Copyright: ProRail / Stefan Verkerk
Copyright: ProRail / Stefan Verkerk
Copyright: ProRail / Stefan Verkerk
Copyright: ProRail / Stefan Verkerk
Copyright: ProRail / Stefan Verkerk
Copyright: ProRail / Stefan Verkerk
Copyright: ProRail / Stefan Verkerk

Twee belangrijke mijlpalen bereikt bij verbouwing station Groningen

Gisteren, 09:11
De afgelopen maanden zijn er twee belangrijke mijlpalen bereikt bij de verbouwing van station Groningen. De meest in het oog springende ingreep is de voltooiing van een nieuwe, ondergrondse reizigerspassage naar de perrons. Daarnaast zijn bestaande sporen vervangen door nieuwe, onder meer om het spoor overal te laten doorlopen. Daardoor is het hoofdstation van Groningen geen kopstation meer.

Er wordt al sinds 2019 gewerkt aan de verbouwing van station Groningen, maar tussen mei en juli dit jaar vond een bijzonder forse ingreep plaats, waarvoor het station zelfs 64 dagen is gesloten. In deze periode werd onder meer een nieuwe passage onder de perrons voltooid, die bovendien de kant van het centrum verbindt met de zuidzijde van het station.

De ingang van de nieuwe reizigerspassage ligt tegenover het monumentale stationsgebouw uit 1866. Aan de andere kant van de passage komt de toekomstige wijk Spoorkwartier te liggen, waar ongeveer vierhonderd woningen, 30.000 m2 aan kantoorruimte en andere functies zoals een nieuwe popzaal moeten verrijzen.

Nieuwe perronkappen
Ook zijn er nieuwe perronkappen geplaatst, die samen met de gerenoveerde historische perronkappen, de herstelde monumentale kappen de overkapping van het vernieuwde station gaan vormen. Het ontwerp voor de verbouwing van station Groningen is in handen van een samenwerkingsverband van Strukton Civiel, Koen van Velsen architecten, Haskoning, Robert Jan Vos, TAK architecten en kunstenaar Gabriel Lester.

In de afgelopen maanden zijn tevens de oude sporen verwijderd en werden er nieuwe sporen aangelegd. Deze liggen net wat anders, waardoor alle treinen het station anders dan in de vroegere situatie volledig voorbij kunnen raden. Voor de NS-treinen zijn sporen met bovenleiding en voor de Arrivatreinen (die naar Leeuwarden, Winschoten, Eemshaven, Delfzijl en Leer rijden) zonder.

De verbouwing van het station is nog niet klaar. De bouwers hebben vast een ondergang voor bussen gemaakt, die naar het nieuwe busstation aan de zuidzijde leidt. Deze tunnel is nog niet helemaal af. ProRail verwacht dat het busstation halverwege volgend jaar in gebruik wordt genomen.

Verder wordt er nog gewerkt aan een fietstunnel en een fietsenkelder. Omdat het monumentale stationsgebouw kwetsbaar is, moet dat heel voorzichtig gebeuren. Deze werkzaamheden gaan nog twee jaar duren.

Meer reizigers en treinen
Na de verbouwing biedt station Groningen ruimte voor meer reizigers en treinen. Het station krijgt vier ‘perronpleinen’ met zeven perrons. De noordkant van het station, waar nu onder meer het busstation ligt, krijgt een herinrichting, waarbij ook de verbinding met de binnenstad voor voetgangers en fietsers wordt verbeterd.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Architectenweb Sportzomer: paardrijden is voor Marlies Rohmer de ultieme vorm van samenwerken

22 juli, 9:10

Stedenbouwkundig structuurontwerp voor Blok III in Sloterdijk I Zuid goedgekeurd

18 juli, 1:30

VORM ontwikkelt laatste twee kavels Eenhoorngebied Amsterdam

17 juli, 2:24

Multifunctioneel gebouw Floating Gardens in Sloterdijk biedt plek aan woningen en een IKC

17 juli, 12:18

Helft arbeidsmigranten platteland na zes jaar nog in Nederland

Gisteren, 11:06

Zoetermeer wil brug over spoor en A12 renoveren

22 juli, 11:59

Aanpak Zuid-Hollandse verkeersader kost tientallen miljoenen meer

21 juli, 12:29

Hermans kiest Schiermonnikoogroute voor stroomkabel naar Noordzee

18 juli, 11:09

Hester Bijl wordt rector magnificus TU Delft

18 juli, 9:27

Provincie komt bij BAM en SPIE uit voor onderhoud aan Zeelandbrug

17 juli, 1:39
Ronnie WeessiesRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan