Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan
PosadMaxwan ondersteunt Rotterdam bij Mobiliteitsaanpak
2 maart 2020, 15:47
De gemeente Rotterdam heeft een mobiliteitsplan opgesteld, dat onder andere voorziet in meer ruimte voor actief en gezond fiets- en loopverkeer.
PosadMaxwan
ondersteunde de gemeente inhoudelijk bij de totstandkoming van het plan en de verbeelding van de belangrijkste onderdelen.
De plannen voor een gezonde en bereikbare stad zijn beschreven in de Rotterdamse MobiliteitsAanpak (RMA). De aanpak is onlangs vastgesteld in de gemeenteraad, meldt PosadMaxwan, dat Rotterdam heeft geholpen bij het maken van het plan.
Vier opgaves
De urgentie van het plan is gelegen in vier stedelijk opgaves, legt PosadMaxwan uit: groei en verdichting, milieu en klimaat, buitenruimte en groen, en inclusiviteit in mobiliteit. Rotterdam moet er tot 2022 18.000 woningen bij krijgen en tot 2040 zijn het er zelfs 50.000. Deze ontwikkeling vraagt om een schaalsprong in het OV en een investering in de regionale infrastructuur.
Tegelijkertijd speelt het milieu een belangrijke rol. De luchtkwaliteit voldoet niet overal in de stad aan de Europese normen en Rotterdam moet klimaatbestendiger worden. Verder wil de gemeente de stad aantrekkelijker, groener en gezonder maken door te investeren in de openbare ruimte.
Om mobiliteit inclusiever te maken moeten dagelijkse voorzieningen makkelijker bereikbaar en aangenamer zijn, moeten OV-locaties beter en prettiger bereikbaar zijn en moet de schaalsprong OV op Zuid worden gerealiseerd.
Ontwikkeling al gaande
Aan de RMA ligt een uitgebreide analyse ten grondslag, waaruit is gebleken dat de mobiliteitstransitie al jaren in de binnenstad gaande is. Terwijl het autogebruik in het centrum niet toeneemt, groeit wel het aantal bewegingen per fiets, te voet of met het OV, vertelt PosadMaxwan.
Om die ontwikkeling richting “gezonde en schone mobiliteit’ te faciliteren moet de gemeente keuzes maken in de ruimteverdeling voor het verkeer. De voornaamste ideeën achter de RMA zijn ten eerste ruim baan voor fietsers, voetgangers en OV, ten tweede veilige en gezonde verbindingen, ten derde een verruiming van de mobiliteitskeuzes en ten vierde een vitaal economisch verkeer.
Schoner
Dit betekent dat er meer en kwalitatief betere ruimte voor fietsers en voetgangers komt. Afgezien van bestemmingsverkeer wordt autoverkeer naar hoofdroutes geleid. Dit zorgt ook voor betere luchtkwaliteit, leefbaarheid en ruimte voor andere woonmilieus. Boulevards, stads- en verblijfsstraten veranderen geleidelijk naar wegprofielen met indeling op snelheid, legt PosadMaxwan uit.
OV-knooppunten worden beter bereikbaar en aantrekkelijker voor voetgangers en fietsers, alsook een opstappunt voor automobilisten. De gemeente spreekt met de logistieke sector een zone voor ‘Zero Emissie Stadsdistributie’ af en werkt tevens stimuleringsmaatregelen voor schone logistiek uit.
Start met kleine experimenten
De aanpak is ter illustratie op vier niveaus verbeeld, legt PosadMaxwan uit: voor de buurt (stadswijken, buitenwijken en kleine kernen), voor de binnenstad, voor de stad als geheel en voor de regio. De daadwerkelijke transitie begint al dit jaar met kleine experimenten.
Tot 2020 legt de gemeente in het centrum de basis met de herinrichting van de Coolsingel. In de laatste fase van de ontwikkeling – tot 2040 – buigt Rotterdam zich over een nieuwe westelijke oeververbinding die de mogelijkheid schept een hoogwaardig OV-netwerk aan de westkant van de stad uit te breiden.
Trefwoorden
infrastructuur
mobiliteit
openbare ruimte
openbaar vervoer
rotterdam
mobiliteitsaanpak
posadmaxwan
Best gelezen
1
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
2
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
3
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
4
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
5
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Team met PosadMaxwan en LOLA wint competitie voor Antwerpse Slachthuisgebied
7 mei 2020
Antwerpen akkoord met eerste ontwerp publieke ruimte Slachthuiswijk
18 februari 2021
Meerjarige samenwerking voor integrale verstedelijking Eindhoven
3 januari 2023
Rijswijks winkelcentrum wordt multifunctioneel gebied
29 januari 2020
PosadMaxwan tekent ruimtelijk ontwikkelperspectief voor campus TU Delft
12 november 2019
Onderzoek PosadMaxwan slecht Amsterdam Bullewijk als grens
14 oktober 2019
Team PosadMaxwan maakt ontwikkelplan centrum Eindhoven
3 september 2019
Plan voor 'community hubs' op Strandeiland IJburg
6 juni 2019
Eerste woongebouw op oude SDU-locatie Binckhorst geopend
15 april 2019
Posad en Maxwan verder als één bureau
13 juli 2018
Rotterdam: automatische metro, nieuwe lijnen
4 november 2019
Rotterdam krijgt oeververbinding tussen Kralingen en Zuid
17 juli 2019
Rotterdam start pilot met nieuw deelvervoer
16 juli 2019
Sponstuin als experimenteerruimte klimaatverandering
5 juli 2019
Kader voor gebiedsontwikkeling M4H Rotterdam vastgesteld
1 juli 2019
Investeringsprogramma moet Rotterdam uit coronacrisis helpen
18 juni 2020
Bewoners, markt en gemeente onderzoeken haalbaarheid Energiepark Leiden
9 juli 2020
AD: opmars elektrisch vervoer niet te stuiten
18 september 2020
Studie naar bouwen boven spoor bij Sloterdijk krijgt vervolg
9 maart 2023
Team met PosadMaxwan en LOLA wint competitie voor Antwerpse Slachthuisgebied
7 mei 2020
Antwerpen akkoord met eerste ontwerp publieke ruimte Slachthuiswijk
18 februari 2021
Meerjarige samenwerking voor integrale verstedelijking Eindhoven
3 januari 2023
Rijswijks winkelcentrum wordt multifunctioneel gebied
29 januari 2020
PosadMaxwan tekent ruimtelijk ontwikkelperspectief voor campus TU Delft
12 november 2019
Onderzoek PosadMaxwan slecht Amsterdam Bullewijk als grens
14 oktober 2019
Team PosadMaxwan maakt ontwikkelplan centrum Eindhoven
3 september 2019
Plan voor 'community hubs' op Strandeiland IJburg
6 juni 2019
Eerste woongebouw op oude SDU-locatie Binckhorst geopend
15 april 2019
Posad en Maxwan verder als één bureau
13 juli 2018
Rotterdam: automatische metro, nieuwe lijnen
4 november 2019
Rotterdam krijgt oeververbinding tussen Kralingen en Zuid
17 juli 2019
Rotterdam start pilot met nieuw deelvervoer
16 juli 2019
Sponstuin als experimenteerruimte klimaatverandering
5 juli 2019
Kader voor gebiedsontwikkeling M4H Rotterdam vastgesteld
1 juli 2019
Investeringsprogramma moet Rotterdam uit coronacrisis helpen
18 juni 2020
Bewoners, markt en gemeente onderzoeken haalbaarheid Energiepark Leiden
9 juli 2020
AD: opmars elektrisch vervoer niet te stuiten
18 september 2020
Studie naar bouwen boven spoor bij Sloterdijk krijgt vervolg
9 maart 2023
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Compacter schoolgebouw in Klein-Zundert maakt veel groener schoolplein mogelijk
1 uur geleden
In Klein-Zundert, een dorp in Noord-Brabant, heeft een uitgestrekte, eenlaagse school plaats gemaakt voor een tweelaagse, duurzame school met houten aula als hart. Door de compactere opzet van de nieuwe school kon de omgeving ervan vergroend worden.
Hans Been Architecten en LAP Landscape & Urban Design winnen tender in Hoeven
Gisteren, 13:00
Het ontwerpteam van Hans Been Architecten en LAP Landscape & Urban Design wint de tender voor de herontwikkeling van een voormalige schoollocatie in Hoeven.
RoosRos ontwerpt circulaire gym/beweegbox in Tilburg – eerste toepassing sorghumvezelisolatie
Gisteren, 12:00
In het project is lokaal geproduceerd sorghum, een graansoort, gebruikt als isolatiemateriaal. Het is voor het eerst dat de vezels van de plant zo toegepast worden.
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
Gisteren, 11:00
Terwijl het project in de bouw is, de contouren ervaren zichtbaar worden, deelt Studioninedots nieuwe beelden van de invulling van het Smakkelaarsveld, direct naast Utrecht Centraal en Hoog Catharijne.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
1 uur geleden
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
Gisteren, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
20 november, 1:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur