Rotterdam Eye
Copyright: MONOLAB Architects
Rotterdam Eye
Copyright: MONOLAB Architects
Het Vliegende Mandje
Copyright: MONOLAB Architects
Het Vliegende Mandje
Copyright: MONOLAB Architects
De Pier
Copyright: MONOLAB Architects
De Pier
Copyright: MONOLAB Architects
De Katapult
Copyright: MONOLAB Architects
De Katapult
Copyright: MONOLAB Architects
De Handdruk
Copyright: MONOLAB Architects
De Handdruk
Copyright: MONOLAB Architects
Overzicht, vijf bruggen voor Rotterdam
Copyright: MONOLAB Architects
Rotterdam Eye
Copyright: MONOLAB Architects
Rotterdam Eye
Copyright: MONOLAB Architects
Het Vliegende Mandje
Copyright: MONOLAB Architects
Het Vliegende Mandje
Copyright: MONOLAB Architects
De Pier
Copyright: MONOLAB Architects
De Pier
Copyright: MONOLAB Architects
De Katapult
Copyright: MONOLAB Architects
De Katapult
Copyright: MONOLAB Architects
De Handdruk
Copyright: MONOLAB Architects
De Handdruk
Copyright: MONOLAB Architects
Overzicht, vijf bruggen voor Rotterdam
Copyright: MONOLAB Architects

MONOLAB presenteert manifest voor vijf Rotterdamse bruggen

28 maart 2018, 10:27
De gemeente Rotterdam startte rond 1990 met ontwikkelingen op Zuid om het deel ten zuiden van de Maas meer bij het centrum in het noordelijke deel te trekken. De verbeterde samenhang die inmiddels ontstaat vraagt meer verbindingen over de rivier, stelt MONOLAB Architects. Het bureau komt met het prikkelende manifest ‘Vijf bruggen voor Rotterdam’.

Een vraagstuk waar meer steden mee worstelen: historisch gezien ligt de stadskern aan de ene kant van de rivier, waardoor er een programmatische en culturele deling met de andere kant is ontstaan. Sinds een aantal decennia probeert Rotterdam met voortvarende ontwikkelingen op Zuid de stad meer in balans te brengen.

Verbeterde balans
Het uitbreidingsplan van het stadscentrum naar de Kop van Zuid, zoals Riek Bakker van  Stadsontwikkeling en architect Teun Koolhaas in 1987 presenteerden, had een brug nodig die de ontwikkelingen zin- en succesvol zouden maken. Het werd een icoon: de Erasmusbrug van Ben van Berkel.

Bij het Wilhelminaplein en op de Wilhelminapier staat inmiddels een flink aantal wolkenkrabbers en is een aantal culturele instellingen gevestigd. De ontwikkelingen schuiven verder zuidelijk op naar Katendrecht. Volgens MONOLAB Architects zorgt de verbeterde balans tussen Noord en Zuid voor meer samenhang en dat vereist meer verbindingen over de rivier.

“Helaas zijn er dramatisch weinig verbindingen”, zegt Jan Willem van Kuilenburg van het Rotterdamse bureau. “Slechts één tunnel, een oude en een prachtige nieuwe brug en enkele watertaxi’s proberen 650.000 inwoners, forenzen en alle toeristen te bedienen! Parijs, Hamburg, Venetië, Gent en Stockholm zijn voorbeelden van steden met veel meer verbindingen.”

Vijf uitdagende voorstellen
Daarom komt MONOLAB met ‘Vijf Bruggen Voor Rotterdam”, dat het bureau “een manifest voor een evenwichtige stad” noemt. De nieuwe bruggen zullen volgens MONOLAB de groeiende bevolking verbinden, stedelijke ontwikkeling stimuleren en segregatie verminderen. De ontwerpen omschrijft het bureau als “hardcore en poëtisch zoals Rotterdam zelf”.

‘Rotterdam Eye’ is een monumentale wolk van staal in de vorm van een boogbrug zoals de Brienenoordbruggen, met daarin een skydeck als een collectief oog vanwaar men Rotterdam overziet. ‘Het Vliegende Mandje’ is een gondel aan staalkabels die tussen de oevers over het water vliegt.

‘De Pier’ is een stalen frame voor langzaam verkeer met daarin kleine winkeltjes en café’s, vergelijkbaar met de Ponte Vecchio in Florence. ‘De Katapult’ is een brug voor langzaam verkeer die in twee richtingen splitst. ‘De Handdruk’ voor langzaam verkeer, tot slot, bestaat uit twee dunne bruggen die elkaar in het midden van de rivier bijna mislopen.

Alle bruggen kunnen openen voor hoge vaartuigen. Van Kuilenburg zegt hopelijk met het advies besluitvormers te inspireren. 

Andere nieuwsberichten

Nieuw gebouw met laboratoria en kantoren voor Leiden Bio Science Park

Gisteren, 15:55

Mecanoo transformeert voormalig concertgebouw in Schotse Perth tot museum

Gisteren, 14:41

Porseleinen Toren in ontwikkelgebied Nieuw Delft officieel geopend

Gisteren, 11:35

MoederscheimMoonen ontwerpt nieuw bewegingscentrum voor zorglandgoed

Gisteren, 09:25

Amsterdam gaat meer woningen voor ouderen geschikt maken

Gisteren, 13:49

FNV: minister moet ingrijpen na censuur door bestuur TU Delft

Gisteren, 12:12

Gelderland wil 12.000 huizen bouwen bovenop bestaande daken

Gisteren, 10:03

Zeeland investeert miljoenen in wonen, wegen en leefbaarheid

18 april, 4:31

De Jonge: invoering Omgevingswet tot nu toe ‘rustig en stabiel’

18 april, 12:28

Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels

18 april, 9:14
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan