De ingestorte kade aan de Grimburgwal
Copyright: Wikimedia Commons / Milliped
De ingestorte kade aan de Grimburgwal
Copyright: Wikimedia Commons / Milliped

Architect over ingestorte kade Amsterdam: weer bouwverkeer uit binnenstad

2 september 2020, 15:18
De Amsterdamse binnenstad moet worden ontlast van zwaar bouwverkeer. Dat zegt architect André van Stigt tegen Het Parool, in reactie op de ingestorte kade op de Grimburgwal dinsdag. “Dit is een wake-up call, we kunnen ons niet permitteren op deze manier verder te gaan”, vertelt Van Stigt.

Dinsdag stortte er op de Grimburgwal over een lengte van 25 meter een kade in, die grenst aan een gebouw van de Universiteit van Amsterdam. Daarbij raakte niemand gewond, het betreffende pand werd ontruimd. De gemeente Amsterdam vermoedt dat een ‘sinkhole’, waarbij een loze ruimte ontstaat onder de grond waardoor die instort, de oorzaak van de instorting is.

Hoewel de ingestorte kade niet direct belast wordt door vrachtauto’s en vuilniswagens, denkt Van Stigt wel dat bouwwerkzaamheden en het zware bouwverkeer in de omgeving invloed hebben. Ook kan hij zich voorstellen dat de droogte en de vele rondvaartboten die ter hoogte van de kade varen hun steentje hebben bijgedragen aan het ongeval.

Volgens Van Stigt, die al jaren waarschuwt voor de erbarmelijke staat waarin kades en bruggen in de Amsterdamse binnenstad verkeren, dient er fundamenteel ander worden nagedacht over hoe we omgaan met de kwetsbare en historische binnenstad.  

“We kunnen niet overal de kades en bruggen zo verstevigen dat ze het gewicht van zwaar verkeer, dat steeds zwaarder wordt, kunnen torsen. Dat verkeer moet eruit”, zegt de architect. Volgens hem zal aan- en afvoer van materialen voor de bouw moeten geschieden over het water en ‘slechts bij hoge uitzondering’ over de weg.

Veel kwetsbare kades
In Amsterdam verkeren tientallen kilometers kademuur in slechte staat door jarenlange verwaarlozing. Vooral in de historische binnenstad zijn er veel kwetsbare kades, die vaak meer dan honderd jaar oud zijn en nu veel zwaarder worden belast dan waar ze destijds voor ontworpen zijn.

Afgelopen jaren stortten verschillende keren kademuren in of trad er verzakking op. De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid en het onderhoud van in totaal 600 kilometer aan kades en oevers en heeft begin vorig jaar miljoenen uitgetrokken voor het herstel.

Volgens de woordvoerder zijn die herstelwerkzaamheden al begonnen en zijn daar waar nodig voorzorgsmaatregelen getroffen. Zo heeft de gemeente op de meest kwetsbare plekken noodconstructies aangebracht, zoals steunmuren, en zijn parkeerplekken voor auto's weggehaald.

Extra geld
Woensdag maakte de gemeente Amsterdam bekend extra geld uit te trekken achterstallig onderhoud van wegen, kades en bruggen.
https://youtu.be/y19C35iG-MM

Bron: Het Parool / ANP

Andere nieuwsberichten

Bamboe paviljoen bij Brusselse triomfboog door bkvv architecten

2 uur geleden

Sudio Modijefsky ontwerpt koekmakerij als wonderwinkel

3 uur geleden

Café of restaurant in de plint? Houd in het ontwerp rekening met eisen rond geluid en vooral rond muziek

Vandaag, 09:00

Wie wordt de Architect van het Jaar 2024?

Vandaag, 08:00

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

4 uur geleden

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Vandaag, 09:42

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

Gisteren, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27

IMF-bestuurder dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek

22 april, 1:36

DNB: verduurzaming woningen blijft achter, maar geld geen probleem

22 april, 10:01
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan