Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan

Onderzoek PosadMaxwan slecht Amsterdam Bullewijk als grens

14 oktober 2019, 15:16
De omgeving van station Bullewijk in Amsterdam is zowel een achterstandswijk als een transformatiegebied. In opdracht van het O-team heeft PosadMaxwan onderzocht welke ruimtelijke ingrepen kunnen bijdragen aan een grotere leefbaarheid en socio-economische ontwikkeling van het gebied.

Bij Bullewijk ligt een complexe opgave. De omgeving heeft te kampen met sociaal-economische problemen, zoals armoede, werkloosheid, jeugdproblematiek en onveiligheid. Het woningaanbod wordt er gedomineerd door corporatiebezit en sociale huur en er zijn weinig voorzieningen.

Voorts is de openbare ruimte in de buurt weliswaar groen van karakter, maar ook van lage kwaliteit en ze wordt slecht gebruikt. De verbinding met andere wijken is onvoldoende. De gemeente Amsterdam vroeg het O-team van het ministerie van Binnenlandse Zaken om hulp bij deze opgave; het Ontwerpteam verzocht PosadMaxwan zich te buigen over de mobiliteit en bereikbaarheid.

Van eindpunt naar pitstop
Het bureau constateerde dat de spoorlijn waaraan station Bullewijk ligt een ruggengraat voor de ontwikkelingen kan zijn, maar nu vooral als een barrière werkt. Aan beide zijden liggen wijken als gescheiden, intern georiënteerde eilanden met een monofunctioneel programma. De infrastructuur is gericht op optimale doorstroming: de leefbaarheid is er ondergeschikt aan de bereikbaarheid.

Daar stelt PosadMaxwan als ambitie tegenover dat de ontwikkelingen aan beide zijden van ‘de grens’ – het spoor – worden verbonden. Het spoor moet niet een eindpunt, maar in de woorden van de architecten een ‘pitstop’ zijn. De infrastructuur moet meer gericht zijn op ontmoeting. De wijken worden multifunctioneel met naar de straat gerichte ontwikkelingen.

Ontwikkeling van netwerk
Door welke ruimtelijke ingrepen is de barrière te slechten en kan de potentie als ruggengraat maximaal worden benut, is de vraag die PosadMaxwan zichzelf stelde. In een eerste, praktische stap kan het viaduct bij station Bullewijk worden voorzien voor openingen in het dak voor de toetreding van daglicht. Verder kunnen aan het viaduct plinten met een publiek programma worden ontwikkeld.

Rondom het station stelt PosadMaxwan een ontwikkeling in hoge dichtheid voor, in combinatie met een opwaardering van de openbare ruimte, die aaneengesloten wordt. Met uitbreiding van de verdichting kunnen rondom het spoor aantrekkelijke straten worden gecreëerd. Beschikbare locaties moeten op gerichte wijze naar een verbindende openbare ruimte worden ontwikkeld.

De netwerkstructuur wordt opgewaardeerd, waarbij het netwerk functioneert als aanvulling op de bestaande infrastructuur. Autoverkeer kan daarmee beperkt blijven. De kruispunten worden met nieuwe voorzieningen en centrale openbare ruimten tot ontmoetingsplekken. Een diverse programmering draagt bij aan multifuntionelere en levendiger wijken.

Ander onderzoek
Naast PosadMaxwan is nog twee bureaus gevraagd de omgeving van station Bullewijk te onderzoeken, op andere punten. Felixx Landscape Architects and Planners buigt zich over veiligheid en gezondheid en Studio L A onderzoekt specifiek fietsverbindingen.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

KAAN Architecten transformeert historische fabriek in Brazilië tot cultureel centrum

27 juni, 11:44

Belgisch-Nederlands team geselecteerd voor ambitieus infrastructuurproject Brussels Airport

26 juni, 5:44

Team Hegeman, RRog en KOW maakte winnend plan voor Van Hetenlocatie in Deventer

26 juni, 4:11

Uitbreiding met bamboe gevel voor kantoorgebouw Deltares in Delft

26 juni, 1:05

Minder vergunningen voor nieuwbouwwoningen afgegeven in eerste vijf maanden

27 juni, 10:55

Aantal windmolens met meer dan de helft gegroeid in tien jaar

27 juni, 9:28

Minister wil gemeente voorrang geven bij koop in kwetsbare wijk

26 juni, 10:26

Rekenkamer: Limburg moet regie pakken in woningbouw

25 juni, 5:12

Gemeente Amsterdam mag darkstores weren in groot deel van de stad

25 juni, 12:30

Verbouwing Binnenhof mag van rechter doorgaan

25 juni, 10:41
Robert MuisRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan