Centrale boulevard
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
De Kroon, entree tot de wijk
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
Binnnenstraat
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
Trio
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
Vogelperspectief
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
Vogelperspectief
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
Vogelperspectief
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
Raamwerk open ruimten
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
Centrale boulevard
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
De Kroon, entree tot de wijk
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
Binnnenstraat
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
Trio
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
Vogelperspectief
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
Vogelperspectief
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
Vogelperspectief
Copyright: KCAP/Orange/A.Len
Raamwerk open ruimten
Copyright: KCAP/Orange/A.Len

KCAP en Orange Architects transformeren gebied in Sint-Petersburg

16 juli, 11:46
Binnen een groter consortium hebben  KCAP Architects&Planners en Orange Architects een ontwerp gemaakt voor de transformatie van het voormalige stationsgebied Tovarno-Vitebskaya in Sint-Petersburg, Rusland. In het gebied moet een woonwijk voor 8.600 inwoners komen, met eigen commerciële en sociale infrastructuur.

De twee Nederlandse architectenbureaus werken voor het project samen in een consortium met A.Len Architectural Bureau. De opgave betreft de transformatie van een spoorwegemplacement aan Ligovsky Prospekt in het zuidoostelijke deel van de ‘grijze gordel’ van Sint-Petersburg.

Industriële esthetiek
Het project is een voortzetting van de ontwikkeling door opdrachtgever Glorax Development van de wijk Ligovsky City. Het gebied is dertig hectare groot en goed verbonden met de stad. Ten noorden van het terrein is de bouw van metrostation Borovaya gepland.

De plannen voor de nieuwe wijk omvatten restaurants, cafés, vrijetijdsvoorzieningen, middenstand, servicebedrijven, sportfaciliteiten, kleuterscholen, een middelbare school en boven- en ondergrondse parkeerplaatsen. Lineaire parken en landschappelijke boulevards die de oude spoorlijnen volgen vormen de basis voor het nieuwe stedelijk kader. De gebouwen zullen zich kenmerken door een industriële esthetiek, vertellen de architecten.

Mix van groot en klein
De bureaus stellen een mix voor van historische en moderne structuren en van grootschalige en kleinschalige oplossingen. De bestaande rails en laadperrons vormen een interessant en goed georganiseerd patroon, dat als basis kan dienen, leggen ze uit.  Op de voormalige perrons verrijzen gebouwen van zes tot vijftien verdiepingen.

Het ‘typische Ligovsky-gebouw’ zal bestaan uit een stapeling van grotere en kleinere volumes met contrasterende gevels. De basisvolumes bieden een speciale plint van een of twee verdiepingen, waarmee de architecten zorgen voor interactie tussen de gebouwen en de straten of parken. De spoorlijnen fungeren als langgerekte parken, verrijkt met elementen uit het verleden.

Hergebruik met groen
De architecten hebben nauwkeurig geïnventariseerd wat er hergebruikt en geïntegreerd kon worden in de openbare ruimte: kleine gebouwen, blauwe kranen, sporen, palen en dergelijke worden gebruikt om de nieuwe wijk historische diepte en sfeer te geven, vertellen de bureaus.

Langs de hoofdspoorwegen worden de openbare parken ontwikkeld, tussen de gebouwen komen binnenplaatsen en meer intieme wandelpaden. Op die manier creëren de architecten een netwerk van kleinere en ook minder publieke open ruimten voor de bewoners en de gebruikers van de gemeenschappelijke voorzieningen.

Stedelijk
In het noorden van het gebied vormt de nieuwbouw een stedelijk ensemble, de ‘Kroon’ gedoopt. Dit vormt, gesitueerd tegenover het toekomstige metrostation Borovaya, een herkenbare ingang tot de wijk. Richting het zuiden versmalt het gebied en groeien de gebouwen. Drie torens vormen daar een sterke bouwrand, ‘het Trio’ genaamd.

Met het voorgestelde industriële karakter van de stedenbouw en de architectuur bewaart het project de historie van de plek. Tegelijkertijd voorziet het ontwerp in een moderne en groene woonwijk. Met de diverse commerciële en recreatieve voorzieningen wordt het ontwerp van KCAP, Orange Architects en A.Len een nieuw stedelijk centrum voor Ligovsky City en een trekpleister voor Sint-Petersburg, aldus de architecten.

Andere nieuwsberichten

MeesVisser ontwerpt transparant bedrijfsgebouw in Amsterdam

Vandaag, 12:01

Slangen+Koenis ontwerpt twee meerlaagse sportcomplexen voor Leiden

6 augustus, 6:19

Groningen met Groenplan genomineerd voor Innovatiehoofdstad Europa

6 augustus, 5:01

Kristallijne toren speelt met reflectie en transparantie

6 augustus, 1:02

Populaties trekkende zoetwatervissen in vijftig jaar met driekwart geslonken

Vandaag, 10:57

WoonPlaza Amsterdam voorlopig dicht vanwege bouwkundige gebreken

Vandaag, 10:43

Koopwoning steeds onbetaalbaarder voor modaal inkomen

6 augustus, 9:47

Beperkte stijging huurprijzen vrije sector in dynamische huurmarkt

5 augustus, 10:48

Coronacrisis leidt tot verschuiving in kantorenmarkt

4 augustus, 11:07

Genova San Giorgio-brug officieel geopend

4 augustus, 10:28
Robert MuisRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan