktober 2018
Toon alles
Andere nieuwsberichten
ONE Architecture & Urbanism werkt mee aan masterplan transformatie havengebied New York
Gisteren, 16:34
ONE Architecture & Urbanism werkt mee aan de transformatie van een vijftig hectare omvattend havengebied in New York tot een maritieme haven en een woonwijk.
Plan voor nieuwe buurt op plek hoofdkantoor ABN AMRO op de Zuidas
Gisteren, 13:56
Vastgoedinvesteerder Victory Group heeft plannen gepresenteerd voor de herontwikkeling van het hoofdkantoor van ABN AMRO op de Amsterdamse Zuidas.
Gortemaker Algra Feenstra voegt zorggebouw toe aan buurtschap
Gisteren, 11:52
Met het nieuwe expertisecentrum en servicegebouw ’t Spant komen zorg, ondersteuning en landschap samen.
‘Alexander Straub zet grote groep vakgenoten weg als niet-relevant’
Gisteren, 10:05
Alexander Pols reageert op het opiniestuk van collega-architect Alexander Straub over het congres ‘The Art of City Building: return to the Human Scale’.
Renovatie en vernieuwing Fierenshoven beloond met Vlaamse opdrachtgeversprijs
Gisteren, 15:27
Het project naar ontwerp van Happel Cornelisse Verhoeven in samenwerking met Molenaar & Co architecten ontving de Prijs Wivina Demeester 2025.
PBL: klimaatdoelen blijven bij meeste partijen buiten beeld
Gisteren, 14:39
Verdere afbouw van de hypotheekrenteaftrek, een maatregel die in meerdere verkiezingsprogramma's terugkomt, doet wel 'iets voor de woningmarkt'.
Makelaars willen van nieuw kabinet duidelijk en stabiel beleid
Gisteren, 09:12
Ook hoopt de NVM dat een volgend kabinet kijkt waar het huidige beleid schuurt.
Noord-Holland moet afronding natuurnetwerk weer jaren opschuiven
9 oktober, 12:19
Volgens Noord-Holland is ‘de grootste en meest complexe opgave’ om grond beschikbaar te krijgen.
Onderzoek: over tien jaar zijn veel bestaande middenhuurwoningen verkocht
9 oktober, 10:22
Tegelijkertijd komen er weer nieuwgebouwde middenhuurwoningen bij, staat in een rapport dat in opdracht van het kabinet is uitgevoerd.
Do Janne Vermeulen verzorgt Rietveldlezing 2025
8 oktober, 11:28
De medeoprichter en directeur van Team V Architectuur spreekt op 13 november over de (houten) stad van morgen.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur