Strop spoorgebied Delft groter dan verwacht

30 oktober 2014, 15:07
De gemeente Delft krijgt te maken met een fors hoger tekort door de bouw van de spoortunnel in de stad en de ontwikkeling van het gebied daar omheen. Dat bleek donderdag bij de presentatie van de financiële plannen voor de komende tijd.

De begroting zal daardoor, ondanks een fors bezuinigingsprogramma, in de komende jaren niet meer sluitend te krijgen zijn, liet wethouder Lennart Harpe aan het ANP weten. Delft is hierover in gesprek met het Rijk en de Provincie Zuid-Holland, aldus Harpe.

Een nieuw onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren wijst uit dat in 2030 het totale tekort zou kunnen oplopen tot zo'n tachtig miljoen euro. Maatregelen die Delft nu van plan is te nemen, zouden dat tekort kunnen terugdringen tot circa vijftig miljoen euro.

De gemeente gaat nu wel ieder jaar vijf miljoen euro extra opzij leggen om in geval van nood toch over zestien jaar tachtig miljoen euro bij elkaar te hebben.

650 miljoen
De kosten van het totale project voor de bouw van de spoortunnel, die al grotendeels is afgerond, bedragen circa 650 miljoen euro. Delft zou hiervan 130 miljoen euro voor zijn rekening nemen, de rest wordt door het Rijk, de provincie en de stadsregio's Haaglanden en Rotterdam opgebracht.

Daarnaast maakt de gemeente circa 360 miljoen euro aan kosten voor de ontwikkeling van de spoorzone rond de tunnel. Het totale bedrag van 490 miljoen euro zou gedeeltelijk worden terugverdiend door de verkoop van grond in de spoorzone.

Maar als gevolg van de crisis trokken projectontwikkelaars zich terug, kwam de woningbouw niet zoals gepland van de grond en kreeg Delft daar ook niet de geplande inkomsten van.

Volgens de wethouder komt het tekort van de gemeente in 2015 uit op elf miljoen euro en blijft Delft na 2018 zitten met een structureel tekort van zes miljoen euro. Dat is ondanks bezuinigingen die tot en met 2018 structureel twaalf miljoen euro moeten opleveren.

Aanstaande zaterdag rijdt de eerste testrein door de spoortunnel.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Common Affairs ontwerpt cultureel complex Hoogeveen

Gisteren, 15:06

Uitbreiding als aanvulling en contrast bestaande school

Gisteren, 13:40

Architectenweb Podcast | TechArchitect – Gesprek met Floor Arons over projecten uitwerken in BIM

Gisteren, 12:00

Nieuw glazen dak bekroont Nationale Bank van België

Gisteren, 10:42

Kijktip: Terug naar de Akbarstraat

Gisteren, 15:52

BNA Make Happen!-avond in teken van duurzame doelen VN

Gisteren, 11:31

'Hoekse Lijn valt 175 miljoen euro duurder uit'

Gisteren, 09:24

Steeds minder parkeerplekken bij nieuwbouwwoningen

16 januari, 4:11

Commissie Bos: meer woningen nodig voor thuiszorg ouderen

16 januari, 9:47

'Gemeenten weren buitenstaanders vanwege woningnood'

16 januari, 9:07
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan