Groningen gaat spoorzone herinrichten

8 oktober 2009, 14:36
De ministeries van VROM en Verkeer & Waterstaat, de gemeente en de provincie Groningen, Prorail en NS Poort gaan samenwerken om het Groningse stationsgebied te ontwikkelen. De partijen ondertekenden deze week een intentieovereenkomst.

In deze overeenkomst is vastgelegd dat de spoorzone wordt ontwikkeld tot een levendig en aantrekkelijk gebied met woningbouw, cultuur, publieke voorzieningen en bedrijvigheid. Ook wordt de aanlooproute vanaf het station naar de binnenstad aantrekkelijker gemaakt.

Het gaat om het gebied dat begrensd wordt door de Verbindingskanaalzone, de bebouwing van de Parkweg en de Viaductstraat en het Emmaviaduct. Ook het station zelf zal een reorganisatie ondergaan, aldus Gerrit Lieffering van de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken (RO/EZ) van Groningen.

Belangrijke aanleidingen voor de herinrichting van het station en het stationsgebied zijn onder meer de komst van de tramlijn en de uitbreiding van de regionale treintrajecten. Door een verwachte toename van het aantal passagiers met 50 procent binnen 10 jaar, zal het transferpunt aan de voorkant van het station verbeterd moeten worden.

In het verlengde van deze ontwikkeling zou ook de Werkmanbrug, de brug die langs het Groninger Museum naar het centrum voert, moeten veranderen om de toename van passagiers te kunnen opvangen.

Ook het station en de perrons zullen een grondige herziening krijgen volgens Lieffering. Het is mogelijk dat de perrons in de toekomst via een tunnel of voetgangersbrug bereikbaar worden. Hij sluit niet uit dat het recente Stadsbalkon, de ondergrondse fietsvoorziening van KCAP, ook op de schop gaat.

Momenteel zijn er nog geen concrete plannen. De komende twee jaar zullen verschillende alternatieve plannen bedacht worden waaruit een visie gekozen wordt. Vanaf 2011 gaat de gemeente beginnen met de planuitwerking.

Groningen is een van de vijf geselecteerde voorbeeldprojecten van het nationale Programma Spoorzoneontwikkeling waarin het Rijk, NS en ProRail de lagere overheden ondersteunen met de ontwikkeling.

De ontwikkeling van binnenstedelijke spoorzonelocaties sluit aan bij de ambities van VROM's Mooi Nederland. Met dit programma wil het kabinet slim ruimtegebruik bevorderen en de verrommeling tegengaan. Binnenstedelijk bouwen is een belangrijke strategie om efficiënter met de ruimte in Nederland om te gaan.

In de Nederlandse binnensteden ligt ruim 500 hectare aan potentiële ontwikkelingsruimte op spoorzoneterreinen. Volgens VROM zijn de centraal liggende spoorzoneterreinen uitstekende locaties voor woningbouw en commerciële en maatschappelijke voorzieningen.

Bron: dienst RO/EZ Groningen en VROM

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Team aan de Schie geselecteerd voor volgende fase binnenstadscampus Erasmus MC

Gisteren, 09:34

Transformatie kantoor naar woongebouw Het Veem in Hengelo voltooid

19 juni, 3:54

Definitief ontwerp voor raadzaal gemeente Amsterdam door De Twee Snoeken

19 juni, 10:45

Voormalige telefooncentrale herbestemd tot woon-werkgebouw met optopping

18 juni, 4:15

Prominente ontwikkelaars committeren zich aan bouw biobased woningen

19 juni, 9:42

BoogieWood winnaar van de eerste Gouden Hijskraan

18 juni, 5:31

Den Haag wil eigen warmtebedrijf oprichten

18 juni, 10:09

OVV: ontwerpfout en gebrek aan controle bij ingestorte parkeergarage

17 juni, 11:43

Nieuwegein wist niet van veranderingen in bouw ingestorte parkeergarage

17 juni, 10:59

Focus on Impact en Qonnected Logistics werken samen aan ontwikkeling stadslogistieke hubs

16 juni, 2:15
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan