Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode

Rotterdam Centraal laat niemand onberoerd

14 maart 2014, 15:48
Duizenden bezoekers bij de opening, Jules Deelder die een speciaal gedicht schrijft en een razend enthousiaste burgemeester. Het donderdag geopend station Rotterdam Centraal heeft niemand onberoerd gelaten. Er is ook de nodige kritiek te horen op het bouwwerk.

Het nieuwe stationsgebouw is verrezen op de plek waar tot 2007 het geliefde station van Sybold van Ravesteyn stond. Volgens NRC-recensent Bernard Hulsman doet het door Team CS ontworpen complex het oude gebouw vergeten, terwijl zijn Volkskrant-collega Hilde de Haan de hoekige vorm van de stationshal vreemd en gek vindt.

In een artikel van de Volkskrant zijn meer kritische noten te horen, zoals de bloemist uit het voormalige stationsgebouw die spreekt van een megalomaan station. De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb spreekt van ‘een rode loper naar deze geweldige stad’.

Het station bestaat uit een hal en het gedeelte waar de perrons zich bevinden. De bouwdelen werden afzonderlijk gerealiseerd door twee aannemers, maar vormen nadrukkelijk één gebouw, zoals de architecten afgelopen najaar aan Architectenweb vertelden. “Het dak boven de sporen is van glas”, meldt de gemeente Rotterdam.

“Het station heeft een loopbrug die de zestien sporen verbindt en een nieuwe reizigerspassage van bijna vijftief meter breed. Dagelijks passeren 110.000 mensen het stationsgebied, dat 47.000 vierkante meter beslaat. Ook is het station toegankelijker geworden met ondermeer extra roltrappen, 27 in totaal.”

President-directeur van ProRail Marion Gout-van Sinderen spreekt van ‘een knappe klus die in nauwe samenwerking met gemeente, vervoerder, architecten en aannemers is gedaan’. “We zijn trots op het resultaat: een hypermodern én duurzaam station, dat zich kenmerkt door licht, ruimte en comfort.”

LED-scherm
In de hal en rond het station zijn allerlei elementen van het oude gebouw teruggebracht, zoals de sculpturen die in de volksmond ‘speculaasjes’ heten, twee vlaggenmasten en een replica van de stationsklok. Een geliefd nieuw element is het LED-scherm in de stationshal, waarop beelden uit de Rotterdamse haven worden geprojecteerd.

Er is veel gezegd en geschreven over het station, dat ruimte moet bieden voor uiteindelijk 320.000 reizigers per dag in 2025. Het gebouw is ook vaak genoeg in beeld gebracht, onder meer door Ossip van Duivenbode, die inmiddels bijna heel Rotterdam op de gevoelige plaat heeft vastgelegd. Bovenstaande foto’s zijn allemaal door hem gemaakt.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Vakjury en publiek kennen Alliander Westpoort Gouden A.A.P. 2024 toe

21 minuten geleden

Crematorium met rouwhof voor begraafplaats St. Barbara in Den Haag

Vandaag, 15:31

Woningbouwproject The Stack in Amsterdamse wijk Aan het IJ opgeleverd

Vandaag, 14:59

Pauwert Architectuur vestigt zich in historische boerderij aan rondweg Eindhoven

Vandaag, 12:22

Kamer wil ‘tochtkorting’ voor huurder slecht geïsoleerde woning

Vandaag, 17:21

Provincie Friesland en gemeenten weer op één lijn over woningbouw

Vandaag, 13:46

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

Vandaag, 09:31

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

Gisteren, 16:09

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

Gisteren, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Gisteren, 09:42
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan