Tweede Maasvlakte krijgt vorm

19 mei 2010, 9:56
Het nieuwe havengebied de Tweede Maasvlakte krijgt steeds meer vorm. Nadat de afgelopen anderhalf jaar bijna 130 miljoen kubieke meter zand is opgezogen, vervoerd en opgespoten tot een kilometerslange dijk, is inmiddels begonnen met de bouw van de eerste kademuur. Daar moeten in 2013 de eerste containerschepen afmeren.

"Al het werk ligt op schema en ook binnen de daarvoor bestemde financiële budgetten'', zei dinsdag directeur Ronald Paul van de projectorganisatie Maasvlakte 2. Het nieuwe gebied beslaat 2000 hectare, vergelijkbaar met vierduizend voetbalvelden, en moet achtduizend nieuwe banen opleveren.

De kosten van het project liggen rond 3 miljard euro. Een van de grote investeerders met een bedrag van circa 900 miljoen euro is Dubai World, via dochterbedrijf Dubai Ports World.

In november vorig jaar werd bekend dat Dubai World financiële problemen kende, maar dat heeft geen invloed op de Rotterdamse haven, liet een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam weten.

De haven van Rotterdam wordt met de Tweede Maasvlakte 20 procent groter. Dat is volgens het Havenbedrijf Rotterdam hard nodig om de concurrentiepositie in de toekomst te garanderen en mee te groeien met havens als Antwerpen en Hamburg.

Voor het echter zover is, moet er nog bergen werk verzet worden. Alleen al op de Tweede Maasvlakte zelf komt dertien kilometer aan wegen en veertien kilometer spoorbaan.

Grote kranen, zandwagens en grote stenen bepalen dan ook voorlopig het beeld op de zandvlakte die de Tweede Maasvlakte moet worden. Zij graven onder meer wanden van veertig meter diepte voor de kademuren.

Een speciaal gebouwde kraan, met een prijskaartje van circa vijf miljoen euro, begint eind mei met de aanleg van de harde zeewering. De zeven miljoen ton steen daarvoor wordt grotendeels met zeeschepen aangevoerd vanuit Noorwegen.

Grote blokken beton uit de oude zeewering liggen halverwege de banaanvormige zandvlakte te wachten tot ze worden hergebruikt. Het tafereel heeft iets van een archeologische opgraving en wordt in de volksmond dan ook al gekscherend klein Luxor genoemd.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Terugkijken: Door de ogen van Arna

29 mei, 3:43

Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen

29 mei, 1:37

ZJA: nieuw ontworpen dakconstructie AZ-stadion moet vertrouwen erin terugwinnen

29 mei, 10:45

Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor

28 mei, 5:07

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

29 mei, 9:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

29 mei, 9:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

28 mei, 3:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

28 mei, 9:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

27 mei, 11:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan