Groei verkeer grote steden kopzorg kabinet

1 mei 2017, 9:28
Of de economie nu goed blijft draaien of niet, het verkeer blijft de komende decennia toenemen. Vooral de groei van het personenvervoer in en rond de grote steden stelt nieuwe kabinetten voor een grote opgave, blijkt uit vierjaarlijks onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De onderzoekers waarschuwen dat ook het goederenvervoer tussen de Randstad en het achterland sterk blijft toenemen. Als er niets gebeurt, kunnen er na 2030 op de weg en op het spoor knelpunten ontstaan op de routes van de grote steden naar Duitsland en vice versa. De binnenvaart kan voorlopig wel uit de voeten, al ondervindt die mogelijk wel hinder bij laag water.

Moeilijk bereikbaar
Omdat in delen van Zeeland, Limburg en Noord-Nederland steeds minder mensen wonen, trekken openbaarvervoerbedrijven zich de komende jaren wat uit die streken terug. Voorzieningen worden voor inwoners van die regio's daardoor moeilijker bereikbaar.

Het ministerie verwacht dat zowel het wegverkeer als het openbaar vervoer in de grote steden na 2030 onder druk komt te staan. Maar ook verbindingen met steden als Amersfoort, Zwolle, Breda en de regio Arnhem-Nijmegen moeten worden verbeterd.

Automobilisten moeten rond de vijf grote steden op files blijven rekenen. Vooral op de A1, A2, A15 en A58 blijft het te druk.Voor het onderhoud en de verbetering van verkeersnetwerken die tot 2030 nodig zijn, ligt al geld klaar. Het onderzoek dat maandag is verschenen bevat aanbevelingen voor wat er daarna moet gebeuren. 

Mobiliteitsalliantie
Het rapport bevestigt de noodzaak om het beleid ingrijpend te wijzigen, aldus brancheorganisaties en ov-bedrijven verenigd in de Mobiliteitsalliantie. Als de economie jaarlijks met 2 procent groeit en het beleid blijft ongewijzigd dan zal de economische schade door onder meer files stijgen van de huidige circa 2,5 miljard euro naar 6 miljard euro per jaar in 2040.

Volgens de vervoerscoalitie is jaarlijks minstens 1 miljard euro aan extra investeringen in de digitale en de fysieke infrastructuur noodzakelijk.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Ingrijpende verbouwing stationsplein Oostende voltooid

Gisteren, 16:04

MVRDV aan de slag met 'Olympische' vallei Seoul

Gisteren, 15:02

Clubgebouw met contrasterende volumes voor watersportvereniging

Gisteren, 11:37

Het Timmermansoog: Castex

Gisteren, 09:15

BNA: architecten zijn wat minder positief

9 december, 3:19

'Nog veel onveilige fietsroutes naar school'

9 december, 11:12

Aanplant tien miljoen bomen van start

9 december, 9:30

Boek gaat dieper in op nooit gebouwd Den Haag

6 december, 2:11

Adviescommissie stelt twee oeververbingen over IJ voor

6 december, 10:27

Stikstofwet door Kamer zonder linkse steun

5 december, 2:53
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan