Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom

Esplanade strekt over treinsporen Utrecht

19 december 2016, 13:21
De gemeente Utrecht heeft sinds afgelopen vrijdag een fiets- en voetgangersbrug over de sporen bij station Utrecht Centraal. Het ontwerp van de Moreelsebrug is gemaakt door architectenbureau cepezed, bijgestaan door ABT en Arup.

De Moreelsebrug is circa 300 meter lang en vormt iets ten westen van Utrecht Centraal een nieuwe verbinding over de treinsporen. Architectenbureau cepezed heeft de fiets- en voetgangersbrug vormgegeven als een verhoogde esplanade met bomen.

Eenvoud en pragmatiek waren belangrijke ontwerpuitgangspunten, zo geeft cepezed aan. De brug overspant dan ook niet alle sporen in één keer, maar wordt op elk perron ondersteund door een V-vormige pyloon. “Dit heeft moeilijke constructies voorkomen en in belangrijke mate bijgedragen aan de bouwbaarheid”, aldus het architectenbureau.

Prefabricage
De geïntegreerde verlichting is ontworpen door Arup Amsterdam, dat tevens optrad als adviseur E&W. Adviseur constructies was ABT uit Velp. De ranke verbinding, voorzien van een sierlijke buiging, is samengesteld uit 3D-geëngineerde segmenten, die alle bestaan uit stalen trogliggers met een middengebied.

De segmenten zijn door BSB Staal in Friesland met optimale precisie geprefabriceerd, meldt cepezed. Vervolgens zijn ze op de bouwplaats met minimale hinder voor het treinverkeer ingehangen.

De Moreelsebrug is vrijdagochtend 16 december officieel geopend en in gebruik genomen. De brug is gerealiseerd in opdracht van de gemeente Utrecht – Project Organisatie Stationsgebied en ProRail.

Andere nieuwsberichten

Nominaties Berlagevlag 2021 bekend

Gisteren, 11:00

Video: talkshows over hitte in de stad

18 juni, 3:57

Zweden trappen nieuwe serie TALKS about architecture af

18 juni, 12:25

Bouw studentenwoontoren bij UMCG in Groningen van start

18 juni, 10:55

Drie teams werken visie grote stadskerken uit tot schetsontwerp

18 juni, 2:46

Den Bosch op zoek naar beste gebouw tussen 2015 en 2020

18 juni, 10:06

'Versterkingsoperatie Groningen moet de urgentie krijgen die het verdient'

18 juni, 9:14

Haarlemmermeer start pilot voor ‘geluidsadaptief’ bouwen

17 juni, 2:33

Stadsvervoerders Randstad: extra investeringen nodig vanwege woningbouw

17 juni, 10:52

Groningen heeft beste luchtkwaliteit van alle Nederlandse steden

17 juni, 9:48
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen by ODS
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan