Proefvaart groot containerschip op Westerschelde

7 april 2009, 12:17
Dinsdag vindt een proefvaart plaats op de Westerschelde met een containerschip dat langer is dan binnen het huidige toelatingsbeleid is toegestaan. De proef is nodig omdat containerschepen steeds groter worden. Bij de vaart worden strikte voorwaarden gehanteerd.

Het schip, de MSC Beatrice met bestemming Antwerpen, heeft een lengte van 366 meter en een containercapaciteit van 14.000 TEU. TEU staat voor Twenty feet Equivalent Unit. Dat is een eenheid voor containerafmetingen.

De Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (PC) heeft toestemming verleend voor deze proefvaart. De PC, waarin Nederland en Vlaanderen intensief samenwerken, heeft deze proefreis grondig voorbereid. Er zijn de nodige organisatorische en preventieve maatregelen genomen om de reis veilig en vlot te laten verlopen. Hierbij zijn strikte voorwaarden gesteld op nautisch en veiligheidsgebied.

De Commissaris van de Koningin in Zeeland en de voorzitter van de Veiligheidsregio Zeeland hebben ingestemd met deze eerste proefvaart. Daarbij worden strikte voorwaarden gehanteerd.

Daarbij moet onder andere worden gedacht aan eisen met betrekking tot relatie met de op- en afvaart van andere schepen, simulatortraining van de loodsen, gerichte aandacht van de verkeersbegeleiding, de kwaliteit van bemanning en schip, het tijdstip (overdag) en het zicht.

De PC geeft eenmalige toestemming voor de toelating van dit schip en neemt, op basis van een grondige evaluatie, een beslissing over een eventuele volgende vaart. De evaluatie van de proefvaart heeft niet alleen betrekking op de veiligheid en vlotheid van de scheepvaart. Ook vragen van de Zeeuwse bestuurders over de wijze waarop een eventuele calamiteit met dergelijke schepen moet worden aangepakt, behoren tot de evaluatie.

Maximumlengte
Tot nu toe is de maximum toegestane lengte voor schepen op de Westerschelde 360 meter. Dit is door de PC vastgelegd in de zogeheten op- en afvaartregeling voor onder meer containerschepen. Deze regeling is in de afgelopen tijd al diverse malen aangepast als gevolg van de voortdurende schaalvergroting van de schepen, wat inhoudt meer lading per schip en aanzienlijke toename van lengte en breedte van de schepen.

Imiddels dienen zich nog grotere containerschepen aan. Ook de opbouw van deze schepen verschilt van de bestaande. Uit een gedegen simulatoronderzoek van het Waterbouwkundig Laboratorium Borgerhout is gebleken dat schepen met deze afmetingen in nautisch technisch opzicht de rivier kunnen bevaren.

Bron: Rijkswaterstaat

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

KAAN Architecten transformeert historische fabriek in Brazilië tot cultureel centrum

27 juni, 11:44

Belgisch-Nederlands team geselecteerd voor ambitieus infrastructuurproject Brussels Airport

26 juni, 5:44

Team Hegeman, RRog en KOW maakte winnend plan voor Van Hetenlocatie in Deventer

26 juni, 4:11

Uitbreiding met bamboe gevel voor kantoorgebouw Deltares in Delft

26 juni, 1:05

Minder vergunningen voor nieuwbouwwoningen afgegeven in eerste vijf maanden

27 juni, 10:55

Aantal windmolens met meer dan de helft gegroeid in tien jaar

27 juni, 9:28

Minister wil gemeente voorrang geven bij koop in kwetsbare wijk

26 juni, 10:26

Rekenkamer: Limburg moet regie pakken in woningbouw

25 juni, 5:12

Gemeente Amsterdam mag darkstores weren in groot deel van de stad

25 juni, 12:30

Verbouwing Binnenhof mag van rechter doorgaan

25 juni, 10:41
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan