Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom
Copyright: Leon van Woerkom

Esplanade strekt over treinsporen Utrecht

19 december 2016, 13:21
De gemeente Utrecht heeft sinds afgelopen vrijdag een fiets- en voetgangersbrug over de sporen bij station Utrecht Centraal. Het ontwerp van de Moreelsebrug is gemaakt door architectenbureau cepezed, bijgestaan door ABT en Arup.

De Moreelsebrug is circa 300 meter lang en vormt iets ten westen van Utrecht Centraal een nieuwe verbinding over de treinsporen. Architectenbureau cepezed heeft de fiets- en voetgangersbrug vormgegeven als een verhoogde esplanade met bomen.

Eenvoud en pragmatiek waren belangrijke ontwerpuitgangspunten, zo geeft cepezed aan. De brug overspant dan ook niet alle sporen in één keer, maar wordt op elk perron ondersteund door een V-vormige pyloon. “Dit heeft moeilijke constructies voorkomen en in belangrijke mate bijgedragen aan de bouwbaarheid”, aldus het architectenbureau.

Prefabricage
De geïntegreerde verlichting is ontworpen door Arup Amsterdam, dat tevens optrad als adviseur E&W. Adviseur constructies was ABT uit Velp. De ranke verbinding, voorzien van een sierlijke buiging, is samengesteld uit 3D-geëngineerde segmenten, die alle bestaan uit stalen trogliggers met een middengebied.

De segmenten zijn door BSB Staal in Friesland met optimale precisie geprefabriceerd, meldt cepezed. Vervolgens zijn ze op de bouwplaats met minimale hinder voor het treinverkeer ingehangen.

De Moreelsebrug is vrijdagochtend 16 december officieel geopend en in gebruik genomen. De brug is gerealiseerd in opdracht van de gemeente Utrecht – Project Organisatie Stationsgebied en ProRail.

Andere nieuwsberichten

Tjep. hult techniek in poëzie voor Houthaven Park

Gisteren, 17:01

Zaha Hadid Architects ontwerpt OPPO-hoofdkantoor in vier torens

Gisteren, 14:41

Parkeerterrein Lowlands wordt tevens zonnepark

Gisteren, 13:52

Ontwikkeling Sluisbuurt start met hogeschool en woningen

Gisteren, 11:31

Dura Vermeer bouwt mee aan verlenging A15 bij Nijmegen.

Gisteren, 17:38

IKEA bouwt 'autoloze' vestiging in Wenen

Gisteren, 15:29

'Te weinig afvalhout voor groei biomassa'

Gisteren, 09:40

Rotterdam start competitie voor loopbrug over ‘s-Gravendijkwal

27 januari, 3:25

Minister pleit voor schonere bouw na PFAS-crisis

27 januari, 9:40

'De rivier laat niet met zich sollen'

27 januari, 9:24
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan