Copyright: ProRail / Stefan Verkerk
Copyright: ProRail / Stefan Verkerk
Copyright: ProRail / Stefan Verkerk
Copyright: ProRail / Stefan Verkerk
Copyright: ProRail / Stefan Verkerk
Copyright: ProRail / Stefan Verkerk
Copyright: ProRail / Stefan Verkerk

Twee belangrijke mijlpalen bereikt bij verbouwing station Groningen

23 juli, 9:11
De afgelopen maanden zijn er twee belangrijke mijlpalen bereikt bij de verbouwing van station Groningen. De meest in het oog springende ingreep is de voltooiing van een nieuwe, ondergrondse reizigerspassage naar de perrons. Daarnaast zijn bestaande sporen vervangen door nieuwe, onder meer om het spoor voor regionale treinen anders dan voorheen door te laten lopen.

Er wordt al sinds 2019 gewerkt aan de verbouwing van station Groningen, maar tussen mei en juli dit jaar vond een bijzonder forse ingreep plaats, waarvoor het station zelfs 64 dagen is gesloten. In deze periode werd onder meer een nieuwe passage onder de perrons voltooid, die bovendien de kant van het centrum verbindt met de zuidzijde van het station.

De ingang van de nieuwe reizigerspassage ligt tegenover het monumentale stationsgebouw uit 1866. Aan de andere kant van de passage komt de toekomstige wijk Spoorkwartier te liggen, waar ongeveer vierhonderd woningen, 30.000 m2 aan kantoorruimte en andere functies zoals een nieuwe popzaal moeten verrijzen.

Nieuwe perronkappen
Ook zijn er nieuwe perronkappen geplaatst, die samen met de gerenoveerde historische perronkappen, de herstelde monumentale kappen de overkapping van het vernieuwde station gaan vormen. Het ontwerp voor de verbouwing van station Groningen is in handen van een samenwerkingsverband van Strukton Civiel, Koen van Velsen architecten, Haskoning, Robert Jan Vos, TAK architecten en kunstenaar Gabriel Lester.

In de afgelopen maanden zijn tevens de oude sporen verwijderd en werden er nieuwe sporen aangelegd. Deze liggen net wat anders, waardoor regionale treinen het station anders dan in de vroegere situatie volledig voorbij kunnen raden. Voor de NS-treinen zijn sporen met bovenleiding en voor de Arrivatreinen (die naar Leeuwarden, Winschoten, Eemshaven, Delfzijl en Leer rijden) zonder.

De verbouwing van het station is nog niet klaar. De bouwers hebben vast een ondergang voor bussen gemaakt, die naar het nieuwe busstation aan de zuidzijde leidt. Deze tunnel is nog niet helemaal af. ProRail verwacht dat het busstation halverwege volgend jaar in gebruik wordt genomen.

Verder wordt er nog gewerkt aan een fietstunnel en een fietsenkelder. Omdat het monumentale stationsgebouw kwetsbaar is, moet dat heel voorzichtig gebeuren. Deze werkzaamheden gaan nog twee jaar duren.

Meer reizigers en treinen
Na de verbouwing biedt station Groningen ruimte voor meer reizigers en treinen. Het station krijgt vier ‘perronpleinen’ met zeven perrons. De noordkant van het station, waar nu onder meer het busstation ligt, krijgt een herinrichting, waarbij ook de verbinding met de binnenstad voor voetgangers en fietsers wordt verbeterd.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Kunstenaars en architecten bouwen 'nomadisch monument' voor slachtoffers Gaza

2 uur geleden

Vijf nominaties voor de prijs voor Architect van het Jaar 2025

4 uur geleden

Houten groepsaccommodatie voor scouting in de bossen van Baarn

29 augustus, 2:35

RAUM organiseert conferentie over inclusievere en veiliger steden

29 augustus, 11:41

Gasgeneratoren in Utrecht om overbelasting stroomnet te voorkomen

1 uur geleden

Amsterdam schrijft tender uit voor eerste kavels Pampusbuurt op Strandeiland

29 augustus, 1:47

Vrees voor windparken in Groene Hart, oproep tot actie

29 augustus, 10:29

Verkoopgolf van huurwoningen houdt aan

28 augustus, 1:53

Noord-Holland maakt twintig miljoen vrij voor stationsgebieden

28 augustus, 10:50

Keijzer: aangepaste woonwet is discriminerend, herstel is nodig

27 augustus, 10:55
Ronnie WeessiesRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan