Copyright: Tijdens de Week van de Stad ( Christa van Vlodrop)
Copyright: Tijdens de Week van de Stad ( Erwin van Amstel)
Copyright: Tijdens de Week van de Stad ( Erwin van Amstel)
Copyright: Erwin van Amstel
Copyright: Tijdens de Week van de Stad ( Christa van Vlodrop)
Copyright: Tijdens de Week van de Stad ( Erwin van Amstel)
Copyright: Tijdens de Week van de Stad ( Erwin van Amstel)
Copyright: Erwin van Amstel

Ring A10: benut verbindingen en denk 'dwars'

2 december 2014, 13:54
De Week van de Stad in Amsterdam stond dit jaar in het teken van de ringweg A10. Tijdens dit evenement werd via allerlei activiteiten werd de potentie van deze ’64 kilometer stad in ontwikkeling’ onderzocht. Organisator Stad-Forum heeft zijn bevindingen geformuleerd in tien punten.

Daaruit komt onder meer naar voren dat de ring veel mogelijkheden biedt voor ‘verbinding’. Niet alleen in letterlijk opzicht, doordat verschillende verkeersstromen er elkaar raken, maar ook op sociaal vlak. Stad-Forum pleit ervoor hier beter gebruik van te maken en tevens meer oog te hebben voor de ‘dwarsverbindingen’ over en onder de A10.

In de tien bevindingen wordt eveneens ingezoomd op zaken als nieuwe (kleinschalige) interventies en initiatiefnemers, de vele verschillen tussen de gebieden die aan de ringweg grenzen en de mogelijke transformatie van de A10 tot een ‘stadsboulevard’.

Hieronder staan de tien bevindingen van Stad-Forum integraal vermeld:

1. Ontdek de nieuwe experimenteertuin van de stad
Ooit was de Singelgrachtzone de experimenteerzone van Amsterdam, toen de stadswallen hier geen functie meer hadden. Later werden het de binnenstedelijke havengebieden die, door de verschuivingen van havenactiviteiten, vrijkwamen. Tijdens de Week van de Stad zag Stad-Forum dat steeds meer stedelijke pioniers zich vestigen in de zones rondom de binnenstedelijke snelweginfrastructuur. Langs en onder de Ring A10 ontstaat op dit moment een nieuw laboratorium voor stedelijke experimenten waar de stad van de toekomst vorm lijkt te krijgen: 64 kilometer stad in ontwikkeling.

2. Denk dwars
Tijdens de Week van de Stad bleek dat de A10 voor bewoners en ondernemers in de Ringzone nauwelijks een rol van betekenis speelt. De dwarsverbindingen over en onder de A10 blijken daarentegen cruciaal en leiden in de directe omgeving van de A10 tot veel dynamiek. Stad-Forum roept daarom op om meer oog te hebben voor de ‘dwarsrelaties’ in de Ringzone zelf; zowel fysiek, mentaal als functioneel.

3.Benut de optimale bereikbaarheid
De A10 ligt in een zone waarin auto, trein, metro, tram, bus en fiets elkaar op zeer veel plekken raken en kruisen. Tijdens de Week van de Stad is gebleken dat deze verbinding tussen vervoersmiddelen nauwelijks wordt benut. Stad-Forum pleit daarom voor meer multifunctionele ontwikkelingen en hogere dichtheden in de Ringzone waardoor de optimale ligging ten opzichte van alle infrastructuur beter wordt benut.

4. Bied ruimte voor het kleine
Amsterdam wil de woningbouwproductie verhogen tot vier- à vijfduizend woningen per jaar. In de Ringzone liggen volgens Stad-Forum meerdere locaties waar de woningbouwproductie versneld kan worden door meer vrijheden te bieden. Tijdens de Week van de Stad werd duidelijk dat juist kleine ontwikkelende partijen kwaliteiten in het ‘hier en nu’ zien (bestaand vastgoed en nieuwbouw), het vertrouwen hebben om zelf doelgroepen voor woningbouw aan te boren en dus kunnen investeren. Een lichte manier van samenwerking is daarbij noodzakelijk om locaties als Sloterdijk te profileren als aantrekkelijke plek om te wonen en te leven. Tijdens de Week van de Stad is het ‘Team Sloterdijk’ opgestart door enkele deelnemers aan de workshop. Wie volgt?

5. Wees precies
De tijd van grote make-overs in de openbare ruimte ligt achter ons. En tijdens de Week van de Stad werd duidelijk dat men ook in de Ringzone niet zit te wachten op grootschalige investeringen in de openbare ruimte. Stad-Forum heeft de indruk gekregen dat er vooral behoefte is aan precieze en relatief kleinschalige interventies, zoals een betere verlichting en afwerking van muren en plafonds in onderdoorgangen onder de A10. De huidige ruigheid van de snelwegomgeving wordt vaak gewaardeerd door omwonenden en gebruikers en geeft het gebied de funky-touch die goed past bij deze experimentele zone in de stad.

6. Doe het nu
Ondernemers zien veel mogelijkheden rondom de A10. Zowel voor het bestaande vastgoed als voor de directe omgeving. Tijdens de Week van de Stad bleek dat zij concrete ideeën hebben, snel willen starten en bereid zijn te investeren. En, zoals dat bij ondernemers hoort: graag nu meteen. Stad-Forum constateert dat de gemeentelijke diensten onvoldoende handelingssnelheid hebben om hier op in te spelen. Hierdoor vallen veel mogelijkheden en investeringen weg.

7. Pak de tussenschaal
De Week van de Stad bewijst dat de A10 een aantrekkelijk incubatiemilieu is. Juist bestaande complexen – zoals Wow (Wiltsanglaan), Ramada Apollo Hotel (Staalmeesterslaan), Old School (Gaasterlandstraat) en Zuidpark (Spaklerweg) – weten nieuwe initiatiefnemers, investeerders en doelgroepen aan te trekken. De eigenaren en gebruikers van deze complexen willen niets liever dan verbindingen met hun omgeving leggen. En sommige, zoals Wow, doen dit al actief. Hiermee wordt voorzichtig invulling gegeven aan de schaal tussen project en gebied. Wie en wat volgt?

8. Slecht de mentale barrière
Discussies over ruimtelijke tweedeling in de stad leiden tot het ongenuanceerde beeld ‘binnen versus buiten de Ring’. Verrassend genoeg bleek tijdens de Week van de Stad dat de A10 de uitgelezen plek is waar mensen van verschillende zijden van de A10 elkaar dagelijks ontmoeten: op de sportvelden in Noord, in de vele ziekenhuizen die de grens markeren, in hotels (zoals het Fletcher hotel of Apollo Ramada hotel) of tijdens een overstap van de ene naar de andere modaliteit. Stad-Forum ziet de Ring-zone als dé plek waar de mentale barrière geslecht kan worden en het debat over de groeiende sociale tweedeling geconcretiseerd kan worden.

9. Koester de verschillen
Met de expedities langs en over de Ring A10 is voor velen duidelijk geworden dat de A10 vele gezichten kent. In tegenstelling tot de andere delen van de Ring is het noordelijke deel een duidelijke markering van de rand van de stad. Het beschermt Waterland tegen verdere verstedelijking. Hoewel de Ringweg voornamelijk gezien wordt als storende barrière zorgt hij in Amsterdam-Noord indirect voor ruimte en rust. Dit is een kwaliteit die volgens Stad-Forum ten allen tijden gekoesterd moet worden.

10. Bevraag het eigenaarschap van de A10
Met de A9 en de A5 is er een tweede snelwegring rondom Amsterdam gerealiseerd. Daarmee spelen de A10 Oost, A10 Zuid en A10 West een minder belangrijke rol voor het doorgaand verkeer op het Rijkswegennet. Sterker: het verkeer op deze delen van de A10 is hoofdzakelijk lokaal. Tijdens de Week van de Stad werd duidelijk dat transformatie van de A10 tot een grootstedelijke stadsboulevard misschien wel kansrijker is dan iedereen op het eerste gezicht denkt. Om dit goed te kunnen verkennen adviseert Stad-Forum dat de gemeente Amsterdam om tafel gaat zitten met Rijkswaterstaat om het eigenaarschap en de bijbehorende verantwoordelijkheden te bevragen.

Andere nieuwsberichten

Nieuw algemeen ziekenhuis Curaçao in gebruik genomen

Vandaag, 17:17

Wandkunst van Gabriel Lester voor Torenvlietbrug Oegstgeest

Vandaag, 15:48

Voorstel voor drijvende, klimaatadaptieve en inclusieve wijk in Rijnhaven Rotterdam

Vandaag, 12:11

Villa als lijnenspel van glas, hout en schoon beton

Gisteren, 17:02

Bouwpartijen tekenen verklaring om stikstofuitstoot te reduceren

Vandaag, 17:03

Prestatieafspraken tussen gemeente en corporaties Rotterdam

Vandaag, 14:04

Amsterdamse muurschildering Keith Haring gerestaureerd

Vandaag, 10:53

'Noord-Zuidlijn binnen tien jaar doorgetrokken naar Schiphol'

Vandaag, 09:31

Jubilerend LEVS architecten presenteert boek

Gisteren, 16:30

Feyenoord stelt mogelijke verhuizing naar nieuw stadion jaar uit

Gisteren, 11:55
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan