Tweede Maasvlakte krijgt vorm

19 mei 2010, 9:56
Het nieuwe havengebied de Tweede Maasvlakte krijgt steeds meer vorm. Nadat de afgelopen anderhalf jaar bijna 130 miljoen kubieke meter zand is opgezogen, vervoerd en opgespoten tot een kilometerslange dijk, is inmiddels begonnen met de bouw van de eerste kademuur. Daar moeten in 2013 de eerste containerschepen afmeren.

"Al het werk ligt op schema en ook binnen de daarvoor bestemde financiële budgetten'', zei dinsdag directeur Ronald Paul van de projectorganisatie Maasvlakte 2. Het nieuwe gebied beslaat 2000 hectare, vergelijkbaar met vierduizend voetbalvelden, en moet achtduizend nieuwe banen opleveren.

De kosten van het project liggen rond 3 miljard euro. Een van de grote investeerders met een bedrag van circa 900 miljoen euro is Dubai World, via dochterbedrijf Dubai Ports World.

In november vorig jaar werd bekend dat Dubai World financiële problemen kende, maar dat heeft geen invloed op de Rotterdamse haven, liet een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam weten.

De haven van Rotterdam wordt met de Tweede Maasvlakte 20 procent groter. Dat is volgens het Havenbedrijf Rotterdam hard nodig om de concurrentiepositie in de toekomst te garanderen en mee te groeien met havens als Antwerpen en Hamburg.

Voor het echter zover is, moet er nog bergen werk verzet worden. Alleen al op de Tweede Maasvlakte zelf komt dertien kilometer aan wegen en veertien kilometer spoorbaan.

Grote kranen, zandwagens en grote stenen bepalen dan ook voorlopig het beeld op de zandvlakte die de Tweede Maasvlakte moet worden. Zij graven onder meer wanden van veertig meter diepte voor de kademuren.

Een speciaal gebouwde kraan, met een prijskaartje van circa vijf miljoen euro, begint eind mei met de aanleg van de harde zeewering. De zeven miljoen ton steen daarvoor wordt grotendeels met zeeschepen aangevoerd vanuit Noorwegen.

Grote blokken beton uit de oude zeewering liggen halverwege de banaanvormige zandvlakte te wachten tot ze worden hergebruikt. Het tafereel heeft iets van een archeologische opgraving en wordt in de volksmond dan ook al gekscherend klein Luxor genoemd.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Architectenweb Podcast – Interview met Marc Koehler (Marc Koehler Architects)

Gisteren, 17:25

Blok met 178 sociale huurwoningen voor Leidsche Rijn Centrum

Gisteren, 15:45

Royale dakrand en etalage met auto's voor flagshipstore Mercedes

Gisteren, 13:45

Vier bureaus naar tweede ronde Huis van Stad en Regio Dordrecht

Gisteren, 11:14

Schunck lanceert Heerlen Rooftop Project

Gisteren, 16:41

Eigen huis vaker uit zicht middeninkomens

Gisteren, 10:01

Expositie rond meubelontwerpen van Kengo Kuma

18 juli, 5:33

Boek over het bouwen van buurten verschenen

18 juli, 12:25

Space Encounters initieert pop-up werkplek-horeca-kunstruimte

18 juli, 10:32

Ring Utrecht mag niet worden verbreed

17 juli, 11:16
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen, Gevelliftinstallaties en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan