Kabinet presenteert stikstofmaatregelen

13 november 2019, 11:39
Snelheid en zorgvuldigheid staan centraal bij de maatregelen die het kabinet neemt om Nederland uit de stikstofimpasse te trekken. Het kabinet presenteerde woensdagochtend de plannen om de maximumsnelheid te verlagen en via een noodwet de dijk- en kustversterkingen te laten doorgaan.

De meeste maatregelen zijn dinsdag al uitgelekt. Het gaat volgens premier Mark Rutte om "moeilijke maatregelen", die genomen worden om de belangen van "boeren, ondernemers en werknemers" te beschermen.

Het kabinet geeft prioriteit aan woningbouw en wegenaanleg. Maar ook boeren die door willen met hun bedrijf of zelfs willen uitbreiden, krijgen daar de mogelijkheid voor, mits het op duurzame manier gebeurt. Voor investeringen in verduurzaming trekt het kabinet geld uit. Veehouders krijgen een speciaal type veevoer waardoor de mest van het vee minder stikstof uitstoot.

Ook de problemen die zijn ontstaan door de strenge normen voor schadelijke chemische stoffen (PFAS), vragen om een snelle oplossing. Verantwoordelijk minister Stientje van Veldhoven (toen nog staatssecretaris) kondigde vorige maand aan onderzoek te doen naar een nieuwe landelijke norm, die hoger ligt dan de strenge normen die nu worden toegepast. Door onderzoek zou die regeling op zich wachten, maar Van Veldhoven wil voor 1 december met een norm komen.

Waterbodem
Ook onderzoek naar een norm voor de waterbodem wordt versneld. Daarnaast stelt Van Veldhoven zogenoemde baggerdepots open voor vervuilde bagger. Zo hoopt ze de "stagnerende baggerwerkzaamheden" snel weer op gang te brengen.

Het kabinet was genoodzaakt met het pakket te komen door de uitspraak eind mei, waarin de Raad van State oordeelde dat het Nederlandse stikstofbeleid niet genoeg bescherming bood aan speciale natuurgebieden. Over die Natura 2000-gebieden gaat het kabinet wel in gesprek met de Europese Commissie. Mogelijk worden gebieden samengevoegd waardoor in die gebieden meer stikstof neer mag dalen.

Eerste pakket
Rutte beklemtoonde dat dit een eerste pakket maatregelen is en dat de ingrepen die soelaas bieden op de lange termijn nog worden aangekondigd. Voor het einde van het jaar hoopt het kabinet ook daar meer duidelijkheid over te geven.

 Een overzicht van de belangrijkste plannen:

- De maximumsnelheid wordt verlaagd naar 100 kilometer. Een "rotmaatregel", vindt premier Mark Rutte, maar wel een die nodig is om het land uit het slop te trekken. Op wegen waar momenteel 120 of 130 wordt gereden, mag dat alleen nog tussen 19.00 uur en 06.00 uur.

- Er komt een noodwet voor projecten die belangrijk zijn voor de veiligheid, zoals dijk- en kustversterkingen. De noodwet moet zeker stellen dat de vergunningverlening van deze projecten niet vastloopt.

- De samenstelling van veevoer verandert om de uitstoot van stikstof door de veehouderij omlaag te brengen. Dit moet wel op een zorgvuldige manier gebeuren en "mag niet leiden tot negatieve effecten op de gezondheid en het welzijn van het dier" of op een andere manier vervuilend werken.

- Er wordt geïnvesteerd in natuurbescherming en -herstel. Het kabinet wil samen met provincies inzetten op natuurbeheer, maar "erkent echter ook dat we moeten kijken naar de manier waarop we met natuur omgaan". Als bijvoorbeeld de maatregelen die genomen worden om een klein natuurgebied te beschermen geen effect hebben, "zal worden bekeken of de beschermde status moet worden aangepast". Het kabinet gaat hier ook over praten met de Europese Commissie, die over de richtlijn voor Natura 2000-gebieden gaat.

- Naast de stikstofmaatregelen versoepelt het kabinet ook regels voor grond die PFAS bevatten, chemische stoffen die in hogere concentraties schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid en het milieu. Er komt nog voor 1 december een tijdelijke, landelijke 'achtergrondwaarde'. Grond die een minieme hoeveelheid PFAS bevat, mag dan weer worden verplaatst. Rijkswaterstaat en waterschappen kunnen baggerwerkzaamheden die waren stilgevallen weer opstarten, want ze mogen sterk vervuilde baggerspecie in rijksbaggerdepots storten. "Dit geeft op korte termijn een oplossing voor stagnerende baggerprojecten", aldus het kabinet

Bron: ANP

Trefwoorden

pfas kabinet stikstof

Andere nieuwsberichten

Winkel- en wooncomplex De Gaard in Utrecht uitgebreid en opgefrist

4 uur geleden

Nieuw Slingeland Ziekenhuis 'te gast in het landschap'

4 uur geleden

Ruimtelijk werk van Gijs Van Vaerenbergh als vervreemdende ingreep

Vandaag, 13:49

In stationsgebied Tilburg is bouw gestart van woontoren naar ontwerp van Happel Cornelisse Verhoeven

Vandaag, 12:25

Nominaties eerste Haagse Openbare ruimte Prijs bekend

Vandaag, 10:35

Miljoenenclaim voor BAM na instorting parkeergarage Eindhoven

Vandaag, 09:26

Raad Utrecht stemt voor omstreden windmolens in groene polders

10 juli, 9:48

'Groot deel monumentensubsidie naar kerken'

10 juli, 9:17

‘Bijdrage gemeente aan stadion Feyenoord onvoldoende onderbouwd’

9 juli, 5:26

Nieuw onderzoek naar eeuwenoude graven onder Binnenhof

9 juli, 10:16
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan