Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan

PosadMaxwan ondersteunt Rotterdam bij Mobiliteitsaanpak

2 maart 2020, 15:47
De gemeente Rotterdam heeft een mobiliteitsplan opgesteld, dat onder andere voorziet in meer ruimte voor actief en gezond fiets- en loopverkeer. PosadMaxwan ondersteunde de gemeente inhoudelijk bij de totstandkoming van het plan en de verbeelding van de belangrijkste onderdelen.

De plannen voor een gezonde en bereikbare stad zijn beschreven in de Rotterdamse MobiliteitsAanpak (RMA). De aanpak is onlangs vastgesteld in de gemeenteraad, meldt PosadMaxwan, dat Rotterdam heeft geholpen bij het maken van het plan.

Vier opgaves
De urgentie van het plan is gelegen in vier stedelijk opgaves, legt PosadMaxwan uit: groei en verdichting, milieu en klimaat, buitenruimte en groen, en inclusiviteit in mobiliteit. Rotterdam moet er tot 2022 18.000 woningen bij krijgen en tot 2040 zijn het er zelfs 50.000. Deze ontwikkeling vraagt om een schaalsprong in het OV en een investering in de regionale infrastructuur.

Tegelijkertijd speelt het milieu een belangrijke rol. De luchtkwaliteit voldoet niet overal in de stad aan de Europese normen en Rotterdam moet klimaatbestendiger worden. Verder wil de gemeente de stad aantrekkelijker, groener en gezonder maken door te investeren in de openbare ruimte.

Om mobiliteit inclusiever te maken moeten dagelijkse voorzieningen makkelijker bereikbaar en aangenamer zijn, moeten OV-locaties beter en prettiger bereikbaar zijn en moet de schaalsprong OV op Zuid worden gerealiseerd.

Ontwikkeling al gaande
Aan de RMA ligt een uitgebreide analyse ten grondslag, waaruit is gebleken dat de mobiliteitstransitie al jaren in de binnenstad gaande is. Terwijl het autogebruik in het centrum niet toeneemt, groeit wel het aantal bewegingen per fiets, te voet of met het OV, vertelt PosadMaxwan.

Om die ontwikkeling richting “gezonde en schone mobiliteit’ te faciliteren moet de gemeente keuzes maken in de ruimteverdeling voor het verkeer. De voornaamste ideeën achter de RMA zijn ten eerste ruim baan voor fietsers, voetgangers en OV, ten tweede veilige en gezonde verbindingen, ten derde een verruiming van de mobiliteitskeuzes en ten vierde een vitaal economisch verkeer.

Schoner
Dit betekent dat er meer en kwalitatief betere ruimte voor fietsers en voetgangers komt. Afgezien van bestemmingsverkeer wordt autoverkeer naar hoofdroutes geleid. Dit zorgt ook voor betere luchtkwaliteit, leefbaarheid en ruimte voor andere woonmilieus. Boulevards, stads- en verblijfsstraten veranderen geleidelijk naar wegprofielen met indeling op snelheid, legt PosadMaxwan uit.

OV-knooppunten worden beter bereikbaar en aantrekkelijker voor voetgangers en fietsers, alsook een opstappunt voor automobilisten. De gemeente spreekt met de logistieke sector een zone voor ‘Zero Emissie Stadsdistributie’ af en werkt tevens stimuleringsmaatregelen voor schone logistiek uit.

Start met kleine experimenten
De aanpak is ter illustratie op vier niveaus verbeeld, legt PosadMaxwan uit: voor de buurt (stadswijken, buitenwijken en kleine kernen), voor de binnenstad, voor de stad als geheel en voor de regio. De daadwerkelijke transitie begint al dit jaar met kleine experimenten.

Tot 2020 legt de gemeente in het centrum de basis met de herinrichting van de Coolsingel. In de laatste fase van de ontwikkeling – tot 2040 – buigt Rotterdam zich over een nieuwe westelijke oeververbinding die de mogelijkheid schept een hoogwaardig OV-netwerk aan de westkant van de stad uit te breiden.

Andere nieuwsberichten

Floradôme is nieuw kantoorgebouw voor kwekerscoöperatie

Gisteren, 16:08

Appartementengebouw als sculptuur aan Veluwse bosrand

Gisteren, 12:48

Een interieur met vrijheid tussen de regels

Gisteren, 11:01

Een Dordtse woning strekt zich door een voormalige zeilmakerij

2 maart, 5:49

'Na corona verdwijnt een derde van non-foodwinkels'

Gisteren, 10:20

'Minder kantoren verkocht of verhuurd in crisisjaar 2020'

Gisteren, 09:52

'Woning van het gas halen kost gemiddeld 40.000 euro'

2 maart, 11:31

'Vorig jaar voor 7,8 miljard in Nederlandse woningen belegd'

2 maart, 9:35

Start aanvraagtermijn op ontwikkeling gerichte SLIM-subsidie

1 maart, 3:45

Publiek medecurator Amsterdam Light Festival 2021

26 februari, 12:06
Robert MuisRedacteur
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansenbyods
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan