Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Copyright: Hardt
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Hardt-directeur Tim Houter en minister Schultz
Copyright: Hardt
Copyright: Hardt
Copyright: Hardt
Copyright: Hardt
Copyright: Architectenweb
Copyright: Architectenweb
Hardt-directeur Tim Houter en minister Schultz
Copyright: Hardt
Copyright: Hardt
Copyright: Hardt

Testfaciliteit Hyperloop: gebroeders Wright in Nederland

1 juni 2017, 16:53
Donderdagochtend heeft minister Schultz (Infrastructuur) in Delft een testfaciliteit voor de Hyperloop onthuld. Het bedrijf Hardt gaat in de dertig meter lange buis op lage snelheid tests uitvoeren met het transportsysteem, onder meer op het gebied van veiligheid, voortstuwing en stabiliteit. De minister is ondertussen bezig met het zoeken naar locaties waar grotere tests uitgevoerd kunnen worden.

Bij de officiële onthulling donderdag werden de gebroeders Wright genoemd, de pioniers op het gebied van luchtvaart. Zij maakten in 1903 de eerste motorisch aangedreven vlucht, enkele decennia later was vliegen voor de meeste mensen al de gewoonste zaak van de wereld. Zo’n rol wil Hardt, het bedrijf dat is opgericht door de Delftse winnaars van de eerste Hyperloop-competitie, ook vervullen.

In een Hyperloop kunnen personen en goederen met een snelheid van meer dan duizend kilometer per uur door buizen met zeer weinig luchtweerstand reizen. Dankzij de hoge snelheid en het ontbreken van tussenstops (aldus Hardt-directeur Tim Houter) wordt de reistijd tussen steden drastisch verkort. Een rit tussen Amsterdam en Parijs zou nog maar een half uur duren.

Dat kan grote gevolgen hebben voor bijvoorbeeld waar mensen gaan wonen. Als een reis van Groningen naar Amsterdam nog slechts twintig minuten kost, hoeft iemand uit het noorden van het land niet meer te verhuizen naar de Randstad. Of dit in de praktijk zo zal werken, moet nog blijken uiteraard, maar in de woorden van Houter creëert de Hyperloop ‘een wereld waarin afstand niet meer uitmaakt’.

Volgende stap
Toen de gebroeders Wright hun beroemd vlucht maakten, werd allang nagedacht over de volgende stap die gezet kon worden in het vliegverkeer. Zo is ook de donderdag onthulde testfaciliteit de eerste in een reeks schakels die gepland staan om het Hyperloop-traject uit te rollen. De volgende stap is de bouw van een testfaciliteit waarin alle systemen op hoge snelheid kunnen worden getest.

Deze testfaciliteit zal gebruikt worden om onder andere de technologie rond het nemen van bochten en het wisselen van banen binnen de vacuümbuis op topsnelheid te bewijzen. Als Hardt hier samen met de partners BAM en TU Delft in is geslaagd, wil het bedrijf een traject bouwen tussen twee steden voor het vervoer van mensen en goederen. Het jaar 2021 is hiervoor als doel gesteld.

Minister Schultz heeft donderdag bekendgemaakt dat haar ministerie in samenwerking met Hardt en het Amerikaanse bedrijf Hyperloop One een onderzoek is gestart naar de mogelijkheden voor Hyperloop in Nederland. Er wordt onder meer gekeken naar plekken waar langere testfaciliteiten gebouwd kunnen worden, bijvoorbeeld in Flevoland, vertelde ze aan Architectenweb.

HSL-traject
Het idee is, mocht de Hyperloop realiteit worden, om deze te koppelen aan bestaande infrastructuur als het HSL-traject. De buizen kunnen boven en naast wegen worden gerealiseerd en onder de grond, al zal dat laatste vanwege de hoge kosten waarschijnlijk slechts gedeeltelijk gebeuren.

“Als je de Hyperloop aan bestaande infrastructuur koppelt, bespaar je wel op onteigeningsprocedures”, zegt directeur van BAM Infra Marinus Schimmel, “Daar gaat altijd veel geld naartoe bij grote projecten.”

Hoewel BAM pas recent in Hyperloop is gestart, denken ze bij het bedrijf al druk na over verschillende aspecten van het project. “Een punt van zorg vind ik landschapsvervuiling”, zegt Schimmel. “Ik weet niet of al die buizen het landschap zullen verfraaien. Je ziet bij windmolens ook een hoop weerstand, dus dat is zeker een ding waar we naar moeten kijken.”

Schultz betwijfelt of er in 2021 al Hyperloop-capsules zullen ‘rijden’, zoals het testteam zich ten doel heeft gesteld. “Dat lijkt me snel, maar ik vind het mooi dat die ambitie er is. Dat zet er een beetje druk op. Het is nu zaak voor het team om te bewijzen dat Hyperloop realiteit kan worden en om er een goede businesscase voor te bedenken”, aldus de minister.  

Andere nieuwsberichten

Tiny Houses in de sociale huur als toekomstbestendig ontwikkelmodel

24 mei, 2:30

Bouw woongebouw van BULK architecten en General Architecture gestart

24 mei, 10:40

Faculteit ITC van Universiteit Twente uitgeroepen tot BNA Beste Gebouw van het Jaar 2024

23 mei, 8:30

Kerk hervindt buurtfunctie als supermarkt

23 mei, 2:39

EU-partijen beloven zich in te zetten voor betere huisvesting

24 mei, 9:40

De Jonge is nog niet tevreden over woningbouwbeleid Zuid-Holland

24 mei, 9:00

Dashboard voor biodiversiteit kleurt vooralsnog oranje en rood

23 mei, 12:05

Buro Lubbers breidt directie uit

23 mei, 11:40

Francine Houben geëerd met NAF Ambassadors’ Award 2024 voor transformatie van Martin Luther King Jr. Memorial Library

22 mei, 9:30

Maatschappelijke coalitie: pak door met uitbreiding Noord-Zuidlijn

21 mei, 10:43
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan