Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan
Onderzoek PosadMaxwan slecht Amsterdam Bullewijk als grens
14 oktober 2019, 15:16
De omgeving van station Bullewijk in Amsterdam is zowel een achterstandswijk als een transformatiegebied. In opdracht van het O-team heeft
PosadMaxwan
onderzocht welke ruimtelijke ingrepen kunnen bijdragen aan een grotere leefbaarheid en socio-economische ontwikkeling van het gebied.
Bij Bullewijk ligt een complexe opgave. De omgeving heeft te kampen met sociaal-economische problemen, zoals armoede, werkloosheid, jeugdproblematiek en onveiligheid. Het woningaanbod wordt er gedomineerd door corporatiebezit en sociale huur en er zijn weinig voorzieningen.
Voorts is de openbare ruimte in de buurt weliswaar groen van karakter, maar ook van lage kwaliteit en ze wordt slecht gebruikt. De verbinding met andere wijken is onvoldoende. De gemeente Amsterdam vroeg het
O-team
van het ministerie van Binnenlandse Zaken om hulp bij deze opgave; het Ontwerpteam verzocht PosadMaxwan zich te buigen over de mobiliteit en bereikbaarheid.
Van eindpunt naar pitstop
Het bureau constateerde dat de spoorlijn waaraan station Bullewijk ligt een ruggengraat voor de ontwikkelingen kan zijn, maar nu vooral als een barrière werkt. Aan beide zijden liggen wijken als gescheiden, intern georiënteerde eilanden met een monofunctioneel programma. De infrastructuur is gericht op optimale doorstroming: de leefbaarheid is er ondergeschikt aan de bereikbaarheid.
Daar stelt PosadMaxwan als ambitie tegenover dat de ontwikkelingen aan beide zijden van ‘de grens’ – het spoor – worden verbonden. Het spoor moet niet een eindpunt, maar in de woorden van de architecten een ‘pitstop’ zijn. De infrastructuur moet meer gericht zijn op ontmoeting. De wijken worden multifunctioneel met naar de straat gerichte ontwikkelingen.
Ontwikkeling van netwerk
Door welke ruimtelijke ingrepen is de barrière te slechten en kan de potentie als ruggengraat maximaal worden benut, is de vraag die PosadMaxwan zichzelf stelde. In een eerste, praktische stap kan het viaduct bij station Bullewijk worden voorzien voor openingen in het dak voor de toetreding van daglicht. Verder kunnen aan het viaduct plinten met een publiek programma worden ontwikkeld.
Rondom het station stelt PosadMaxwan een ontwikkeling in hoge dichtheid voor, in combinatie met een opwaardering van de openbare ruimte, die aaneengesloten wordt. Met uitbreiding van de verdichting kunnen rondom het spoor aantrekkelijke straten worden gecreëerd. Beschikbare locaties moeten op gerichte wijze naar een verbindende openbare ruimte worden ontwikkeld.
De netwerkstructuur wordt opgewaardeerd, waarbij het netwerk functioneert als aanvulling op de bestaande infrastructuur. Autoverkeer kan daarmee beperkt blijven. De kruispunten worden met nieuwe voorzieningen en centrale openbare ruimten tot ontmoetingsplekken. Een diverse programmering draagt bij aan multifuntionelere en levendiger wijken.
Ander onderzoek
Naast PosadMaxwan is nog twee bureaus gevraagd de omgeving van station Bullewijk te onderzoeken, op andere punten. Felixx Landscape Architects and Planners buigt zich over veiligheid en gezondheid en Studio L A onderzoekt specifiek fietsverbindingen.
Trefwoorden
amstel iii
bullewijk
amsterdam
mobiliteit
infrastructuur
posadmaxwan
o-team
Locatie
Best gelezen
1
Nieuw voorstel voor renovatie en uitbreiding De Kuip
woensdag, 26 november
2
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
3
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
4
'Landmark' voor duurzame toekomst komt in Rotterdamse wijk Waterkant
woensdag, 26 november
5
MORE Architecture en Studio Nauta ontwerpen woontoren midden op Katendrecht
donderdag, 27 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Team met PosadMaxwan en LOLA wint competitie voor Antwerpse Slachthuisgebied
7 mei 2020
DOOR en MoederscheimMoonen ontwerpen woontoren voor SPOT
16 juli 2020
Antwerpen akkoord met eerste ontwerp publieke ruimte Slachthuiswijk
18 februari 2021
Bouw eerste woontorens op kantoorlocatie Bullewijk van start
16 juli 2019
Team PosadMaxwan maakt ontwikkelplan centrum Eindhoven
3 september 2019
Plan voor 'community hubs' op Strandeiland IJburg
6 juni 2019
Eerste woongebouw op oude SDU-locatie Binckhorst geopend
15 april 2019
Posad en Maxwan verder als één bureau
13 juli 2018
PosadMaxwan tekent ruimtelijk ontwikkelperspectief voor campus TU Delft
12 november 2019
Trinity Buildings getransformeerd tot woongebouwen
21 februari 2020
PosadMaxwan ondersteunt Rotterdam bij Mobiliteitsaanpak
2 maart 2020
Mei en Marc Koehler presenteren ontwerp Toren E in wijk SPOT
23 juni 2020
Bewoners, markt en gemeente onderzoeken haalbaarheid Energiepark Leiden
9 juli 2020
Nieuw ensemble met woningen en kantoren voor Amstel III
20 augustus 2020
Eerste blok woningbouwproject OurDomain Amsterdam opgeleverd
29 oktober 2020
Overeenkomst getekend voor woningbouwproject BRISK in Amstel III
24 maart 2022
Studio Vinke ontwerpt woongebouw met broedplaats in Amstel III
26 juli 2022
Eerste woningen in kantoorgebied Amsterdam Bullewijk opgeleverd
3 februari 2023
Team met PosadMaxwan en LOLA wint competitie voor Antwerpse Slachthuisgebied
7 mei 2020
DOOR en MoederscheimMoonen ontwerpen woontoren voor SPOT
16 juli 2020
Antwerpen akkoord met eerste ontwerp publieke ruimte Slachthuiswijk
18 februari 2021
Bouw eerste woontorens op kantoorlocatie Bullewijk van start
16 juli 2019
Team PosadMaxwan maakt ontwikkelplan centrum Eindhoven
3 september 2019
Plan voor 'community hubs' op Strandeiland IJburg
6 juni 2019
Eerste woongebouw op oude SDU-locatie Binckhorst geopend
15 april 2019
Posad en Maxwan verder als één bureau
13 juli 2018
PosadMaxwan tekent ruimtelijk ontwikkelperspectief voor campus TU Delft
12 november 2019
Trinity Buildings getransformeerd tot woongebouwen
21 februari 2020
PosadMaxwan ondersteunt Rotterdam bij Mobiliteitsaanpak
2 maart 2020
Mei en Marc Koehler presenteren ontwerp Toren E in wijk SPOT
23 juni 2020
Bewoners, markt en gemeente onderzoeken haalbaarheid Energiepark Leiden
9 juli 2020
Nieuw ensemble met woningen en kantoren voor Amstel III
20 augustus 2020
Eerste blok woningbouwproject OurDomain Amsterdam opgeleverd
29 oktober 2020
Overeenkomst getekend voor woningbouwproject BRISK in Amstel III
24 maart 2022
Studio Vinke ontwerpt woongebouw met broedplaats in Amstel III
26 juli 2022
Eerste woningen in kantoorgebied Amsterdam Bullewijk opgeleverd
3 februari 2023
Toon alles
Gerelateerde podcasts
Toren van Babel
Gesprek met Stephan Sliepenbeek over hoogbouw in Amstel III
18 september
Andere nieuwsberichten
Gemeenteraad stelt gebiedsvisie voor Bussum-Zuid vast
Gisteren, 14:40
In het gebied komen onder meer duizend nieuwe woningen. Alle vijf deelgebieden worden volgens een eigen aanpak ontwikkeld, meldt SVP Architectuur en Stedenbouw.
BLAStprijs 2025 toegekend aan Nieuwe Mark
Gisteren, 13:32
Het project, naar een ontwerp van de stadsingenieurs van de gemeente Breda, behelst het doortrekken van de Mark aan de westkant van de Bredase binnenstad.
MORE Architecture en Studio Nauta ontwerpen woontoren midden op Katendrecht
Gisteren, 11:40
De woontoren landt op straatniveau in het bestaande fabriekscomplex De Oliebron, dat getransformeerd zal worden om buurtgerichte functies te huisvesten.
StudioSK vernieuwt station Nieuwerkerk aan den IJssel
Gisteren, 10:59
Station Nieuwerkerk aan den IJssel staat aan de vooravond van een grote vernieuwing. Het station krijgt een opener karakter en wordt voorzien van houten perronkappen.
Utrecht wil met gebiedsplan natuur, bouwers en boeren helpen
Gisteren, 15:14
Belangrijkste doel van het ontwerp Utrechts Programma Landelijk Gebied is het weer op gang brengen van de vergunningverlening.
Betaalprobleem Vanke nieuwe klap voor Chinese vastgoedsector
Gisteren, 09:32
Vanke was ooit de grootste huizenbouwer van China, afgemeten naar verkoopcijfers.
Flevoland rekent op kabinet bij openstellen Lelystad Airport
26 november, 4:54
De provincie Flevoland rekent erop dat het kabinet Lelystad Airport niet alleen openstelt voor Defensie, maar ook voor vakantievluchten.
CBS: bijna acht procent van de corporatiewoningen naar statushouders
26 november, 2:42
Bijna acht procent van de huurwoningen van woningcorporaties die in 2023 vrijkwamen, ging dat jaar naar statushouders.
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
25 november, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
25 november, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur