Salone 2012: in gesprek met Maarten Baas
20 april 2012, 21:15
Ventura Lambrate heeft dit jaar een echte hang-out. De Ventura Bar is ingericht door Maarten Baas, met onder meer zijn Plain Clay-meubels.
Tekst: Robert Muis De Ventura Bar is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Ventura Lambrate en Den Herder Production House (DHPH). Sinds 2005 voert Bas den Herder tal van praktisch werk voor Maarten Baas uit, van de coördinatie van gehele interieurrealisaties tot het produceren van producten in series. Om dit ook voor andere ontwerpers te kunnen doen, hebben Baas en Den Herder besloten DHPH op te richten.
De bar is ingericht met producten van DHPH, zoals Baas’ Plain Clay-collectie, de gloednieuwe ‘kroonluchter’ Stairway to Heaven van Bertjan Pot (een verlichte trap, ondersteboven opgehangen) en de lampenserie Tools van Fabien Dumas, opgebouwd uit meetstokken en andere ‘gevonden’ onderdelen.
Is je samenwerking met Organisation in Design nauwer geworden?
Baas: “Het lijkt dit jaar misschien wel sterker, maar we werken al jaren heel nauw samen. Organisation in Design doet al heel lang mijn publiciteit, maar regelt bijvoorbeeld ook mijn exposities. Ik maak mijn producten, zij doen de rest, kun je wel zeggen.”
Met de Ventura Bar presenteer je je werk meteen in het gebruik.
Baas: “We hebben de Ventura Bar bedacht omdat ik mijn producten uit het galeriesfeertje wilde halen. Omdat ik veel limited editions heb gemaakt krijgen ze die uitstraling, maar dat is helemaal niet wat ik nastreef. Ik vind het mooi als mijn ontwerpen ook echt worden gebruikt. We hebben een deel van het Groninger Museum ingericht (het Mendini Restaurant in 2010, RM), en dat soort opdrachten doe ik heel graag. Ik vind het ook heel mooi als anderen ruimtes met mijn ontwerpen inrichten.”
Geef je hieraan de voorkeur, ten opzichte van meer art design?
Baas: “Met bijvoorbeeld de Grandfather Clock (2009, RM) heb ik ook dat soort ontwerpen gemaakt. Die klokken van een paar jaar geleden waren te ingewikkeld om in productie te gaan. Art design is zeker niet mijn vooropgezette doel, maar deze vormen van design kunnen best naast elkaar bestaan. Ik ontwerp niet met in mijn hoofd een prijs die op het product moet staan. Ik maak iets en streef er wel naar dat het toepasbaar is. Daarom hebben we nu deze serie van Clay Furniture, die nog steeds prijzig is door het handwerk, maar wel bereikbaarder voor de ‘gewone’ consument.”
Je kunt er nog steeds geen grote series van produceren. Waardoor is de nieuwe Plain Clay-collectie dan bereikbaarder voor een groter publiek?
Baas: “De nieuwe versie vraagt vooral minder handelingen. De eerste series, vanaf 2006, werden bijvoorbeeld gespoten. Daarom hebben ze ook een glans. Dat intensieve werk slaan we nu over. Het pigment zit in de klei, we vormen het en dan is het meubel klaar. We hebben trouwens de serie uitgebreid met onder andere barkrukken, een tweezitsbank en een leunstoel. Allemaal verkrijgbaar als catalogusproducten van DHPH.”