Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2025
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Post-Growth City
Symposium
Prijsuitreiking Architectenweb Awards 2024
Impressie van een feestelijke avond
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Studio Nauta
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
De Zwarte Hond
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Uitreiking van Architectenweb Awards 2020
Impressie van de prijsuitreiking via Zoom
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Leevik E-commerce
Schapenzacht
Maatwerk wandkleden van wol
Lucid Motors
Stichting Circulair Bouwen Zeeland
ovPlus
Projectbureau voor (openbaar) vervoer en ruimte
Sprocket B.V.
Expertise en Design in stalen maatwerktrappen
Sprocket B.V.
Expertise en Design in stalen maatwerktrappen
InStyle B.V.
Prijzentrappen.nl - Specialist in zelfbouwtrappen voor binnen en buiten.
ovPlus
Projectbureau voor (openbaar) vervoer en ruimte
Karakter Erfgoed
GP Vloeren
Waalpatroon®
Buro Nederlandse Ontwikkeling
Wij maken uw plannen mogelijk!
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Pi de Bruijn over zijn ontwerpen voor de Tweede Kamer toen en nu
Gesprek met Stijn Steenbakkers over verdichting en hoogbouw in Eindhoven
Gesprek met Oresti Sarafopoulos over het ontwerpen van een kantoorgebouw met bijna geen installaties
Gesprek met Aldo Trim over complexe binnenstedelijke hoogbouw
Gesprek met Job Floris over het ontwerpen van gelaagde architectuur
Gesprek met Stijn Steenbakkers over verdichting en hoogbouw in Eindhoven
Gesprek met Oresti Sarafopoulos over het ontwerpen van een kantoorgebouw met bijna geen installaties
Gesprek met Job Floris over het ontwerpen van gelaagde architectuur
Gesprek met Francesco Veenstra over de ruimtelijke opgaven in Nederland
Gesprek met Aldo Trim over complexe binnenstedelijke hoogbouw
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Bleckmann Fashion & Lifestyle Logistics
Utrecht – Crescendo
Maatwerkoplossingen voor moderne architectuur
AI kantoor in monumentale Amstelstallen
Woonhuis H
The View of Rotterdam
Circulair hoofdkantoor Sissy Boy
Basil, Westerpark West
BDO kantoor Breda
Woontoren Justus
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Piet Boon by Jansen
Exclusieve maatwerkcollectie dat een statement is voor elk huis, hotel of kantoor.
SolidScreens bij scholen
Nu houden de leerlingen hun koppie erbij
Fibrapan Tex
Textuurplaat houtlook
Totem Boards & Profiles
Duurzame boeidelen, rabatdelen en sierlijsten
Elements | Akoestische panelen
Uniek PET Felt akoestisch systeem voor wand en plafond
De Meest Duurzame Wand van Nederland
Circulaire binnenwanden met vlaskern
Knauf MaxSpace
Minder wand, méér ruimte. Het ideale profiel voor meer winst per m²
Plafondhoge Verdi-deursets maken ruimtebeleving compleet
Deur en kozijn op elkaar afgestemd
Renovatieset Enkele Deur
30+ min. Brandwerend & Rookwerend Sa
Onbegrensd daglicht in elk dak
Powerdaylight daglichtbuis van Techcomlight – Daglichtoplossingen voor daken die méér moeten kunnen
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Sport- en speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Cloudoplossingen
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
In gesprek over transformatie met Rijnboutt
Assenstraat 14, Deventer
Cradle to Cradle Café ‘Materialen met een missie’
Firda. Stadionplein 23, Leeuwarden
Een avond met: Ma Yansong
Museumpark 25, 3015 EK Rotterdam
Samen bouwen: wooncoöperaties Amsterdam
Arcam
Palazzo’s aan het IJ – een nieuwe blik op woonvorm
Arcam
In gesprek over transformatie met Rijnboutt
Assenstraat 14, Deventer
Avond met De Zwarte Hond
Pakhuis de Zwijger
Uitreiking Amsterdamse Architectuurprijs 2025
Het Zonnehuis
Cradle to Cradle Café ‘Materialen met een missie’
Firda. Stadionplein 23, Leeuwarden
Mien Ruys en de moderne tuin
Start wandeling: op het Azartplein, Amsterdam, naast het beeld Amphitrite
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
Intern @ Mulder Zonderland
Bouwkundig Modelleur
ARCHITECT: 3-8 jaar werkervaring | ontwerp en techniek | 3D | Revit | High-end projecten
Technisch Adviseur Woningbouw
Projectleider Woningbouw
Junior architect
Architect met ervaring
gezocht: ervaren architect – bouwvoorbereiding & uitvoeringsfase, en een stagaire/ junior architect
Technisch Architect (per direct)
Ontwerper
Technisch ontwerper
Ambitieuze Architect/ Ontwerper
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Definitief ontwerp OV-terminal station Utrecht vastgesteld
3 juli 2006, 13:49
0
0
0
0
Het nieuwe station van Utrecht krijgt steeds concreter vorm. Het college heeft ingestemd met het definitieve ontwerp voor de OV-Terminal dat ten opzichte van de eerdere ontwerpen flink is verbeterd. De OV-Terminal, zoals het station in de toekomst heet, is qua omvang en vervoerswaarde het grootste station van Nederland. Waar Amsterdam airport en Rotterdam seaport is, is Utrecht railport van Nederland. In de toekomst beschikt Utrecht over een integraal stationscomplex, dat binnen één gebouw de afhandeling en overstap regelt voor trein, tram, lokale en regionale bussen. De uitvoering van de OV-Terminal is gepland in de periode 2007 –2012. Omdat het station in de ingrijpende vernieuwing volledig blijft functioneren, vindt de uitvoering in fasen plaats.
Het huidige gebouw van Utrecht Centraal heeft een capaciteit van 35 miljoen passagiers per jaar. Nu al verwerkt het station zo'n 55 miljoen reizigers per jaar. Dat aantal verdubbelt in de komende twintig jaar naar jaarlijks zo'n 100 miljoen reizigers. Het huidige gebouw kan deze aantallen niet verwerken. Ook heeft het station geen hoofdentree aan de Jaarbeurszijde van het station. Een dergelijk grote terminal met grootstedelijke allure vraagt een helder concept voor het afwikkelen van grote reizigersstromen waarbij bovendien alle publieksvoorzieningen zijn geïntegreerd.
Uitgebreid toetsingstraject
De opdracht om te komen tot het Definitief Ontwerp(DO) is gegeven aan ProRail. Het ontwerp is een gezamenlijke opgave van Movares en
Architektenburo Benthem & Crouwel
. Het DO is in december 2005 aan beide opdrachtgevers(Gemeente Utrecht en Ministerie van Verkeer en Waterstaat) aangeboden. Hierna is een toetsingstraject gestart met een aantal partijen waaronder diverse gemeentelijke disciplines, Rijkswaterstaat, Bestuur Regio Utrecht, hulpdiensten en private partners. Het DO is getoetst op een aantal hoofdthema’s. In totaal is op ruim 80 onderwerpen getoetst.
Ten opzichte van het Voorlopig ontwerp, heeft het DO een grote kwaliteitsimpuls gekregen. Niet alleen is er een betere afstemming met de omgeving van de terminal. Ook is rekening gehouden met de komst van de OV chipcard. De fietsenstallingen in dit ontwerp zijn ten opzichte van het VO niet alleen ondergronds maar deels ook bovengronds en in een apart fietsgebouw gesitueerd. Door de dakconstructie te optimaliseren heeft de hal een rustigere uitstraling gekregen.
Het station is door de loskoppeling van de Terminal ten opzichte van Hoog Catharijne zichtbaarder. De bestaande winkelpassage in Hoog Catharijne wordt vervangen door twee evenwijdige oost/west routes (centrumboulevard). De aaneengesloten interieurs van Hoog Catharijne en het station worden ontkoppeld. Ook de ontsluiting via de Stationsstraat, met trap, roltrap en lift, wordt goed zichtbaar en gemakkelijk bereikbaar. Het huidige taxiplatform maakt plaats voor een ruime Kiss & Ride op het maaiveld voor taxi’s en publiek. De Stationsstraat wordt een brede straat met fietsvoorzieningen en stedelijk groen. In het midden daarvan steekt het nieuwe voorplein over, als een brug tussen Hoog Catharijne en het station. Vanuit Hoog Catharijne komt het publiek op zijn weg naar het station op een verhoogd voorplein in de open lucht. De stationshal manifesteert zich aan de andere kant van het plein als vrijstaand gebouw, groot en uitnodigend. De reiziger ziet waar hij/ zij is en naar toe gaat. Het station zal zichtbaar zijn als een duidelijk gebouw met een begin en een eind.
Ook de Jaarbeurszijde krijgt een verhoogd voorplein waar naast de stationsentree ook de entree naar het toekomstige stadskantoor te vinden is. Brede trappen met daarin opgenomen roltrappen verbinden het voorplein met de begane grond. Beide voorpleinen vormen als het ware bruggenhoofden aan de weerszijden van de voetgangersverbinding over de spoorrivier.
Scheiding reizigers en passanten
De toegang tot het openbaar vervoer wordt in de nabije toekomst geregeld met “Electronic Ticketing” en “Beheerste Toegang Stations”, inmiddels genoemd: OVCP = OV Chipkaart en Poortjes. In het DO is de terminal geschikt gemaakt voor OVCP, door er twee hoofdzones voor toegangspoortjes in te projecteren. De stationshal is nu nog een openbare verbindingsroute tussen de binnenstad en het Jaarbeursplein en omgeving. Om die openbare route in stand te houden wordt de stationshal met ca 10m verbreed voor een separate doorloop aan de noordzijde in de vorm van een balkon over de volle lengte van de hal, onder een overstek van het dak. OVCP brengt dus een scheiding teweeg tussen reizigers en passanten. De afwikkeling van reizigersstromen profiteert daarvan, omdat de “spoelruimte” voor reizigers in de centrale hal wordt ontlast van doorgaand publiek. Bij een groot overstapstation als Utrecht CS is dat een wenselijke vereenvoudiging, met name tijdens grote evenementen in de Jaarbeurs, die aanzienlijke extra verkeersstromen teweeg brengen.
Illustraties :
Benthum Crouwel Architekten
Bron: bron : gemeente Utrecht
Best gelezen
1
Het Binnenhof – in voormalig hotel opent nieuw café aan Statenpassage
dinsdag, 10 juni
2
Lange balkons verbinden sociale woningbouw met omringend landschap
donderdag, 12 juni
3
Nieuw tentoonstellingspaviljoen Cruquius Museum officieel geopend
donderdag, 12 juni
4
KCAP brengt ode aan verloren postkantoor in Vlissingen
vrijdag, 13 juni
5
CULD en VOA winnen tender stationsomgeving Goffert met ‘Groene waarden, stadse praktijken’
woensdag, 11 juni
Gerelateerde nieuwsberichten
cepezed maakt ontwerp 'Rabobrug' Utrecht
3 juni 2009
Station Kampen Zuid na 75 jaar terug
3 april 2009
Benthem Crouwel viert dertigjarig bestaan
16 december 2009
Herontwikkeling Hoog Catharijne van start
29 oktober 2009
Video: Hoog Catharijne
27 september 2013
Utrecht akkoord met vo stadskantoor
27 mei 2008
Twee keer prijs voor Benthem Crouwel
8 april 2009
Bouw station Utrecht CS gegund
15 juni 2010
Hoog Catharijne viert veertigjarig jubileum
24 september 2013
cepezed maakt ontwerp 'Rabobrug' Utrecht
3 juni 2009
Station Kampen Zuid na 75 jaar terug
3 april 2009
Benthem Crouwel viert dertigjarig bestaan
16 december 2009
Herontwikkeling Hoog Catharijne van start
29 oktober 2009
Video: Hoog Catharijne
27 september 2013
Utrecht akkoord met vo stadskantoor
27 mei 2008
Twee keer prijs voor Benthem Crouwel
8 april 2009
Bouw station Utrecht CS gegund
15 juni 2010
Hoog Catharijne viert veertigjarig jubileum
24 september 2013
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Amstelkwartier kavel 8A wint Amsterdamse Nieuwbouwprijs 2025
Gisteren, 12:23
Het door van Egmond, architecten ontworpen complex won met 19,1 procent van de stemmen de jaarlijkse publieksprijs.
Willem Diehlprijs 2025 naar projecten van Space Encounters en Atelier Spijker
Gisteren, 11:18
Bij de tweejaarlijkse Arnhemse architectuurprijs won Gebouw KB, ontworpen door Space Encounters, de vakjuryprijs. Restobar Flor Fina, naar ontwerp van Atelier Spijker architecten, was favoriet bij het publiek.
Studio Groen+Schild pleit voor expliciete focus op verdichting bij Deventer woningbouw
Gisteren, 10:44
In de woningbouwplannen voor Deventer tot 2035 ontbreekt volgens Studio Groen+Schild een expliciete focus op verdichten.
Stuur nu jullie project in voor de prijs voor Publiek gebouw van het Jaar 2025
Gisteren, 08:45
Hebben jullie een publiek gebouw in Nederland ontworpen dat in de periode van 1 september 2024 tot en met 31 augustus 2025 opgeleverd of voltooid is? Stuur dat dan nu in voor de Architectenweb Awards 2025! Deadline is 27 juni 2025.
Focus on Impact en Qonnected Logistics werken samen aan ontwikkeling stadslogistieke hubs
Gisteren, 14:15
Hiermee willen de twee partijen de stedelijke bevoorrading en distributie verduurzamen en efficiënter maken.
Utrechters zien tram Merwedelijn liefst verdiept of in tunnel
Gisteren, 09:00
Inwoners van Utrecht en Nieuwegein willen dat de Merwedelijn, een nieuwe tramverbinding, zoveel mogelijk ondergronds wordt aangelegd. Hun voorkeur gaat uit naar een tunnel en anders een verdiepte ligging.
Voorlopig weinig hoop voor gepauzeerde infrastructuurprojecten
Gisteren, 08:45
De projecten staan stil vanwege een gebrek aan geld, menskracht of stikstofruimte, of een combinatie daarvan.
Amsterdam: per 1 juli vergunning nodig voor wonen in middenhuur
12 juni, 5:46
Mensen die in Amsterdam een woning in de middenklasse willen huren, moeten per 1 juli een vergunning aanvragen.
Uitbreiding stroomnet in deel Nederland loopt jaren vertraging op
12 juni, 12:06
Uitbreidingsprojecten in Utrecht, de Flevopolder en Gelderland duren veel langer dan gepland.
Nederlandse woningsector introduceert juridische vastlegging met BIM Legal
11 juni, 4:01
Hiermee wordt Nederland wereldwijd het eerste land dat juridische informatie over vastgoed driedimensionaal vastlegt en ontsluit via digitale bouwmodellen.
Ga naar het nieuws-archief
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur