Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: TomDavid Architecten
Copyright: TomDavid Architecten
Copyright: TomDavid Architecten
Copyright: TomDavid Architecten
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode

Gerenoveerde Cruise Terminal Rotterdam open

22 juli 2015, 10:36
Onlangs is de gerenoveerde en gemoderniseerde Cruise Terminal in Rotterdam geopend. Ook is het rijksmonument op de Wilhelminapier uitgebreid met een ‘Pop Up Luggage Space’ (P.U.L.S.) met opgetild terras. Dat meldt TomDavid Architecten.

Het bureau is als architect verantwoordelijk voor zowel de renovatie (in samenwerking met ABT en Cleo Hupkes-Lenger) als het ontwerp van P.U.L.S.

De Cruise Terminal is tussen 1946 en ’49 gebouwd als gebouw voor de Holland Amerika Lijn (ontwerp: Brinkman, Van den Broek en Bakema). Omdat er ieder jaar meer cruiseschepen aanmeren op de Wilhelminapier, was de terminal aan aanpassing toe.

De gemeente Rotterdam wilde dat de monumentale gevel zoveel mogelijk in oude luister zou worden hersteld. Dat is gebeurd door nieuwe stalen profielen te plaatsen, in combinatie met monumentaal glas dat is voorzien van een akoestische folie. Het monumentale karakter komt tevens terug in het schilderwerk, de kleurstelling refereert aan de staat van het gebouw in de jaren vijftig.

De publiek toegankelijke galerij aan de Maaszijde is voorzien van een nieuwe vloerafwerking waarin op subtiele wijze een nieuwe gevelverlichting is geïntegreerd.

Voorheen werd de bagage van cruisepassagiers afgehandeld in een tent op de kade, die gedurende zes maanden het zicht op het gebouw ontnam. Ter vervanging is er een 350 meter grote ruimte gecreëerd, die zich alleen ontvouwt wanneer het nodig is. Als er geen cruiseschip aan de kade ligt, wordt de P.U.L.S. nagenoeg onzichtbaar en komt de ruimte op de kade weer vrij.

Daartoe is een ‘parapluconstructie’ toegepast, met membraanwanden die binnen vier minuten kunnen zakken en aldus een tijdelijke bagageruimte creëren. Zodra het schip vertrokken is, worden de wanden weer teruggevouwen en ontstaat een verhoogd terras voor Café Rotterdam. ’s Avonds wordt het in elkaar gevouwen doek verlicht, wat het terras volgens de architecten doet ‘zweven in licht’.

De staalconstructie, met slechts twee kolommen aan de voorzijde, heeft een perl-oranje kleur. Deze kleurstelling is geïnspireerd door menie, waarmee staal wordt bewerkt voor het z’n uiteindelijke kleur krijgt. De kleur benadrukt de tijdelijkheid van de constructie (tien jaar) en geeft een ‘glossy’ accent aan de door grijstinten gedomineerde Wilhelminapier.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Team aan de Schie geselecteerd voor volgende fase binnenstadscampus Erasmus MC

20 juni, 9:34

Transformatie kantoor naar woongebouw Het Veem in Hengelo voltooid

19 juni, 3:54

Definitief ontwerp voor raadzaal gemeente Amsterdam door De Twee Snoeken

19 juni, 10:45

Voormalige telefooncentrale herbestemd tot woon-werkgebouw met optopping

18 juni, 4:15

Prominente ontwikkelaars committeren zich aan bouw biobased woningen

19 juni, 9:42

BoogieWood winnaar van de eerste Gouden Hijskraan

18 juni, 5:31

Den Haag wil eigen warmtebedrijf oprichten

18 juni, 10:09

OVV: ontwerpfout en gebrek aan controle bij ingestorte parkeergarage

17 juni, 11:43

Nieuwegein wist niet van veranderingen in bouw ingestorte parkeergarage

17 juni, 10:59

Focus on Impact en Qonnected Logistics werken samen aan ontwikkeling stadslogistieke hubs

16 juni, 2:15
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan