Copyright: Wie in de zaal maakt zelf renderingen? ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Rudo Bisschop van Th3rd ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Patrick Meijers van A2Studio ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: George Nijland van Triple-D ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: George Nijland van Triple-D ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Antonio Luco Coco van MVRDV ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Antonio Luco Coco van MVRDV ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Debat ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Vraag uit de zaal ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Debat ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Debat ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Debat ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Netwerkborrel ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Netwerkborrel ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Netwerkborrel ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Wie in de zaal maakt zelf renderingen? ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Rudo Bisschop van Th3rd ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Patrick Meijers van A2Studio ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: George Nijland van Triple-D ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: George Nijland van Triple-D ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Antonio Luco Coco van MVRDV ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Antonio Luco Coco van MVRDV ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Debat ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Vraag uit de zaal ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Debat ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Debat ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Debat ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Netwerkborrel ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Netwerkborrel ( Jan Paul Mioulet/DAPh)
Copyright: Netwerkborrel ( Jan Paul Mioulet/DAPh)

Renderingen soms niet meer van foto’s te onderscheiden

13 juni 2016, 18:27
Donderdagavond 9 juni 2016 organiseerde Architectenweb in Pakhuis de Zwijger een drukbezocht netwerkevent rond renderingen. Sprekers waren Rudo Bisschop (Th3rd), Patrick Meijers (A2Studio), George Nijland (Triple-D) en Antonio Luco Coco (MVRDV). Een verslag van een boeiende avond, waarin duidelijk werd dat sommige renderingen in de toekomst niet meer van foto’s te onderscheiden zullen zijn.

De avond werd afgetrapt met een korte pitch door Rudo Bisschop, die met zijn start-up Th3rd momenteel druk bezig is om fotomodellen van alle kanten te fotograferen en te vertalen naar 3D-model. Het detailniveau van deze 3D-mensen is vele malen hoger dan wat er nu in de markt aangeboden wordt, verklaarde Bisschop. De catalogus met 3D-mensen wordt in september 2016 gelanceerd en richt zich naast de (interieur)architectuur ook op de reclamewereld.

Goede renderingen
De eerste lezing van de avond werd verzorgd door Patrick Meijers van A2Studio. Renderingen worden in zijn ervaring ingezet om een fotorealistisch beeld te geven van hoe een project er na realisatie uit zal zien (‘Proof’) of om een beeld te schetsen van hoe een plek er in de toekomst uit zou kunnen zien (‘Vision’).

Renderingen maken is niet al te moeilijk, vervolgde Meijers, maar om tot werkelijk goede renderingen te komen is vakmanschap nodig. Meijers vindt belangrijk dat de renderingen de verhalen vertellen die bij de projecten horen. In een rechtszaal moet bijvoorbeeld een realistische weergave te zien zijn van een rechtzaak, op een weg richting het strand moeten mensen te zien zijn die eruit zien alsof ze naar het strand gaan.

Goede renderingen zijn uiteindelijk zeer waardevol, stelde Meijers, want ze stellen architecten in staat opdrachten te winnen, gepubliceerd te worden, projecten gefinancierd te krijgen, de politiek te overtuigen, producten te verkopen, enzovoorts.

Renderingen zijn inmiddels zo belangrijk, zou Meijers later op de avond uitleggen, dat opdrachtgevers steeds vaker hun eigen bureaus inschakelen om de renderingen te maken, om volle zeggenschap te hebben over hoe ze eruit zien. Om de architect heen dus.

Fotorealistische renderingen
George Nijland van Triple-D nam in zijn lezing vervolgens de zaal mee in het maakproces van fotorealistische renderingen. Het doel dat hij zichzelf heeft gesteld is om de kwaliteit van foto’s te bereiken. Dat begint bij het 3D-modelleren van het project. In deze fase komen regelmatig nog zaken in het ontwerp naar voren die nog niet bedacht waren. Vervolgens worden camerastandpunten en zonnestanden getest en overlegd. Hierna worden voor de gekozen materialen bitmaps opgebouwd die zonder zichtbare naden herhaald kunnen worden. Van de materialen houdt Nijland foto’s bij de hand, om te controleren of de weergave van de materialen in de renderingen hetzelfde is als op de foto’s.

In overleg met de architect en/of de landschapsarchitect wordt vervolgens het landschap ingericht met de beplanting die er uiteindelijk zal komen. Een lucht maakt het geheel af. Maar de magie van het fotorealistische zit vervolgens in de detaillering. De juiste lichtwaarden van de binnenverlichting, sporen in het gravel, losliggende blaadjes, dubbel glas, enzovoorts. De finishing touch vindt vervolgens plaats in Photoshop. Veel gebeurt er dan niet meer aan het beeld. Om de aandacht op het gebouw te laten vallen wordt deze soms nog net iets lichter gemaakt tegenover een net iets donkerder lucht.

Nijland vertelde dat hij door zijn achttien jaar ervaring dit soort renderingen snel kan produceren. Maar een set fotorealistische renderingen voor bijvoorbeeld een villa kost ook hem toch al gauw drie weken. Al die details kosten tijd.

Eigen afdeling renderingen
Bij MVRDV was het lange tijd gebruikelijk om de meeste renderingen extern te laten maken, vertelde Antonio Luco Coco hierna in zijn lezing. Dat leverde niet altijd het gewenste resultaat op, omdat het externe bureau het accent in de renderingen bijvoorbeeld net verkeerd legde of net niet de gewenst MVRDV-uitstraling wist te bereiken. Tegelijkertijd wordt er vanuit opdrachtgevers en gebruikers steeds meer om renderingen gevraagd, ziet Luco Coco. Voor MVRDV was dit reden om enkele jaren geleden een eigen afdeling renderingen op te richten. Inmiddels werken daar onder leiding van Luco Coco zes personen.

Het voordeel van een interne afdeling renderingen is dat er een zeer directe communicatie is tussen de architecten en de makers van de renderingen, legde Luco Coco uit. Zo is de afdeling renderingen nu nauwer betrokken bij het ontwerpproces en kunnen ontwerpvarianten soms ook getest worden in renderingen.

Een niet onbelangrijk voordeel van een eigen afdeling is ook dat er sneller (en goedkoper) gewerkt kan worden en dat er zo veel meer renderingen geproduceerd kunnen worden. Afgelopen jaar werden er bij MVRDV intern zo’n 450 renderingen gemaakt, wat Luco Coco illustreerde met een korte film waar alle in 2015 gemaakte beelden langsflitsten. En waar de renderingen voorheen de handtekening droegen van de verschillende bureaus die ze gemaakt hadden, daar dragen ze nu steeds duidelijker een MVRDV-signatuur.

Nauwelijks verschil meer tussen renderingen en foto’s
In het debat met de verschillende sprekers en de zaal dat volgde werden verschillende aspecten van renderingen nader uitgewerkt. Door de voortschrijdende techniek zal het fotorealisme de komende jaren verder toenemen, zo verwachtten alle sprekers. Daarbij wordt al gewerkt aan 3D-modellen waar met een headset doorheen gelopen kan worden.

Het is al regelmatig moeilijk om te zien of een beeld nu een foto of een rendering betreft. Volgens George Nijland is het grootste deel van de ‘foto’s’ in de IKEA-catalogus nu al een rendering. Hij is er daarom van overtuigd dat renderingen en foto's in de toekomst steeds minder van elkaar te onderscheiden zullen zijn. Patrick Meijers heeft daarbij de ervaring dat architecten en andere opdrachtgevers de renderingen van hun projecten steeds vaker ook na oplevering blijven gebruiken, tussen de foto’s van het gerealiseerde project. De renderingen doen nu al niet meer onder voor foto’s.

Andere nieuwsberichten

Nieuwe grote architectuurprijs kiest Junya Ishigami als eerste winnaar

Gisteren, 16:31

Een restaurantinterieur als een veldboeket van Dark & Stormy

Gisteren, 14:46

Mechelse bibliotheek met sporen van kloosterhistorie

Gisteren, 14:21

Rigoureuze renovatie van brutalistische flats in Antwerpen

Gisteren, 09:53

GGD: gezondheidsrisico's door klimaatregels

Gisteren, 09:06

Workthere: fun-factor werkplek minder belangrijk

21 oktober, 11:51

'Centrum Veilig Wonen kwam afspraken niet na'

21 oktober, 10:08

Ook bouwers in actie tegen stikstofaanpak

21 oktober, 9:39

Renovatie Binnenhof mogelijk nog langer vertraagd

18 oktober, 3:27

Mobiliteitsplan Formule 1: op de fiets naar Zandvoort

18 oktober, 9:45
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Bekijk ook eens de vernieuwde website van ons zusterbedrijf Archello
Ga naar Archello
Nee, bedankt