Designer Sabine Marcelis en de ontworpen laadpaal
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis en de ontworpen laadpaal
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis (rechts) in haar studio
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis (achter) tijdens het ontwerpproces
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis (rechts) tijdens het ontwerpproces
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis (linksvoor) tijdens het ontwerpproces
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis en de ontworpen laadpaal
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis en de ontworpen laadpaal
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis (rechts) in haar studio
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis (achter) tijdens het ontwerpproces
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis (rechts) tijdens het ontwerpproces
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)
Designer Sabine Marcelis (linksvoor) tijdens het ontwerpproces
Copyright: Audi (Fotograaf: Rachel Ecclestone)

Sabine Marcelis ontwerpt met Audi laadpaal voor Amsterdam

15 november 2022, 13:06
Samen met Audi heeft Studio Sabine Marcelis een concept ontwikkeld voor een laadpaal die juist in het Amsterdamse straatbeeld tot zijn recht zou moeten komen. De onderzijde van de laadpaal is gematerialiseerd in 3D-geprint zand. De glazen bovenzijde spiegelt zijn omgeving en bevat – onzichtbaar – zonnecellen.

In 2030 zijn er naar verwachting zo’n 1,9 miljoen elektrische auto’s in Nederland en die hebben samen zo’n 1,7 miljoen laadpalen nodig. Vertaald naar Amsterdam gaat het om zo’n 80.000 nieuwe laadpalen. En dat betekent weer dat in iedere straat er elke 21 meter een laadpaal komt te staan.

Tot zover zijn laadpalen vooral functionele objecten, constateert Audi. Kan het niet meer zijn dan dat? Kunnen laadpalen het straatbeeld ook verfraaien? Om het debat daarover een impuls te geven is de autofabrikant een samenwerking aangegaan met Studio Sabine Marcelis om een stijlvolle nieuwe laadpaal te ontwerpen voor Amsterdam.

Aarde en lucht
De ontworpen laadpaal bestaat uit twee bijna even grote rechthoekige delen die in elkaar haken en ten opzichte van elkaar iets verschoven en gedraaid zijn. Het geheel is geïnspireerd op de architectuur van de Amsterdamse School, geeft designer Sabine Marcelis aan.

Het onderste deel van de laadpaal is gematerialiseerd in zand, als verwijzing naar de aarde, en specifiek het zand waarop Amsterdam gebouwd is. Dit zand is 3D-geprint met een techniek die in de auto-industrie gebruikt wordt om mallen mee te maken, om onderdelen van motoren in te kunnen gieten.

In het proces van 3D-printen wordt het zand met een soort hars gebonden. Hier zijn zo platen van twee centimeter dik gemaakt. In het gebonden zand zijn, als reliëf, drie Andreaskruizen aangebracht. Het is een knipoog naar de bekende Amsterdammertjes, de ronde paaltjes die op allerlei plekken in de stad de stoep vrijhouden door te voorkomen dat er geparkeerd wordt.

Het bovenste deel van de laadpaal is gematerialiseerd in glas. Zo wordt de bebouwing en lucht weerspiegeld, vertelt Marcelis, terwijl achter het glas – onzichtbaar – zonnecellen zijn opgenomen. Gemiddeld wordt daarmee per dag genoeg energie opgewekt om met een elektrische fiets 11 km ver te komen.

https://youtu.be/VIR912A3WFU

Techniek van Revolt
Voor de laadpaal is gebruikgemaakt van de techniek van Revolt, een Amsterdamse start-up op het gebied van laadpalen. De hier ontworpen laadpaal is voorzien van twee aansluitingen om elektrische auto’s bidirectioneel op te kunnen laten. Zo zijn de accu’s van de auto’s indien gewenst ook in te zetten als energieopslag, om het lokale elektriciteitsnet te stabiliseren en de grote verschillen tussen vraag en aanbod van elektriciteit gedurende de dag te dempen.

Naast de aansluitingen voor auto’s is er ook een regulier stopcontact waarmee elektrische fietsen opgeladen kunnen worden. Omdat voor elektrische fietsen nog geen specifieke laadkabels bestaan, kent die verbinding met de laadpaal nog geen beveiliging. Als iemand op straat even zijn mobieltje wil opladen, kan deze de laadkabel voor de elektrische fiets er gewoon uittrekken. Daar is nog geen oplossing voor. Ook is vanuit dit concept niet duidelijk hoe de parkeerplaatsen voor de op te laden elektrische fietsen zich verhouden tot de parkeerplaatsen van de elektrische auto’s. Net zo lijkt de glazen bovenzijde ook wel kwetsbaar.

Het is een concept en het prikkelt zeker de verbeelding. Het zou toch mogelijk moeten zijn om echt fraaie laadpalen te ontwerpen, die misschien zelfs per stad verschillen, en waar ook elektrische fietsen aan opgeladen kunnen worden. Dat zou wat zijn!

Andere nieuwsberichten

Bouw van The Baan Tower van start

Gisteren, 09:00

Signature presenteert zich als nieuwe gebieds- en natuurontwikkelaar

8 juni, 4:00

Bruisend festivalhart van Rotterdam Architectuur Maand in beeld

8 juni, 9:51

Met Nudus slaan Caro van de Venne, Albert Dijk en Tim Brans een nieuwe weg in

8 juni, 9:00

Zuid-Holland plaatst informatie over slavernij bij landgoederen

Gisteren, 15:51

Sara van Popta en Marc Eijkelkamp treden toe tot directie 19 het atelier

8 juni, 5:44

Provincie Utrecht pakt verouderde bedrijventerreinen aan

7 juni, 4:00

Geen vergoeding vloerenbedrijf ingestorte parkeergarage Eindhoven

6 juni, 4:23

Voor het eerst meer energie uit zonnepanelen dan uit biomassa

5 juni, 3:41

Woongebouw in Amsterdam-Oost onbewoonbaar door grote brand

5 juni, 11:19
Michiel van RaaijHoofdredacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Cembrit B.V.
Forster
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
YVI Application Family
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2023 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan